Gun, Recep (2014) اعداد كراسة التدريبات لترقية مهارة القراءة بمدرسة الإرشاد الإسلامية في المرحلة الابتدائية بسنغافورة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720110.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Bacaan adalah salah satu dari 4 kemahiran dalam bahasa . Tujuan pengajaran kemahiran membaca adalah untuk menyediakan pembaca dengan maklumat dan pengetahuan asas yang diperlukan. Maklumat dan pengetahuan ini tidak akan berhasil tanpa membaca dengan disertakan kefahaman. Maka itu sangat penting untuk menyediakan kemahiran ini di samping memilih metodologi yang sesuai untuk mengajar kemahiran membaca yang memberikan keseronokan bagi pembaca dengan segera dapat memperolehi idea-idea dan juga maklumat. Namun, dengan kekurangan dan keterbatasan buku-buku Sekolah yang menarik bagi minda pelajar-pelajar untuk mempelajari kemahiran membaca. Dalam kajian ini, penyelidik telah melakukan penyelidikan di bawah materi yang berjudul " menyiapkan buku latihan untuk meningkatkan kemahiran membaca".
Maka soalan kajian ini adalah seperti berikut: 1-Bagaimana dapat menyelesaikan persiapan buku latihan untuk meningkatkan kemahiran membaca bagi pelajar darjah 5 di Madrasah Al Irsyad Al Islamiah. 2-Apakah kesan penggunaan buku latihan yang disiapkan dalam pembangunan serta dorongan utama bagi pelajar darjah 5 dengan hasil pencapaian akademik mereka di Madrasah Al Irsyad Al Islamiah.
Hipotesis penyelidikan ialah mengajar kemahiran membaca dengan menggunakan latihan buku akan memberi kesan yang positif bagi memotivasikan pelajar-pelajar dalam penguasaan bahasa Arab dan pembangunan ketekunan dalam kemahiran membaca di Madrasah Al Irsyad Al Islamiah di Singapura. Metodologi kajian ini adalah metodologi pembangunan dan komuniti penyelidikannya adalah untuk semua pelajar dalam peringkat darjah lima dari semua peringkat sekolah rendah. Sampel kajian ini adalah pelajar-pelajar sekolah rendah darjah 5 Elvira, yang jumlahnya seramai 31 murid pelajar. Alat kajian yang digunakan adalah: pemerhatian, temu bual, soal selidik, dan ujian.
Satu hasil kajian ini: Secara ringkas, buku latihan bagi peningkatan kemahiran membaca untuk pengajaran dan pembelajaran dapat memberikan kesan positif kerana kadar hasil daripada pelajar pasca-ujian menunjukkan lebih baik daripada pra-ujian. Kadar hasil dalam ujian pra memperolehi 69% dengan gred "kurang". Selepas perlaksanaan buku latihan yang telah disiapkan dan selepas pasca ujian jauh nilai kadar skor dengan perubahan sebanyak 79% dengan memperolehi gred "baik".
ABSTRACT
Reading is one of the four skills in teaching language. The goal of teaching reading skills is to provide the reader with information and basic knowledge that he needs. The information and knowledge can not be obtained without reading with understanding. So finding this skill is very important, and in addition to that, the choice of the appropriate method for teaching reading skills lead to the acquisition of ideas and information speedily with a sense of fun. However, there are lacks of attractive and appropriate textbooks to attract the students to learn the skill of reading. In this research, the researcher researched under the topic “preparing the book assessment to upgrade the skill in reading.
Therefore, the questions in this research are: 1- How is to accomplish in enhancing the skill of reading for students from Primary 5 in Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah. 2- What is the impact of preparing them the assessment to motivate Primary 5 students in Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah.
The research hypothesis is that teaching reading skills using assessment will have a positive impact for motivating the students and their mastery of the Arabic language and the development of competence in reading skills at the Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah.
The approach of this research is a developmental approach, and the research community is to all students in Primary 5 students. The sample of this research caters to the students of primary 5 Elvira, the total of the students is 31. The tools of this research are: observation, interview, questionnaire, and test.
One result of this research: To summarize it, book assessment is to upgrade the skill of reading for effective teaching and learning because the rate of the result of the students in the post-test much better than in the pre-test. The rate results in the pre-test 69% which was on grade level "minus". After applying the book assessment that had been prepared, the after post-test score has changed rate of
79% on that lead the grade level to "good".
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Basri, Basri | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | اعداد كراسة التدريبات; ترقية مهارة القراءة; exercises to prepare a brochure; upgrade the skill of reading; Pengembangan; LKS; Keterampilan Membaca | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 10:04 | |||||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 13:34 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8382 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |