Yaakop, Azhari (2014) مشكلات تعليم مهارة الكلام في مدرسة الإرشاد الإسلامية بسنغافورة: صعوبات وحلول. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720099.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kajian ini adalah berbentuk penyelidikan deskriptif dan analisis, dan kajian ini bertujuan untuk mengetahui kecekapan dan kemahiran pelajar-pelajar dari sekolah menengah Al-Irsyad di Singapura berucap dengan menggunakan Bahasa Arab.
Kajian ini mempunyai dua soalan antaranya: 1 - Apakah kesukaran yang dihadapi oleh para pelajar sekolah menengah Al-Irsyad dalam kemahiran bertutur. (2) - Apakah penyelesaian yang sesuai untuk menghilangkan kesukaran ini dari kalangan pelajar?
Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah penyelidikan deskriptif dan analisis. Komuniti penyelidikan ini adalah terdiri dari kalangan pelajar-pelajar menengah 5 dari sekolah menengah Al-Irsyad di Singapura bagi tahun pendidikan akademik 2014. Dan alat-alat kajian yang akan digunakan adalah: temubual, soal selidik dan pemerhatian oleh pengkaji.
Dan hasil penyelidikan ini sebagaimana yang tertera dalam objektif penyelidikan, iaitu: 1 - Mengetahui kesukaran yang dihadapi oleh pelajar-pelajar Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah. (2) - Mengetahui jalan penyelesaian yang tepat untuk menghapuskan kesukaran ini dari kalangan pelajar. Dan penyelidik berharap bahawa penggunaan dan kemahiran bercakap dalam bahasa Arab di kalangan para pelajar adalah baik.
ABSTRACT
This research is a descriptive analytical research , and the objective of this research is find out more on the efficiency of speech among the secondary students from Al-Irsyad Islamic School in Singapore.
The research's questions are consist of : 1 - What are the difficulties for conversing with Arabic language among the secondary students of AL-Irsyad Islamic School?. (2) - What is the appropriate solution to remove these difficulties from the students? .
Research method that will be used in this research paper is descriptive analytical methodology . And students involved will be from secondary 5 of Al- Irsyad Islamic School 2014. And the tools that will be used in this research are: interview, questionnaire and observation by the researcher.
And the results from this research as what has been mentioned in the objectives , namely: 1 - to know the difficulties for conversing using Arabic language among the secondary students of AL-Irsyad Islamic School. (2) - to know the appropriate solution in removing any difficulties from the students. The researcher hopes that the of efficiency students conversing using Arabic language is accepted and at par with other students from other Islamic school.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Soleh, Syuhadak and Hamid, Mohammad Abdul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | بحث مشكلات التعليم; مهارة الكلام; Problem of learning; speech skill; Analisis masalah pembelajaran; kemahiran berucap | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 10:03 | |||||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:09 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8377 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |