تطوير المواد الدراسية الكتابة الألية للمرحلة الابتدائية الإسلامية في ضوء المدخل التحليلي

Farhalim, Farhalim (2014) تطوير المواد الدراسية الكتابة الألية للمرحلة الابتدائية الإسلامية في ضوء المدخل التحليلي. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
12720019.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (7MB)

Abstract

ABSTRAK

Pelajaran imla di sekolah ini adalah materi tambahan, tetapi dalam proses pembelajaran terdapat masalah diantaranya tidak tersedianya buku dasar, metode dan pengukuran. Inilah yang terjadi pada sekolah ibtidaiyah Al-Anwar Cangring randu perak Jombang dan sekolah ibtidaiyah Bahrul ulum Tambak Beras.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar bagi siswa madrasah Ibtidaiyyah Al-Anwar dan Madrasah Ibtidaiyyah Bahrul Ulum Jombang dengan tujuan meningkatkan ketrampilan menulis terutama di bidang Imla' dengan memperhatikan aspek-aspek pengetahuan yang dibutuhkan.

Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah, 1) Bagaimana penerapan buku ajar Imla' yang dikembangkan? 2) Sejauh mana keefektifan pembelajaran Imla' dengan menggunakan buku ajar yang telah dikembangkan? Jenis penelitian yang digunakan adalah R&D Sugiyono, serta eksperimen dengan menggunakan pree test dan post test pada kelas eksperimen dan kelas
control. Kemudian untuk mengetahui tingkat keefektifannya adalah dengan Uji-T.

Hasil dari penelitian ini adalah, 1) Pengembangan materi pembelajaran teknik penulisan menghasilkan kumpulan materi pembelajaran Imla' didalam satu buku, dengan judul “Pelajaran menulis pada materi Imla'”. Kelebihan buku ini
adalah buku pembelajaran yang menarik dengan gambar berwarna, terdapat petunjuk dan tujuan pembelajaran yang sesuai dengan materi, bahasa yang sederhana, terdapat latian yang berbeda dan sesuai untuk siswa, petunjuk teknik
penulisan yang jelas, lembaran buku yang berwarna, petunjuk gambar yang sesuai dengan untuk latihan. 2) Dengan pengembangan buku ajar yang telah disusun, proses belajar mengajar memiliki efektifitas dan efisiensi.

Dengan nilai t-hitung 16,190476> t-tabel 3,65 dengan taraf kepercayaan 99,9%. Artinya ada perbedaan yang signifikan antara nilai akhir dengan nilai awal.

ABSTRACT

The dictation lesson at this school is additional material, but in the learning process there are problems such as the unavailability of basic book, method and measurement. This is the happening of primary school Al-Anwar Cangring Randu Perak Jombang and primary school Bahrul Ulum Tambak Beras.

This research aims to develop a textbook for student of primary school AlAnwar and primary school Bahrul Ulum Jombang with the goal of improving writing skill, especially in the field of dictation with regard aspects of the
knowledge needed.

Formulation of the problems in this research are, 1) How does the application textbook dictation which developed? 2) How is effectiveness learning dictation using textbook which have been developed? The research type of using is R & D Sugiyono, as well as experiment using Pree test and post-test at the experimental class and control class.

Then, to determine the level of effectiveness using the Test-T. The results of this researh are, 1) Development of learning material writing technique produce a collection of learning materials dictation in a book, by the title “Lesson write at the dictation material”. The advantages of this book is an interesting learning book with color images, there are instructions and learning aims appropriate to the material, simple language, there are different exercises
and appropriate for student, clear writing technique, colored ledger sheet, instructions corresponding image with for exercise. 2) With the development of textbook that had been developed, the learning process has the effectiveness and efficiency.

With the value of t count 16.190476> t-table 3.65 with 99.9% confidence level. This means that there is a significant difference between the finish value with the beginning value.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Wargadinata, Wildana and Al-Bari, Nur Hasan Abdul
Keywords: الكتاب التعليمي; الإملاء; البحث والتطوير ;Textbook; Research; Development; Imla'; Buku Ajar; Penelitian; Pengembangan
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 17 Oct 2017 08:41
Last Modified: 28 Dec 2017 06:48
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8320

Actions (login required)

View Item View Item