إدارة تعليم اللغة العربية على أساس منهج ٢٠١٣: دراسة حالات متعددة في المدرسة الابتدائية الإسلامية الحكومية قومان والمدرسة الابتدائية الإسلامية الحكومية ريجوسو جومبانج

Abidah, Zakiyah (2015) إدارة تعليم اللغة العربية على أساس منهج ٢٠١٣: دراسة حالات متعددة في المدرسة الابتدائية الإسلامية الحكومية قومان والمدرسة الابتدائية الإسلامية الحكومية ريجوسو جومبانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
13720056.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Sekolah adalah lembaga pendidikan yang terdapat berbagai pihak yang terlibat didalamnya. Sebagai suatu lembaga pendidikan tentunya dibutuhkan menejemen suatu program yang baik untuk tercapaiannya tujuan pembelajaran yang akan dilaksanakan.

Guru adalah menejer pembelajaran yang memiliki
kompetensi menejemen pembelajaran yang baik agar tujuan pembelajaran dapat dicapai secara efektif. Untuk mencapai pembelajaran yang efektik, guru membutuhkan perencanaan terlebih dahulu sebelum memulai kegiatan belajar
mengajar agar pelaksanaan proses pembelajaran dapat terlaksana dengan efektif dan efisien.

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap dan mendeskripsikan tentang menejemen pembelajaran bahasa arab berdasarkan kurikulum 2013 di MIN Kauman Jombang dan MIN Rejoso Jombang yang meliputi tentang perencanaan
dan pelaksanaan pembelajaran bahasa arab berdasarkan kurikulum 2013.

Ada tiga fokus penelitian: Bagaimana perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran bahasa arab berdasarkan kurikulum 2013 serta hambatan yang ditemukan guru dalam perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus, dan rancangan multi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi, Teknik analisis datanya yaitu reduksi
data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabsahan datanya yaitu kredibilitas dengan triangulasi sumber dan triangulasi metode.

Adapun hasil penelitian tentang menejemen pembelajaran bahasa arab di MIN Kauman dan MIN Rejoso Jombang berdasarkan kurikulum 2013 adalah : (1) guru bahasa arab telah melakukan perencanaan pembelajaran berdasarkan kurikulum 2013 dengan melakukan penyusunan program pembelajaran bahasa arab yang meliputi program tahunan, program semester, silabus, dan RPP per semester (2) guru bahasa arab telah melaksanakan proses pembelajaran berdasarkan kurikulum 2013 yang meliputi kegiatan pendahuluan, kegiatan inti dan kegiatan penutup, (3) dalam menerapkan kurikulum 2013 dalam proses pembelajaran, guru bahasa arab masih mengalami hambatan atau kesulitan dalam menerapkanya misalnya dalam masalah mengembangkan kegiatan inti, masalah penilaian dan menganalisis kompetensi dasar ke dalam bentuk indikator.

ABSTRACT

School is an educational institution that is involves various parties. As an educational institution, education certainly requires a good program to attain the objectives of learning which will be implemented. Teachers, as a manager of learning, have to have a good learning management competence, so that thelearning objectives can be achieved effectively.

To achieve effective learning, teachers need a planning before starting the teaching and learning activities in order that the learning process can be brought about effectively and efficiently.

This research aims to reveal and describe Arabic learning management based on 2013 curriculum in state primary school (MIN) Kauman Jombang and MIN Rejoso Jombang which includes the implementation of planning and implementation of Arabic learning based curriculum of 2013. There are three research focus: How the planning and implementation of learning the Arabic language learning based on curriculum of 2013, and what barriers are found by teachers in the planning and implementation of learning.

The approach used in this study is qualitative and type of the research is case study and the design of multi-case. Technique of data collecting is through interview, observation and documentation. Data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion. The checking of data validity used in study is credibility with source and method triangulation.

The results of research on the management of Arabic learning in MIN Kauman and MIN Rejoso Jombang based on curriculum of 2013. First, Arabic teachers have done the learning plan based on the curriculum of 2013 by arranging Arabic learning program, including an annual program, the semester program, syllabus, per semester RPP, education calendar and minimum
completeness criteria (KKM). Second, the Arabic teachers have implemented the learning process based on the 2013 curriculum, including introductory, core and closing activities. Third, in implementing the curriculum of 2013, Arabic teachers are still with obstacles or difficulties in implementin it, for instance the problem of core activities development, assessment, and competence analysis into indicator form

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Rofiuddin, Mohammad Walid
Keywords: إدارة; تعليم اللغة العربية; منهج ٢٠١٣; Menejemen; Pembelajaran Bahasa Arab; Kurikulum 2013; Management; Arabic Learning; curriculum of 2013
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 08 Nov 2017 08:05
Last Modified: 05 Jan 2018 03:18
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8461

Actions (login required)

View Item View Item