Anggara, Syamfa Agny (2014) دراسة عن الوسيلة التعليمية في تعليم اللغة العربية بالمدارس الثنوية بمالانج: دراسة تعدد الحالة في المدرسة الثنوية الحكومية الثالثة والمعلمين والمعلمات. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12720066.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) |
Abstract
ABSTRAK
Pada kenyataannya yang menjadi pembeda penggunaan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab di MA Kota Malang diantaranya adalah (a) ketersediaan media pembelajaran, (b) penguasaan guru dalam menggunakan media pembelajaran, (c) pemilihan media yang sesuai dengan karakteristik belajar siswa, (d) optimalisasi fungsi penggunaan media pembelajaran dan hambatan dalam penggunaannya. Berangkat dari permasalahan tersebut, penelitian tentang penggunaan media pembelajaran perlu dilakukan untuk memecahkan permasalahan penggunaan media pembelajaran.
Tujuan dari penelitian ini untuk menafsirkan secara objektif, (a) kesesuaian media yang digunakan dengan maharah yang ingin diajarakan, (b) optimalisasi fungsi media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab di MA se-Kota Malang, (c) hambatan dalam penggunaan media pembelajaran bahasa Arab di Kota Malang.
Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dan kuantitatif. Data yang dihasilkan dari penelitian ini, (1) operasional penggunaan media pembelajaran dan kesesuaiannya dengan maharah yang diajarkan, (2) optimalisasi fungsi media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab di MA di Kota Malang, (3) hambatan dalam penggunaan media pembelajaran bahasa Arab di Kota Malang.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) operasional penggunaan media pembelajaran di MAN 3 Malang, MA Muallimin, dan Ma Muallimat telah sesuai dengan maharah yang diajarkan, (2) fungsi media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab di MAN 3 Malang telah berjalan secara optimal dengan prosentase kesuksesan 88,3% untuk papan tulis, 89,68% untuk LCD, 92,02% untuk gambar, 91,66% untuk mikrofon, 86,95% untuk kartu, 92,38% untuk video. Sedangkan fungsi media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa
Arab di MA Muallimin dan MA Muallimat belum berjalan secara optimal dengan prosentase kesuksesan 49,64% dan 57,57% untuk papan tulis (3) hambatan penggunaan media pembelajaran bahasa Arab di MAN 3 Malang terkait dengan penyesuaian waktu, dan di MA Muallimin terkait dengan inovasi media pembelajaran, dan di MA Muallimat terkait dengan fasilitas pendukung media.
ABSTRACT
Actually the difference of employment instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school at malang, from availability instrument learning, comprehension of teacher to use instrument learning, the preference oppurtunity of instrument learning with personality of student, activation fungsion of instrument learning and barrier employment of instrument learning. Base on this problem, the researcher suppose to research problem solving employment instrument learning in teaching arabic be important.
Aim this research to searchlight something abaout, (1) the suitable of instrument learning with linguist ability elaborate in teaching arabic language at Islamic high school on malang, (2) the activation fungsion of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school on malang, (3) the barrier employment of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school on malang.
This research type of study qualitative and quantitative. This research obtain data implementation of available instrument learning teaching arabic language at Islamic high school on malang, and the activation fungsion of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school on malang, the barrier employment of ins ment learning in teaching arabic language at Islamic high school on malang.
The indicate of discussion on (1) the implementation employment of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school on malang be proportion with advised ability, (2) the fungsion of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school 3 malang be optimal with level succes 88,3% for blackboard, 89,68 for LCD, 92,02 for picture, 91,66% for loudspeaker, 86,95 for card, 92,38 for video. Even though the fungsion of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school muallimin and muallimat don’t be optimal with level succes 49,63% and 57,57 just for blackboard. (3) the barrier employment of instrument learning in teaching arabic language at Islamic high school 3 malang pertain with time, and at Islamic high school muallimin pertain with creativity of instrument learning , and at at Islamic high school muallimat pertain with facility support.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul and Hamidah, Tutik | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | الوسيلة التعليمية; تعليم اللغة العربية; المدارس الثنوية بمالانج; instrument learning; teaching arabic language; islamic high school at malang; Media pembelajaran; pembelajaran bahasa Arab; MA di Kota Malang | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 19 Oct 2017 07:47 | |||||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:09 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8344 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |