Zahra, Rini (2014) تطوير كتاب نحو الواضح باستخدام البرنامج: بالتطبيق على مدرسة روح الإسلام أنك بعثا مرحلة الثانوية الإسلامية بند أتشية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12720058.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Peneliti bertujuan untuk merancang Kitab nahwu Wadhih dengan Mind Mapping menggunakan Sofware Edraw Max untuk mengetahui efektifitas penggunaan pengembangan materi-materi nahwu dan untuk menambah minat mereka dalam mempelajari ilmu nahwu. Serta agar proses pembelajaran menjadi lebih mudah dan lebih baik dari sebelumnya.
Sekarang ini, telah hadir sebuah program” Mind Mapping yang dicetuskan oleh tony bozan. Mind Mapping adalah peta konsep yang hebat bagi ingatan memungkinkan kita menyusun fakta dan pikiran sedemikian rupa sehingga cara kerja alami otak dilibatkan sejak awal. Ini berarti mengingatkan informasi akan lebih mudah dan lebih bisa diandalkan dari pada menggunakan tekhnik pencatatan tradisional.
Penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan menggunakan pendekatan kualitatif, serta memakai langkah-langkah penelitian pengembangan yang dikemukakan oleh Sugiono dengan modifikafi. Sebuah model yang digunakan oleh peneliti dalam melakukan penelitian ini adalah Borg & Gall Adapun subjek coba dari penelitian ini terdiri dari 38 orang siswa dan guru bahasa arab di Madrasah Ruhul Islam Anak Bangsa. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, dan angket. Sedangkan pengolahan datanya menggunakan teknik analisis isi, analisis deskriptif dan analisis statistik deskriptif.
Hasil penelitian ini adalah: (1) Sebuah buku ajar dan Cd file Edraw Max untuk Kitab nahwu Wadhih dengan Mind Mapping menggunakan Sofware Edraw Max di Madrasah Aliyah Ruhul Islam Anak Bansa Banda Aceh (2) Hasil dari validasi yang telah dilakukan oleh para validator pembelajaran Bahasa Arab terhadap bahan ajar ini secara umum mencapai “baik sekali” sedangkan hasil analisis data yang didapat melalui angket dengan guru bahasa Arab menunjukkan bahwa kecocokan bahan ajar ini untuk diterapkan di Madrasah Ruhul Islam Anak Bangsa mencapai tingkat "baik sekali” Dan Penggunaan produk bahan ajar yang telah didesain memiliki efektifitas yang sangat baik di dalam peningkatan keterampilan berbicara para mahasiswa.
ABSTRACT
This research wants to use the Mind Mapping to develop the Nahwu materials in Nahwu wadhih book with mind mapping Edraw Max using the program for the students in Ruhul Islam Anak Bangsa Islamic high school Banda Aceh . to know the effectiveness of using the Nahwu materials development in Nahwu Wadhih book with mind mapping Edraw Max using, and for increase the student interest in studying nahwu as well as to make the learning process become easier and better than before.
Now, there is the Mind Mapping program that founded by tony buzan. Mind Mapping is the excited roole of map for remembrance. It made us can arrange the fact and the thingking usual. So, the natural working of brain is involved from the first step. It means, remembering the information will be easier and can be more use full than using the traditional way, such as taking note.
This development research with qualitative approach, used a model proposed by Sugiono. A model used by the researcher in conducting this research is the Borg & Gall. The subjects of the research were 38 students and teachers of Arabic language, students in Ruhul Islam Anak Bangsa Islamic high school Banda Aceh. The data was collected by using interview, and questionnaire. The data was then analysed by using a content analysis technique, a descriptive analysis and a descriptive statistic analysis.
The result of this study says that: (1) the proposed nahwu wadhih book with mindmapping Edraw Max using the program for the students in Ruhul Islam Anak Bangsa Islamic high school Banda Aceh. (2) The final assessment of this designed Teaching Materials from the validators resulted the score which means “very good”. The result of data analysis obtained from the questionnaires and interview with the teachers shows that the suitability of the designed teaching materials to be applied at has a score which means “very good”. and the experiment appointed that using product handbook could improve the ability of students to speak Arabic.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير; المواد التعليمية; Design; Teaching Materials; Mind Mapping; Edraw Max; Pengembangan Bahan Ajar; Mind Mapping; Edraw Max | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 05 Oct 2017 14:57 | |||||||||
Last Modified: | 05 Oct 2017 14:57 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8272 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |