Rohmawati, Silfiyah (2014) تطوير كتاب تعليم النحو من ألفية ابن مالك في مدرسة منبع الصالحين الثنوية الإسلامية بغرسيك. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720063.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Siswi-siswi MA Mambaus Sholihin mempelajari nahwu melalui nadzam Alfiyah Ibnu Malik dengan cara menghafalkan, memahami kaidah-kaidah beserta contoh-contohnya di dalam kelas. Tetapi meskipun demikian, sebagian siswi masih melakukan kesalahan dalam mengungkapkan kalimat baik secara lisan atau tulisan. Adapun buku yang mereka gunakan tidak ada latihan-latihan praktis yang bisa menancapkan kaidah-kaidah dalam otak mereka sehingga bisa mempraktekkannya untuk membaca teks serta mengungkapkan kalimat.
Berdasarkan masalah di atas, Peneliti melakukan riset dan pengembangan dengan merumuskan pertanyaan berikut: ١) Bagaimanakah pengembangan buku ajar nahwu dari Jawahir Alfiyah Ibnu Malik di MA Mambaus Sholihin Gresik?, ٢) Bagaimanakah karakteristik buku ajar nahwu dari Alfiyah Ibnu Malik yang dikembangkan di MA Mambaus Sholihin Gresik?, ٣) Seberapa jauh efektifitas buku ajar nahwu dari Alfiyah Ibnu Malik yang dikembangkan di MA Mambaus Sholihin Gresik?.
Peneliti melaksanakan penelitian ini dengan menggunakan metode R&D (Riset & Development) dengan mengikuti langkah-langkah model Dick & Carey untuk menghasilkan buku ajar nahwu dari Alfiyah Ibnu Malik.
Hasil penelitian ini adalah: ١) Peneliti mengembangkan buku ajar dengan mengikuti model Dick & Carey, dalam validitas produk dari ahli desain, peneliti menghasilkan nilai ٨٨,٧٥ %, dari ahli materi menghasilkan ٨٧ %, dalam uji coba kelompok kecil, dari guru peneliti menghasilkan ٨٧,٨ %, , dari siswi-siswi ٨٧,٥% dan dalam uji coba lapangan ٨٧,٧ %. Dan setiap setelah uji coba, peneliti melakukan revisi produk, ٢) buku ajar yang dikembangkan mencakup sampul buku, pendahuluan, pedoman penggunaan buku, daftar isi, kompetensi dasar, indikator, pembahasan (Bait, penjelasan bait, contoh, penjelasan contoh dan latihan praktis) dan daftar referensi, ٣) buku yang dikembangkan efektif, dengan melihat hasil uji-t yaitu ٣,٣٢٦, lebih besar dari nilai t-table yang ada pada ١% yaitu ٢,٨٢ dan pada ٥ % yaitu ٢,٠٧.
ABSTRACT
The students of Islamic senior High school of Mambaus Sholihin study Nahwu from nadzam Alfiyah Ibnu Malik by using some methods. Those are memorizing and understanding the rules and its examples in the class. But, some of students still do some error in writing and speaking Arabic sentence. And the book that they use is not efficient because there is no exercise that can help them to understand the rules and practice the rules in reading, writing and speaking.
Based on that problem, the researcher does a research and development by making some questions. Those are: ١) how is the development of nahwu textbook from Alfiyah Ibnu Malik in Islamic Senior High School Mambaus Sholihin Gresik?, ٢) what is the characteistic of nahwu textbook Alfiyah Ibnu Malik that is developed in Islamic Senior High School of Mambaus Sholihin Gresik?, ٣) how is the effectiveness of nahwu textbook from Alfiyah Ibnu Malik that developed in Islamic Senior High School Mambaus Sholihin Gresik?
The researcher does this research by using R&D (Research & Development) method and follows the model of Dick & Carey in creating the Nahwu’s textbook from Alfiyah Ibnu malik.
The result of this research: ١) the researcher develop the textbook by following the model of Dick & Carey, in validity product from designer, the researcher got ٨٨,٧٥%, from the master she got ٨٧%, in a small experiment, from the teacher of the class she got ٨٧,٨%, from the students she got ٨٧,٥%, and in the real experiment she got ٨٧,٧%. In every experiment, the researcher did some revision on the book, ٢) the textbook that developed by the researcher is cover, introduction, guideline of using the textbook, table of content, base competence, indicator, discussion (bait, the explanation of the bait, examples, the explanation of the examples and exercises) and the sources of the book, ٣) the textbook that developed is effective, by observing the result of T-test. That is ٣,٣٢٦, it is more than the value of T-table on ١%. That is ٢,٨٢ and on ٥%. That is ٢.٠٧.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul and Muzakki, Ahmad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير كتاب تعليم; النحو; ألفية ابن مالك; the development of textbook; Nahwu; Alfiyah Ibnu Malik; Pengembangan bahan ajar; Nahwu; Jawahir Alfiyah Ibnu Malik | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 19 Oct 2017 07:47 | |||||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:13 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8340 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |