تصميم وحدة الدراسة الرقمية في تعليم اللغة العربية للطلاب في المدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية ٣ كاديري

Fauziyah, Lina (2014) تصميم وحدة الدراسة الرقمية في تعليم اللغة العربية للطلاب في المدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية ٣ كاديري. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
10150010.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (14MB)

Abstract

ABSTRACT

The Arabic language is one of important aspect to be learned in school. The good understanding of Arabic matter is also needed by student. But in school, many problem and obstacles are happened to the student when they learn. Therefore the Arabic learning cannot be understood well.Some difficulties that researcher found are the thought of student that Arabic is difficult. Even some student admit that Arabic is easy but they said that it was difficult to be applied. This thought is because of some difficulties resources, material, and Arabic book that really traditional,little bit boring with small writing, and without picture for illustrating. Therefore it cannot be interested the learner.

The statement of problem in this research is (1) what digital module in Arabic learning for state Islamic senior high school 3 Kediri is? (2) How to design digital module in Arabic learning for state Islamic senior high school 3 Kediri? (3) what is especiality of digital module in Arabic learning for state Islamic senior high school 3 Kediri? (4) how the feasibility of digital module in Arabic learning for state Islamic senior high school 3 Kediri?. Researcher uses Research and Development (R&D) methods. Further, researcher uses qualitative approach that is used to describe the development of Arabic learning by using digital module. Then, this research also uses quantitative approach for measuring the effectiveness of using digital module learning in Kediri.

The results of this research are: (1) Digital module is learning material which is made of Microsoft PowerPoint. It consists of learning material of the first grade of state Islamic senior high school 3 Kediri (2) The steps of designing digital module: designing and preparation, writing the materials to the program, implementation, Trial and development. (3) The espeiality of digital modules is: the digital module is designed digitally, it can be displayed in the form of software or hardware, the digital module is completed by sound or music, color, and image which are adjusted with the learning material, the digital module can be stored or propagated by using flash disk, diskette, or CD. (4) by seeing the result of questionnaire, this media is appropriate to be used that got “good” predicate, because of result got amount 79,75%.

It had better that this learning media is used for each learning in the class or by student in Arabic learning as the easy media to be understood by each student specifically in Arabic learning

ABSTRAK

Pembelajaran bahasa Arab salah satu unsur yang penting untuk dipelajari. Pemahaman yang baik terhadap materi bahasa arab juga sangat diperlukan siswa. Namun kenyataan di lapangan terdapat banyak kendala dan permasalahan- permasalahan yang dialami oleh siswa ketika belajar. Banyak siswa yang menganggap bahasa arab bukan pembelajaran yang menyenangkan dan mereka juga merasa kesulitan dalam penerapan materinya. Anggapan ini muncul dikarenakan beberapa sumber belajar, bahan ajar, dan buku-buku bahasa arab terkesan tradisional, tanpa ilustrasi gambar ataupun warna sehingga kurang mampu menarik minat siswa untuk mempelajarinya.

Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (1) Apa yang dimaksud dengan modul Digital Modul Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri? (2) Bagaimana Mendesain Modul Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa Madrasah Aliyah Negeri 3
Kediri (3) Apa Keistimewaan Modul Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri (4) Bagaimana kelayakan dari Modul Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri?. Pada penelitian ini peneliti menggunakan metodologi Research and Development (R&D) . Menggunakan pendekatan kualitatif yang digunakan untuk mendiskripsikan pengembangan pembelajaran Bahasa Arab dengan menggunakan modul digital. Selain itu juga menggunakan pendekatan kuantitatif untuk mengetahui efektifitas penggunaan media pembelajaran modul digital di Kediri.

Dari hasil penelitian adalah : (1) Modul Digital adalah materi pembelajaran yang berbentuk software yang dibuat menggunakan aplikasi powerpoint, yang
terdiri dari materi pembelajaran kelas 1 Madrash Aliyah negeri 3 Kediri. (2) Dalam membuat Modul Digital ini ada beberapa langkah, yaitu tahap mendesain dan persiapan, tahap menulis materi ke program, tahap Implementasi, tahap percobaan dan pengembangan (3) Keistimewaan modul digital yaitu : Modul desain secara digital yang dapat di tampilkan dalam bentuk software maupun hardware, penuh dengan ilustrasi suara/musik, warna dan gambar yang disesuaikan dengan materi pembelajaran, dapat di simpan maupun diperbanyak menggunakan Flash disk, Disket, dan CD (4) dilihat dari angket yang di dapat bahwa hasil yang didapat bahwa media ini terbukti layak untuk digunakan yang menghasilkan predikat “Baik”, karena hasil yang di dapat sejumlah 79,75%.

Dan sebaiknya media pembelajaran ini digunakan dalam setiap pembelajaran di kelas maupun digunakan sendiri dalam pembelajaran Bahasa Arab sebagai media yang mudah difahami oleh setiap siswa khususnya dalam pembelajaran
bahasa Arab

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Taufiqurrochman, Taufiqurrochman
Keywords: تصميم ;وحدة الدراسة الرقمية; Design, Digital Module; Desain, Modul Digital
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 07 Dec 2017 08:42
Last Modified: 07 Dec 2017 08:42
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8778

Actions (login required)

View Item View Item