تطوير كتاب النحو العربي بالأمثلة القرآنية لطلاب المرحلة الثنوية بمدرسة الجنيد الإسلامية بسنغافورة

Abdul Khalid, Siti Nurhanna (2014) تطوير كتاب النحو العربي بالأمثلة القرآنية لطلاب المرحلة الثنوية بمدرسة الجنيد الإسلامية بسنغافورة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12720115.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

The researcher found that many secondary students in Madrasah Aljunied Al-Islamiah do not give much attention to Arabic Grammar subject. And they do not know the main purpose of studying it, which is to understand the Quran and Sunnah, as both are in Arabic Language. And we rarely find an appropriate textbook of Arabic Grammar along with examples of Quranic verses which can be used to teach grammar at the secondary level. These are the biggest factors that encourage the researcher to develop textbooks and equip it with examples from the Qur'an, as a teaching tool for Arabic Grammar teachers, and also to enrich the teaching materials as well as a reference for students in that subject, so that they will realise the importance of learning Arabic Grammar and develop the love for Quran while studying it.

This study aims at (1) Developing Arabic Grammar book and equip it with examples from the Qur'an for secondary students of Madrasah Aljunied Al- Islamiah and to (2) to determine the effectiveness of the book that has been developed in alerting the students of Madrasah Aljunied Al-Islamiah the importance of learning it with the purpose of understanding the Quran.

The method used by the researcher for this study is the developmental research for developing Arabic Grammar book, using a quantitative approach, in which researcher dealed with the research community as sample in this study and data collection through questionnaires.

The results of this study are: (1) the procedures for the development of the book are: a preliminary study, product designing, the ratification of the book, design modifications, trial, questionnaires after the trial and the final correction and amendments.

(2) This book which has been developed with examples from the Qur'an has a positive impact on students of research community, in which the book makes them aware of the importance of learning Arabic Grammar with the purpose of understanding the Quran, and the process of teaching Arabic Grammar through this book has stimulated their interest in the subject after they see the importance of learning it and its relationship with the Quran.

ABSTRAK

Pengkaji mendapati bahawa ramai pelajar di Madrasah Aljunied Al- Islamiah di peringkat menengah satu tidak mementingkan matapelajaran Nahu, dan mereka tidak mengetahui tujuan utama mempelajarinya, iaitu untuk memahami al-Quran dan Sunnah yang berbahasa Arab. Manakala buku teks Nahu beserta contoh dari ayat al-Quran yang sesuai untuk digunakan untuk mengajar Nahu di peringkat menengah satu itu jarang ditemui. Itulah faktor- factor terbesar yang mendorong pengkaji untuk mengembangkan buku teks itu dengan melengkapkannya beserta contoh-contoh dari ayat al-Quran, sebagai alat bantuan bagi para guru Nahu dalam penganjaran mereka, dan juga untuk memperkayakan bahan-bahan pengajaran serta sebagai rujukan bagi para pelajar dalam matapelajaran Nahu, agar mereka mengetahui kepentingan mempelajari Nahu dan sekaligus mencintai al-Quran dengan mempelajarinya.

Kajian ini bertujuan untuk (1) Mengembangkan buku Nahu Arabi dengan contoh-contoh dari ayat al-Quran untuk para pelajar peringkat menengah di Madrasah Aljunied Al-Islamiah dan untuk (2) mengetahui keberkesanan buku yang telah dikembangkan itu dalam menyedarkan para pelajar Madrasah Aljunied Al-Islamiah akan kepentingan mempelajari Nahu dengan tujuan untuk memahami al-Quran.

Metode yang digunakan oleh pengkaji bagi kajian ini adalah metode pengembangan untuk tujuan pengembangan buku Nahu, dengan menggunakan pendekatan kuantitatif , di mana pengkaji menjadikan komuniti penyelidikan sebagai sampel dalam kajian ini dan menggumpulkan data- data melalui borang tinjauan.

Hasil daripada kajian ini adalah : (1) Langkah-langkah pengembangan buku adalah : kajian awal, penyusunan buku, pengesahan buku, pengubahsuaian reka bentuk penyusunan buku, uji kaji, soal selidik selepas uji kaji dan pembetulan muktamad. (2) buku Nahu yang telah dikembangkan dengan contoh- contoh dari ayat al-Quran ada memberi kesan positif terhadap para pelajar sampel, dimana buku ini membuat mereka sedar akan kepentingan mempelajari Nahu dengan tujuan untuk memahami al-Quran, dan proses pengajaran Nahu melalui buku ini telah menumbuhkan minat mereka dalam Nahu selepas mereka melihat kepentingan mempelajarinya dan kaitannya dengan al-Quran.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hamid, Mohammad Abdul and Abidin, Munirul
Keywords: تطوير; النحو العربي; أمثلة القرآنية; Developing; Arabic Grammar Book; Examples from Quranic Verses; Pengembangan; Nahu Arabi; Contoh-Contoh Dari Ayat Al-Quran
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 14 Nov 2017 08:06
Last Modified: 28 Dec 2017 04:10
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8510

Actions (login required)

View Item View Item