Kholid, Nur (2013) طريقة تعليم اللغة العربية المستلهمة من سورة النحل: بحث وصفي تحليلي. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11720017.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pada abad ini telah terjadi perubahan paradigma dalam pembelajaran bahasa Arab. Para Ulama modern berpendapat bahwa tujuan pembelajaran Bahasa Arab adalah untuk beromunikasi saja, Al quran sebenarnya mampu menjawab berbagai persoalan hidup, sampai pun ke detail detail persoalan krusial yang terkini.
Peneliti ingin mengambil metode yang terinspirasi dari surat Al Nahl ayat:78,dengan rumusan masalah sebagai berikut: (1) Apa gambaran umum dari surat Al Nahl?, (2) Apa metode yang terinspirasi dari surat Al Nahl?, (3) Bagaimana penerapan metode pembelajaran Bahasa Arab yang terinspirasi dari surat Al Nahl?
Penelitian ini adalah Penelitian Deskripsi Analisis.Adapun cara Analisis data adalah content analysis ( Mixed method).
Kesimpulan dari Penelitian ini adalah: (1) Pada Surat ini dan khususnxa ayat 78, Allah SWT. telah menciptakan pendengaran, penglihatan dan akal. Ini adalah perangkat-perangkat pokok manusia dalam memperoleh ilmu dan pengetahuan. (2). Metode pembelajaran yang sesuai dengan ayat ini adalah metode yang menggunakan seluruh keterampilan bahasa dengan tanpa mengurangi salah satunya. Dalam penelitian ini Peneliti menawarkan metode baru yang di sebut dengan metode komprehensif. (3) Adapun penerapan metode dari inspirasi ayat ini adalah dengan menggunakan semua perangkat pokok dalam memperoleh ilmu yakni; pendengaran, penglihatan, dan akal yang berarti para siswa mendayakan seluruh keterampilan dalam belajar Bahasa Arab.
ABSTRACT
The paradigm of Arabian Language Learning has changed. Modern scientists think that Arabian Language is a communication language.Al Qur-an has answered various life matters until the detail of crucial problem.
The author employs a method inspired by Al Nahl Epistle:78. Problems are determined: (1) What is general description of Al Nahl Epistle, (2) What is the method inspired by Al Nahl Epistle, and (3) How is the method to learn Arabian Language based on the inspiration by Al Nahl Epistle.
Some conclusions are made: (1) Al Nahl Epistle is Makiyah Epistle, (2) A Method inspired by Al Nahl Epistle, and (3) The Application of Arabian Learning Method through inspiration of Al Nahl Epistle.
Research method is analytical descriptive study. Data analysis is content analysis (mixed method).
It is then concluded that (1) This Epistle, and especially Verse 78, explains that God has provided precious gifts such as listening, seeing, and thinking devices. This is main devices of human in exploiting the science and knowledge. (2) Learning method is using language skill without reducing one function of the device. The skill of scrutinizing, speaking, reading and writing is similar without exceeding each other. New method is offered such as comprehensive method to empower the skill of speaking and its implementation. (3) The application of verse-inspired method is using all principle devices to obtain science including listening, seeing and thinking. The students empower whole skill of Arabian learning.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Masqon, Dihyatun and Machmudah, Umi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | طريقة; تعليم; سورة النحل; Method; Learning; Al - Nahl; Metode; Pembelajaran; Surat Al Nahl | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 15 Sep 2017 15:08 | |||||||||
Last Modified: | 15 Sep 2017 15:08 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8101 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |