Taubah, Miftachul (2014) الكفاءة اللغوية والكفاءة التعليمية لدى اللغة العربية في قسم تعليم اللغة العربية بجامعة يودارتا باسوروان: دراسة وصفية تقويمية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720058.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini berangkat dari minimnya perhatian pada kompetensi dosen bahasa arab di program studi Pendidikan Bahasa Arab di Universitas Yudharta Pasuruan. Padahal kompetensi dosen baik bahasa maupun pedagogik merupakan unsur penting dalam pembelajaran bahasa Arab. Termasuk memberikan perhatian pada kompetensi bahasa dosen adalah memberikan pelatihan berbahasa arab yang baik dan melakukan tes bahasa. Dan untuk memberikan perhatian pada kompetensi pedagogik dosen adalah memberikan pelatihan pengajaran beserta administrasi pembelajaran, bukan hanya menjadikan dosen mampu mengajar saja, akan tetapi mampu dalam menggunakan strategi, metode, memilih media, serta memberikan penilaian, evaluasi kepada setiap anak didik. Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan kompetensi berbahasa Dosen di prodi PBA UYP, (2) mendeskripsikan kompetensi pengajaran (pedagogik) Dosen di prodi PBA UYP.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuanttatif dengan metode deskriptif dengan jenis penelitian evaluasi. Sumber data penelitian ini adalah kelompok Dosen yang mengajar mata kuliah yang berkaitan dengan bahasa arab di prodi PBA UYP. Data penelitian diperoleh melalui tes bahasa TOAFL dan angket pedagogik dosen. Sedangkan analisis datanya menggunakan teknik analisis taxonomy.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi bahasa dosen bahasa arab masih minim kemampuannya, hal ini karena banyak factor diantaranya kurangnya bi'ah 'arabiyah yang terbentuk, perlunya pelatihan bahasa dengan penutur asli bahasa arab dan peningkatan tingkat pendidikan (studi lanjut). Adapun kompetensi pengajaran (pedagogic) dosen, kebanyakan para dosen sudah melakukan kegiatan pedagogic yang berkaitan dengan penyusunan rancangan pembelajaran, melakukan pendekatan dalam memilih strategi dan media yang tepat dengan materi pelajaran, serta melakukan evaluasi proses belajar mahasiswa. Akan tetapi meskipun demikian, masih diperlukan pelatihan untuk para dosen yang bisa mendukung peningkatan kualitas dosen dalam melakukan pengajaran kepada mahasiswa.
ABSTRACT
This study begins from the lack of attention to the competence of the Arabic language lecturer at the Department of Arabic Language Education at the University Yudharta Pasuruan. Though both language competence and pedagogical faculty is an important element in learning Arabic. Including paying attention to the language competence of lecturers is to provide good training in Arabic language and conduct tests. And to give attention to the pedagogical competence is the lecturers and their teaching training administration of learning, not only makes faculty capable of teaching, but also able to use the strategies, methods, selecting media, as well as provide assessment, evaluation for every student. This study aims to (1) describe competence in the Prodi speaking PBA UYP Lecturer, (2) describe the teaching competencies (pedagogical) Lecturer in the department of PBA UYP.
This study used a qualitative approach with quantitative methods to study the type of evaluation. The data source of this study is the group of lecturers who teach courses related to Arabic language courses at PBA UYP. Data were obtained through TOAFL language tests and questionnaires pedagogical. While the analysis of the data using taxonomy analysis techniques.
The results of this study indicate that the competence of the Arabic language lecturer still minimal ability, this is due to many factors including lack of bi'ah 'Arabiyah formed, the need for language training with native speakers of Arabic and an increase in the level of education (further studies). The competence of teaching (pedagogic) lecturers, most of the lecturers had pedagogic activities related to the preparation of the lesson plan, approach and strategy in choosing the right media with the subject matter, as well as to evaluate student learning. But even so, it is still necessary training for the teachers who could support the improvement of the quality of lecturers in teaching the students perform.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Basri, Basri | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | الكفاءة اللغوية; الكفاءة التعليمية; language competence; learning competence; Kompetensi Bahasa; Kompetensi Pengajaran (Pedagogik) | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 28 Sep 2017 15:33 | |||||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 13:42 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8219 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |