Rois, Ahmad (2014) تطوير المادة التعليمية في مهارة القراءة للمكفوفين في مؤسسة عائشية بفنوروجو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12720005.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Upaya pendidikan nasional adalah untuk mewujudkan tatanan pendidikan yang mandiri dan berkualitas termasuk didalamnya anak berkebutuhan khusus atau anak luar biasa tanpa ada diskriminasi antara anak normal dan anak berkebutuhan khusus. Pada kenyataanya perhatian pemerintah pada umumnya dan para Stakeholders khususnya terhadap anak berkebutuhan khusus terutama anak tuna netra ini masihlah sangat minim, sehingga dalam proses pembelajaran terdapat banyak masalah-masalah yang ditemui. Masalah-masalah tersebut menyangkut semua aspek pendidikan, baik itu metode pembelajaran, tekhnik, materipada bahan ajar bahasa arab yang ternyata selama ini tidak ditemukan bahan ajar yang digunakan sebagai sumber ajar yang khusus dan sesuai dengan kebutuhan mereka mengingat keadaan fisik dan psikologi mereka berbeda dengan anak normalpada umumnya
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami bagaimana mengembangkan bahan ajar Bahasa Arab untuk meningkatkan kemampuan membaca bagi siswa tunanetra dan menghasilkan produk berupa bahan ajar Bahasa arab untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa tunanetra. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian pengembangan (R&D) dan eksperimen dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Adapun sampel dalam penelitian ini yaitu 7 siswa dalam kelas ujicoba di Panti asuhan Aisyiah Ponorogo. Dan metode yang digunakan untuk mengumpulkan data yaitu dengan observasi, wawancara, penyebaran angket dan test. Sedangkan analisis data dengan analisis deskriptif dan statistik.
Hasil dari penelitian ini adalah: 1) bahwa tahap-tahap pengembangan bahan ajar Bahasa Arab untuk meningkatkan kemampuan membaca bagi siswa tunanetra adalah; analisis kebutuhan, rancangan pengembangan, penyusunan bahan ajar, penilaian ahli, revisi, uji coba lapangan dan revisi akhir. 2) Spesifikasi produk yang di kembangkan yaitu produk bahan ajar berupa huruf brail, didalamnya terdapat; (a) Didalamnya terdapat kosakata baru, (b) teks bacaan, (c) pertanyaan bantuan, (d) kaidah nahwu, (e) latihan soal, (f) permainan bahasa. 3) Penggunaan produk yang telah dikembangkan memiliki efektifitas yang sangat baik dan sangat membantu siswa dalam meningkatkan kemampuan membaca Bahasa Arab. Hal ini berdasarkan perbandingan nilai post-test yang terdapat pada hasil t test yakni 7,58 dalam hal perbandingan pada table t 6 99% adalah (2,54 )
ABSTRACT
National education effort is to create an independent structure and quality education including children with special needs or exceptional children without any discrimination between normal children and children with special needs . In fact the attention of the government in general and stakeholders in particular to children with special needs, especially the blind child is still very minimal, so that the learning process there are many problems encountered . The issues concerning all aspects of education, be it teaching methods, techniques, materipada Arabic teaching materials which turned out to have not found instructional materials that are used as a teaching resource specifically and in accordance with their needs given the state of their physical and psychological differ by child normalpada generally
The purpose of this research is to understand how to develop Arabic teaching materials to improve reading skills for students with visual impairments and the products with the Arabic language teaching materials to improve the reading skills of students with visual impairments . The methods used in this study is the research & development ( R & D ) and experiment with using qualitative and quantitative approaches . The sample in this study are 7 students in the class trial at The Orphanage Aisyiah Roxburgh . And the methods used to collect the data that is by observation , interviews , questionnaires and tests . While the descriptive data analysis and statistical analysis .
The results of this study are : 1 ) that the stages of development of Arabic teaching materials to improve literacy for blind students is; needs analysis, design development, preparation of teaching materials, assessment experts, revision, field trials and final revision. 2 ) The product specification is a product that was developed teaching materials in the form of letters Braile, in it there; ( a) It poses new vocabulary, ( b ) reading the text, ( c ) support questions, ( d ) rule grammar, ( e ) practice problems, ( f ) the language game. 3 ) The use of products that have been developed to have a very good effectiveness and greatly assist students in improving reading skills Arabic . It is based on post-test comparison of the value contained in the results of the t test of 7.58 in terms of the comparison in the table is 99% t 6 ( 2.54 )
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wargadinata, Wildana and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير المادة; مهارة القراءة; مكفوفين; Instructional Materials Development; Reading skill; Blind children; Pengembangan Bahan Ajar; Kemampuan Membaca; Tunanetra Aturan pendidikan nasional | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 29 Sep 2017 15:11 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 10:36 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8226 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |