Khamsiatun, Cek (2011) إعداد المواد التعليمية بمدجل التنويم المغناطيسي التعليمي: بحث تطويرى في تعليم اللغة العربية بمؤسسة بيت الرّحمن لتربية القرآن ببندا أتشيه. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10720051.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Materi ajar merupakan unsur yang penting dalam pembelajaran, selain juga salah satu sumber belajar. Hal ini tentunya dapat terwujud jika materi ajar tersebut disusun dengan prosedur yang benar dan memperhatikan prinsip penyusunannya, seperti bahasa, budaya, dan pendidikan serta metode pengajarannya. Akan tetapi, beberapa materi ajar dan latihan yang tersusun tidak sesuai dengan kurukulum yang ditetapkan, dan tidak sesuai dengan kebutuhan atau kehidupan siswa. Siswa cenderung pasif dengan materi yang diajarkan.
Salah satu pendekatan dalam pembelajaran bahasa asing adalah pendekatan hypnoteaching, yaitu pendekatan pembelajaran yang menekankan pada sugesti dan kata-kata positif sehingga siswa lebih termotivasi dan aktif dalam proses belajar mengajar.
Tujuan penelitian ini adalah: 1) mengembangkan materi ajar dengan pendekatan hypnoteaching dalam pembelajaran bahasa Arab di TPQ Plus Baiturrahman Banda Aceh. 2) mengukur sejauhmana efektifitas materi ajar dengan pendekatan hypnoteaching dalam pembelajaran bahasa Arab di TPQ Plus Baiturrahman Banda Aceh.
Metode penelitian yang digunakan peneliti adalah penelitian pengembangan dengan model pengembangan ADDIE. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh murid tingkat TQA (Ta’limul Quran Lil Aulad) di lembaga TPQ plus Baiturrahman Banda Aceh yang terdiri dari 300 murid , adapun sample penelitiannya adalah murid tingkat TQA semester IV yang terdiri dari 20 murid. Instrument yang digunakan peneliti adalah observasi, wawancara, angket dan test.
Hasil penelitian ini adalah: 1). penyusunan materi ajar dengan pendekatan Hypnoteaching dalam pembelajaran bahasa Arab melalui tujuh langkah, yaitu: menganalisis, mendesain, mengembangkan, menvalidasikan, revisi awal, uji coba lapangan, revisi akhir. 2). Spesifikasi produk yang di persiapkan untuk materi ajar bahasa Arab terdiri dari: sampul buku, muqaddimah, judul-judul materi yang akan di ajarkan, yaitu wudhu, shalat, dan Al-Quran, dan yang terakhir adalah kosa kata.
3) Pembelajaran dengan menggunakan materi ajar dengan pendekatan Hypnoteaching ini efektif dalam meningkatkan kemampuan bahasa Arab murid di TPQ Plus Baiturrahman Banda Aceh, ini terlihat dari besarnya perbandingan nilai antara kelas ekperimen dan kelas control yang terdapat pada table t dalam hal perbandingan pada level 1% dan 5 % adalah 2.024< 4,956 > 2.711
ABSTRACT
Teaching material is one of important elements in the learning process, besides as one of learning sources. Therefore, the teaching materials should be prepared by using a correct procedure and consider the preparation principles such as; language, culture, education and teaching methods. However, some existing teaching materials and exercises are irrelevant with the designed materials in the curricula, students’ needs or student’s live. As a consequence, the students tend to be passive with the taught subject. One of approach in the learning process of foreign language is a hypnoteaching approach.
This approach focuses on hypnotic power and positive words, thus the students is more motivated and active during the learning process.
The aims of the research were: 1) to develop the teaching material with hypnoteaching approach in the learning process of Arabic language at TPQ Baiturrahman Banda Aceh, 2) to measure the effectivity of the teaching material with hypnoteaching approach in the learning process of Arabic language at TPQ Baiturrahman Banda Aceh.
The method used in this research was a development research with ADDIE development model. The population in the research was all the students of TQA level at TPQ plus Baiturrahman Banda Aceh, which consisted of 300 students. The sample of the research was 20 fourth semester-TQA students. The instruments used in the research were observation, interview, questionnaire, and tests.
The results of the research are:
1) preparation of the teaching material with the hypnoteaching approach during the learning process of Arabic language involved 7 steps, which are: analysis, design, development, validation, initial revision, trial, and final revision.
2) the specification of material intended to teach the Arabic language is the cover
of the book, provided, themes which are: ablution, prayer, the holly Quran. And the last one is vocabulary.
3) the learning process by using the teaching material with the hypnoteaching approach effectively increases the Arabic language skill of the students at TPQ
Plus Baiturrahman Banda Aceh. This is shown by a large difference of the scores between the control and the experiment groups on the t-table value for both 1%
and 5% confidence levels which are 2.024< 4,956 > 2.711.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asrori, Imam and Huda, Miftahul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | المواد التعليمية; مدجل التنويم المغناطيسي; تعليم اللغة العربية; Teaching material; hypnoteaching approach; Arabic language learning; Materi Ajar; Pendekatan hypnoteaching; Pembelajaran Bahasa Arab | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 12 Sep 2017 15:34 | |||||||||
Last Modified: | 12 Sep 2017 15:34 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7986 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |