إعداد الكتاب التعليمي في مادة الصرف لدرسة مطالع الهدى الدينية السلفية مالانج جاوى الشرقية

Rozikin, Mokhamad Rozikin (2010) إعداد الكتاب التعليمي في مادة الصرف لدرسة مطالع الهدى الدينية السلفية مالانج جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
08720023.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (92MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan masalah-masalah yang dihadapi Madrasah Diniyyah Salafiyyah Matholi’ul Huda Malang dalam pengajaran ilmu Sharaf dan menyusun buku ajar yang lebih baik bagi Penelitian ini menggunakan metode deskriptif yaitu metode sekolah tersebut.

yang mempelajari realitas dan fenomena apa adanya kemudian mendeskripsikannya dengan detail dengan menggunakan kata-kata bukan angka.

Informasi yang didapatkan adalah data-data yang menjelaskan masalah-masalah yang dihadapi Madrasah tersebut dalam pengajaran ilmu Sharaf dan data-data yang dibutuhkan untuk menyusun buku ajar ideal. Setelah dilakukan penelitian, peneliti menemukan bebarapa hal yang dipandang masalah. Dalam pandangan kepala sekolah masalah-masalah tersebut adalah tidak adanya metode penyajian buku wajib, tidak diadopsinya metode evaluasi, tidak diadopsinya metode tes, tidak adanya petunjuk guru dalam buku wajib, tidak lengkapnya penjelasan materi Sharaf dalam buku wajib, adanya contoh-contoh dalam buku wajib yang tidak kontekstual karena tidak digunakan, dan rendahnya minat sekolah untuk mengembangkan materi ajar.

Menurut guru bidang Sharf, masalah-masalah yang dihadapi adalah; sulitnya memahami buku wajib karena banyaknya istilah, sulitnya memahami buku wajib karena padatnya materi, tidak adanya metode yang baku untuk mengajar, sedikitnya sumberdaya manusia di sekolah, jarangnya kehadiran santri, rendahnya tingkat kedisiplinan santri, rendahnya kemauan belajar mandiri santri, rendahnya kemauan mencatat pelajaran, minimnya waktu belajar dalam kelas, seringnya santri terlambat mengumpulkan tugas, heterogenitas kemampuan santri, tidak adanya rancangan pembelajaran, sedikitnya latihan, tidak adanya kegiatan kebahasaan, tidak adanya evaluasi setiap pelajaran, dan tidak adanya teks untuk pengayaan.

Adapun masalah terpenting yang dihadapi santri adalah ketidakmampuan mereka menerapkan teori yang dipelajari dalam buku wajib sesudah dipelajari padahal minat yang mereka miliki untuk belajar Sharf kuat dan besar. Atas dasar ini maka peneliti menyusun buku ajar baru, yang diharapkan mampu menutupi kekurangan-kekurangan yang ada dalam buku wajib, serta mengokohkan kelebihan-kelebihannya.

Penyusunan Buku tersebut mengandung beberapa ini berhasil dengan pujian pakar. unsur utama yaitu; petunjuk penggunaan, kosakata, teks, pertanyaan untuk memahami, struktur yang menjadi inti pelajaran, latihan, bunyi, kegiatan, penilaian, dan teks pengayaan. Buku wajib yang diharapkan itu telah disusun berdasarkan prinsip-prinsip dan dasar-dasar penyusunan buku wajib ideal yaitu dasar-dasar psikologis, budaya, pendidikan, dan,bahasa.

ABSTRACT

The objective of this research is to describe the problems faced by Madrasah Diniyyah Salafiyah Matholi’ul Huda Malang East Java concerning the teaching of Sharf and to compile a better book for the school. This research uses descriptive method, that is to study the reality and phenomena as the natural setting and then describe them in detail by using
words, not numbers.

The collected data is about the problems faced by Madrasah in the teaching of Sharf and also the related data needed to compile the ideal schoolbook. After the data collection had been done, the researcher found some problems in the school. According to the headmaster, the problems are; there isn’t any presentation method of the primary schoolbook, there is no adoption of the evaluation method, there isn’t any teacher’s guidance in the primary schoolbook, the explanation of Sharf in the primary schoolbook is not comprehensive, the model used in the primary book is not contextual, and the low interest of the school to develop the teaching material.

According to the teacher of Sharf, the problems are: the difficulties to understand the primary book because of the great quantities of different terms, the difficulties to understand the book because of the crowded material, there isn’t any standardized method to teach, the lack of human resources in the school, the low presence of the students, the low discipline of the students, the low will of the students to do self-study, the low will of the students to make a note of the lessons, the short learning period inside the classroom, the students who frequently collect the assignment late, the heterogeneity of students ability, there isn’t any teaching planning, the minimum exercise, there isn’t any language-based activity, there isn’t any evaluation of every teaching instruction, and there isn’t text for enrichment purpose. Furthermore, the most important problems faced by the students are their disability to apply the theory learned from the primary book after

they learn the book. In fact, they have great interest to study Sharf. Based on this condition, the researcher complies the new schoolbook, which is expected to be able to cover the weakness in the primary book, and accomplish the strength existed in the book. The accomplishment of the new schoolbook has been done well and it has fulfilled the criteria of an ideal schoolbook.

Furthermore, this book has been validated by experts, and it has been acknowledged and praised by them. The book contains several key elements, namely: instructions for use, vocabulary, text, questions for understanding, which became the core structure of lessons, exercises, sounds, activities, assessments, and text enrichment. Expected that a mandatory book has been compiled based on the principles and basics of preparing a book that is ideal compulsory basic psychological, cultural, educational, and, language

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ali Abdul Halim, Muhammad and Huda, Miftahul
Keywords: الكتاب التعليمي; الصرف; Schoolbook; Sharf; Buku Ajar; Sharf
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 14 Sep 2017 08:23
Last Modified: 14 Sep 2017 08:23
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8067

Actions (login required)

View Item View Item