Munir, Mohammad (2013) تعليم اللغة العربية في المعهد العصري والمعهد السلفي: دراسة المقارنة بين معهد الايمان الإسلامي بفنوروغو ومعهد مفتاح المبندئين بعانجوك. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07740002.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran bahasa Arab di Indonesia dimulai sejak abad ke 7 yaitu sejak masuknya Islam ke negara ini. Meski pembelajaran bahasa Arab di negeri ini telah menerapkan berbagai metode, namun hasilnya dirasa kurang memuaskan. Diantara lembaga pendidikan yang mempunyai perhatian tinggi dalam pembelajaran bahasa Arab adalah Pondok Pesantren. Namun demikian, lulusan pondok pesantren belum mampu menguasai semua keterampilan berbahasa Arab dengan seimbang. Sebagian pesantren seperti al-Iman memberikan penekanan lebih pada keterampilan berbicara, sedang yang lain seperti Miftahul Mubtadi’in menekankan pada keterampilan membaca.
Penelitian ini memfokuskan pada tiga aspek yaitu : (1). Apa saja materi yang diajarkan dalam pembelajaran bahasa Arab pada Pondok Modern dan Salaf untuk tingkat dasar ? (2). Bagaimana proses pembelajaran (metode, media, evaluasi) bahasa Arab pada Pondok Modern dan Salaf untuk tingkat dasar ? (3). Bagaimana lingkungan bahasa yang diterapkan dalam pembelajaran bahasa Arab pada Pondok Modern dan Salaf ?
Penelitian ini dirancang dengan menggunakan metode kualitatif karena data yang dihasilkan berupa kata-kata dan tindakan. Dalam menggali data, instrument yang digunakan adalah wawancara, observasi dan studi atas dokumen yang terkait.
Adapun hasil dari penelitian ini adalah : (1). Materi yang diajarkan dalam pembelajaran bahasa Arab terdiri dari 10 materi di pesantren modern dan 6 materi di pesantren salaf. Kesemua materi tersebut disusun secara sistemastis, dan saling terkait serta didukung oleh pembelajaran materi keagamaan. Disamping itu pesantren modern menyatukan teori integrated dan separated system, sedang pesantren salaf menganut teori separated system. (2). Metode yang digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab adalah metode eklektik dengan media indrawi dan lughawi. Dari sisi evaluasi, ujian yang digunakan adalah ujian lisan dan tulis. (3). Lingkungan bahasa yang diterapkan di pesantren modern mencakup lingkungan menyimak, berbicara, membaca dan menulis, sedang di pesantren salaf hanya lingkungan membaca dan menyimak.
ABSTRACT
Arabic teaching in Indonesia was started at 7th century when Islam came to Indonesia. Even various instructional methods in Arabic teaching have been used, the teaching result was not quite satisfying. One institution that gives good attention in Arabic teaching is Islamic Boarding School. However, the graduates still not be able to master all skills in Arabic thoroughly. Many schools such al-Iman concerns more with speaking skill, while the other such Miftahul Mubtadi’in concerns with reading skill.
This research focused on three aspects: 1). What are the material given in Arabic teaching in modern and salaf Islamic boarding school for elementary level ? 2). How is the instructional process (including methods, media, and evaluation system) in Arabic teaching in modern and salaf Islamic boarding school for elementary level ? 3). What kinds of language environment apply in Arabic teaching in modern and salaf Islamic boarding school ?
This research was designed by using qualitative method, because the data are in the form of words and actions. Instruments that used in this research were done in interview, observation, and documentation.
The result of the study shows the following:(1). The Arabic teaching materials in modern Islamic boarding schools consist of 10 subjects, while in the salaf only consist of 6 subjects. All of the subjects are arranged systematically and related to each other, and also supported by the religious materials. The modern Islamic boarding schools use theory of integrated and separated system in their Arabic teaching materials, while the Salaf use separated system theory; (2). The instructional method engaged in Arabic teaching is the eclectic method. The teaching use concrete (indrawi) and language (lughawi) media. Both oral and written test were applied in the evaluation system; (3) The kinds of language environment applied in Arabic teaching in modern Islamic boarding school consist of the environment of listening, speaking, reading, and writing. Only two of them, reading and listening environments, were applied in salaf Islamic boarding school.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayat, H. D and Soleh, Syuhadak and Masqon, Dihyatun | ||||||||||||
Contributors: |
|
||||||||||||
Keywords: | المعهد الإسلامي; طريقة التعليم; البيئة اللغوية العربية; Islamic Boarding Schoolك Instructional Methodك Language Environment; Pondok Pesantrenك Metode Pembelajaranك Lingkungan Bahasa | ||||||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | ||||||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||||||||
Date Deposited: | 27 Sep 2017 16:01 | ||||||||||||
Last Modified: | 27 Sep 2017 16:01 | ||||||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8197 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |