Permana, Farid (2013) إعداد فيديو تعليمي لكتاب "طرائق تدريس اللغة العربية لأحمد فؤاد أفندي": بحث تطويري. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11720012.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini adalah penelitian pengembangan, yaitu mengembangkan video untuk buku materi metodologi pengajaran bahasa Arab karya Ahmad Fuad Efendi pada bahasan tertentu menjadi sebuah media audio visual. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan video pembelajaran dan efektifitas penggunaannya dalam meningkatkan penyerapan materi metodologi pembelajaran bahasa Arab pada mahasiswa semester empat Sekolah Tinggi Ilmu Al Qur’an (STIQ) Amuntai.
Model pengembangan yang digunakan adalah model Borg dan Gall dengan prosedur pengembangan yang telah di modifikasi meliputi: penelitian dan pengumpulan data, perencanaan atau desain produk, pengembangan draft, uji coba kelayakan, revisi hasil ujicoba, uji coba lapangan dan penyempurnaan produk akhir.
Dalam tahap uji coba dilakukan uji coba kelayakan berupa review produk dengan satu orang ahli materi, satu orang ahli media dan 25 mahasiswa semester empat STIQ Amuntai yang disertai dengan ujicoba efektifitas produk. Uji coba efektifitas produk menggunakan sistem Pre-Test dan Post-Tes terhadap kelompok yang sama.
Hasil dari penelitian ini adalah; 1). Sebuah video pembelajaran dalam bentuk kaset DVD berisikan tujuan, materi, rangkuman, dan informasi. 2). Video pembelajaran efektif dalam meningkatkan penyerapan materi kuliah Metodologi pembelajaran bahasa Arab pada mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa Arab STIQ Amuntai.
ABSTRACT
This is a development research that is developing the video for methodology of teaching Arabic book by Ahmad Fuad Efendi on certain topics into an audio-visual media. This study is aimed to produce video teaching material and the effectiveness of video utilization to improving the absorption material of Arabic language teaching methodology for students of fourth semester at College of Sciences of the Qur'an Amuntai.
This reseach used Borg and Gall development model with development procedure that has been modified include: research and data collection, planning or product design, draft development, feasibility testing, revision of the results of tests, field trials and perfecting the final product.
To know a feasibility of product, reasecher done trial or product review in front of material and media experts and 25 students of STIQ Amuntai who sits in fourth semester. So done a test product effectiveness using Pre-Test and Post- Test for the same group.
The results of this research are: 1). A video learning for the book "The Methodology Of Teaching Arabic By Ahmad Fuad Efendi wich its form of DVD disc that contain purpose, materials, summaries, and informations. 2). Video learning is effective in improving the absorption material of Arabic learning methodology for students of arabic education program in university of qur’anic Sciences Amuntai.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asrori, Imam and Mustofa, Gareeb Allah Baa Bikr | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | التطوير; الالفيديو التعليمي; Development; video learning media; Pengembangan; Media Video Pembelajaran | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 15 Sep 2017 15:08 | |||||||||
Last Modified: | 27 Dec 2017 09:36 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8099 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |