تطوير الاختبار المعياري الوطني لماداة اللغة العربية ببرنامج Wondershare Quiz Creator : بتطبيق في المدرسة العالية الإسلامية الحكومية باتو

Ashari, Milki Rijal (2014) تطوير الاختبار المعياري الوطني لماداة اللغة العربية ببرنامج Wondershare Quiz Creator : بتطبيق في المدرسة العالية الإسلامية الحكومية باتو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12720036.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (12MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Peneliti mengembangkan ujian akhir madrasah berstandar nasional (UAMBN)yang dinilai merupakan salah satu ujian penting yang mesti diikuti oleh siswa-siswi kelas 3 madrasah aliyah karena akan menjadi salah satu penentu kelulusan mereka selama masa pembelajaran di sekolah. peneliti menyusun sebuah program tes UAMBN berbasis komputer untuk materi bahasa arab yang dapat memudahkan para siswa
dalam menjawab, mudah diakses sehingga mereka dapat melatih kemampuan mereka dalam menghadapi UAMBN yang sebenarnya, dan memudahkan guru dalam memeriksa jawaban para siswa. Peneliti menghadirkan program ini secara online karena didukung oleh fasilitas sekolah berupa lab. komputer dan akses wifi yang disediakan.

Penelitian ini menggunakan metode penelitian pengembangan karena hasilnya adalah sebuah program tes berbasis komputer yang dikemas dalam compact disk (CD) atau bisa juga diunggah ke internet, yang kemudian diuji coba efektifitasnya dengan subjek berjumlah 20 orang siswa, dan guru bahasa arab di Madrasah Aliyah Negeri 2 malang kota batu. Peneliti menggunakan model penelitian Borg & Gall, dengan tehnik pengumpulan data berupa tes dan angket.

Adapun hasil penelitian ini adalah : (1) Bahwa soal-soal UAMBN yang dikembangkan dengan menggunakan 9 langkah prosedur serupa dengan borg and gall, antara lain: menganalisis permasalahan, merencanakan, mendesain produk dan mengembangkan soal dengan program tersebut, memvalidasi, merevisi program, menguji coba di lapangan, merevisi kekurangan, produksi akhir, dan menseminasi. (2) tingkat Validitas uji coba dan realibilitas dan daya beda dari hasil dari uji coba lapangan pada siswa kelas 3 aliyah program bahasa madrasah negeri 2 Malang kota Batu: 31 soal dinyatakan tidak valid, nilai reliabilitas yang dihasilkan dari uji coba lapangan sebesa 0, 042. yakni dengan kualitas cukup. nilai daya beda dari soal-soal yang dihasilkan 34% dari 50 soal dinyatakan tidak mempunyai daya beda, dan 14% dinyatakan minus. Maka peneliti mengganti soal-soal yang dinyatakan tidak valid, dan tidak memiliki daya beda serta minus dengan soal-soal yang sejenis dan valid,serta memiliki daya beda. (3) bahwa program wondershare quiz creator yang digunakan peneliti efektif dalam melaksanakan UAMBN dengan merujuk pada nilai hasil angket sebesar 50 dari 15 item indikator. karena membantu siswa cepat menjawab dan dapat mengetahui hasilnya dengan segera, serta membantu guru dalam mengoreksi jawaban. (4) hasil akhir dari penelitian ini berupa sebuah program tes berisikan soal- soal UAMBN secara online.

ABSTRACT

Islamic school’s final examination set up with national standard which is considered one of the important tests obliged to follow by the third grade of islamic high school students because it will become one of the assessment criterias of their passing grade during in school. To face the time of examination, teacher prepare students for practising all of questions either from the exercise book, handbook or the questions teacher has compiled from the former years source, nevertheless, teacher has to take a lot of of time to asses the answer of the students’ work because the answer are manually assessed so this way is considered unpractical. The this way makes students have to keep waiting for the result.

From this problem the researcher compiles the test based on computing for arabic language in order to simply answer the questions and to easly access it so that they can practise their ability and become ready for the real islamic school’s nationally stardardized final examination. Researchers presenting wondershare quiz creator program online as it is supported by a lab school facilities. computer and wifi access is provided.

This research is worked on the method of development because it generates computer based program on compact disk (CD) or which could be uploaded on internet which the efectiveness will be then also tested with the subject of 20 students, and teachers arabic. The researcher do the type of the research Borg & Gell. with Tehnik test data collection form and A survey.

The objectives of the research are (1) That the issues UAMBN developed using the 9-step procedure similar to the borg and gall, among other things: analyze the problem, plan, design and develop products with the matter of the program, validate, revise the program, test try in the field, revise deficiencies, final production, and publishing. (2) the result tested on the third grade student of language program of public islamic school 2 Malang kota Baru shows that 31 questions are invalid, the realiability value which is 0,042 is considered fairly good. it has no any potential difference from the questions generated 34% of 50 questions and 14% is minus. The researcher ended up changing the invalid questions, no potentially different and minus ones with the typical valid, potentially different questions. (3) the software program of wondershare quiz creator used is effective in the use of doing islamic school’s final examination set up with national standard because it makes the students easy in answering the questions, fast in finding out the result and help the teacher to assess the answer.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hamid, Mohammad Abdul and Machmudah, Umi
Keywords: الاختبار المعياري الوطني; ببرنامج; nationally stardardized islamic school’s final examination, effectiveness of the program; test validity; Wondershare Quiz Creator; Pengembangan; UAMBN; Efektifitas Program; Validitas Tes; Wondershare Quiz Creator
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 04 Oct 2017 07:59
Last Modified: 28 Dec 2017 04:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8258

Actions (login required)

View Item View Item