Baderuddin Balli, Alaina (2014) منهج مادة تعليم مهارة القراءة بمرحلة الصف الأول الثنوي بمدرسة الإرشاد الإسلامية في سنغافورة: دراسة وصفية تحليلية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12720097.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRAK
Kemahiran membaca merupakan salah satu kemahiran asas bagi mendengar, bertutur dan menulis dimana pelajar perlu menguasainya apabila mempelajari bahasa asing. Ianya adalah sesuatu keperluan kerana pelajar yang fasih membaca akan dapat memahami warisan-warisan budaya didalam teks dan buku-buku tersebut.
Berdasarkan perspektif ini, madrasah harus memberikan tumpuan kepada kemahiran membaca. Melalui pengalaman penyelidik didalam mengajar Bahasa Arab di peringkat Menengah satu, beliau mendapati bahawa pelajar-pelajar tersebut mengalami kesukaran membaca teks Arab, terutamanya jika ayat-ayat ini tidak ada tanda baris. Oleh itu, penyelidik menjalankan penyelidikan bagi masalah ini dari sudut penyelidikan deskriptif dan analisis untuk ijazah sarjana.
Penyelidikan ini akan melalui proses perancangan berikut: Penyelidik membahagikan kajian beliau kepada dua bab. Bab pertama menyentuh mengenai rangka kerja umum kajian sebelum ini. Manakala didalam bab kedua, ianya mengenai rangka kerja teori. Penyelidik akan mengakhiri penyelidikannya dengan hasil, rekomendasi dan cadangan berserta dengan lampiran.
Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kurikulum pembelajaran bahasa Arab di Madrasah al Irsyad sudah memenuhi standar yng diinginkan dan yang telah ditetapkan, kurikulum ini bersandarkan pada penggunaan buku: 1) buku bahasa Arab yang ditetapkan untuk Madrasah di Singapura, 2) Buku latihan membaca dan praktek nahwu, dan 3) buku bahasa Arabb sehari-hari.
ABSTRACT
Reading skills is one of the basic skills for listening, speaking and writing that students need to master when learning a foreign language. It is a necessary skill for students who are proficient in reading so that they will be able to understand the cultural heritage through the texts and books.
Based on this perspective, Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah will be focusing on acquiring the reading skills. Through the researcher’s experience in teaching the Arabic language at secondary one level, he found that students have difficulty in reading the text, especially if there are no vowel signs on the sentences in the text. Thus, the researcher conducted a research on this problem using the descriptive and analytical research method.
This research is divided into two chapters. The first chapter deals with the general framework of the previous studies. The second chapter discusses the theoretical framework. This research ends with a presentation of the results of the research, recommendations and proposals as well as attachments.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Bakheet, Bakri Mohammed | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | منهج مادة تعليم مهارة القراءة بمرحلة الصف الأول الثنوي; Curriculum Guiding Materials in Teaching Reading Skills for Secondary One; Kurikulum; Kemahiran Membaca | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 23 Oct 2017 10:03 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 14:32 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8376 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |