Hasanah, Hielma (2014) Hubungan kebersyukuran dan kesabaran dengan kebermaknaan hidup guru di Pesantren Al-Usymuni Sumenep Madura. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
10410100 Pendahuluan.pdf Download (869kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
10410100 Indonesia.pdf Download (87kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
10410100 Inggris.pdf Download (191kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
10410100 Arab.pdf Download (337kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
10410100 Bab 1.pdf Download (867kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
10410100 Bab 2.pdf Download (822kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
10410100 Bab 3.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
10410100 Bab 4.pdf Download (567kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
10410100 Bab 5.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 6)
10410100 Bab 6.pdf Download (238kB) | Preview |
|
|
Text (References)
10410100 Daftar Pustaka.pdf Download (297kB) | Preview |
|
|
Text (Appendices)
10410100 Lampiran.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Profesi guru, selain dijalani oleh individu sebagai upaya pelestarian suatu pembelajaran juga memliki tujuan lain yaitu sebagai upaya penenuhan terhadap kebutuhan finansial. Namun dalam perkembangannya saat ini, tidak jarang peran guru mulai bergeser dari nilai utamanya yaitu sebagai upaya pelestarian pembelajaran menjadi upaya pemenuhan terhadap kebutuhan finansial seja. Sehingga, guru yang semestinya dapat menjadi teladan yang baik bagi setiap muridnya, kini kurang mengindahkan citra tersebut.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kebersyukuran, kesabaran dan kebermaknaan hidup pada guru di pesanren A-Usymuni, serta untuk mengetahui adakah hubungan antara kebersyukuran dan kesabaran dengan kebermaknaan hidup pada guru di Pesantren Al-Usymuni.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan jenis korelasional. Subjek dalam penelitian ini yaitu seluruh populasi guru pesantren Al- Usymuni yang berjumlah 46 guru. Pengambilan data menggunakan tiga skala yaitu skala kebermaknaan hidup, skala kebersyukuran dan skala kesabaran. Analisa data dalam penelitian ini menggunakan teknik analisa regresi berganda, dengan bantuan SPSS versi 15.0 for Windows.
Dari hasil penelitian diketahui bahwa tingkat kebersyukuran guru di pesantren Al- Usymuni berada pada kategori sedang dengan prosentase 67.4%., tingkat kesabaran berada pada kategori sedang dengan prosentase 65.2%, dan tingkat kebermaknaan hidup berada pada kategori sedang dengan prosentase 58.7% Adapun berdasarkan korelasi determinan di dapatkan hasil yang menunjukkan besarnya hubungan antara variabel kebersyukuran dan kesabaran jika dikorelasikan secara bersama-sama dengan variabel kebermaknaan hidup akan menghasilkan korelasi sebesar 0.614. Angka R Square (koefisien determinasi) sebesar 0.377 atau sama dengan 37%. Ini berarti bahwa sumbangan efektif (R² x 100%)yang diberikan kebersyukuran dan kesabaran terhadap kebermaknaan hidup sebesar 37%, sedangkan sisanya yaitu 63% (100% - 63%) dapat dijelaskan oleh faktor-faktor penyebab lainnya. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa variabel kebersyukuran dan variabel kesabaran berpengaruh terhadap variabel kebermaknaan hidup.
ENGLISH:
Teaching profession, in addition to the efforts undertaken by the individual as a learning preservation has another purpose. It’s as an attempt to the fullfilment of financial needs. However, in its development, it is common that the role of teacher began to shift from its core value in which an effort to preserve learning as the core value becomes an effort to fulfill financial needs. Thus, teachers who should be able to be a good model for every disciple, becomes less heed that image at the present.
This research is aimed to know the level of gratitude, patience and meaningfulness of life of the teachers in Al-Usymuni Islamic Boarding School and the correlation between gratitude, patience and meaningfulness of life of the teachers in Al- Usymuni Islamic Boarding School.
The method used in this research is quantitative with correlational type. The subjects are the entire population of the teachers in Al - Usymuni islamic boarding school, the total is 46 teachers. The data collection using three scales : 1) meaningfulness of life scale, 2) gratitude scale and 3) patience scale. The analysis is done using multiple regression analysis technique with SPSS version 15.0 for Windows.
The results revealed that the level of graritude of the teachers in Al - Usymuni Islamic boarding school is in the middle category with a percentage of 67.4%., the level of Patience is in the middle category with a percentage of 65.2%, and the level of meaningfulness of life is in the middle category with a percentage of 58.7%. Meanwhile, based on the correlation determinant, the results obtained indicate that the magnitude of the relationship between the variable of gratitude and patience when both are correlated together with the variable of meaningfulness of life would be in a correlation of 0.614 . Figures R Square (coefficient of determination) of 0.377 or equal to 37 %. This means that the effective contribution ( R ² x 100 % ) given with the gratitude and the patience to the meaningfulness of life is 37 % , while the remaining which is 63 % ( 100 % - 63 % ) can be explained by other factors. Hence, it can be concluded that the variable of gratitude and patience affect to the variable of meaningfulness of life.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Keywords: | Kebersyukuran; Kesabaran; Kebermaknaan Hidup; Gratitude; Patience; Meaningfulness of Life |
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170101 Biological Psychology (Neuropsychology, Psychopharmacology, Physiological Psychology) |
Departement: | Fakultas Psikologi |
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih |
Date Deposited: | 31 Jul 2015 14:22 |
Last Modified: | 31 Jul 2015 14:22 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/820 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |