تصميم الفيديو التفاعلي وفعالية استخدامه في تعليم الخط العربي: بحث تطويرى تجريبي في جامعة رادين إينتان الإسلامية الحكومية لامبونج

Basyori, Ahmad (2012) تصميم الفيديو التفاعلي وفعالية استخدامه في تعليم الخط العربي: بحث تطويرى تجريبي في جامعة رادين إينتان الإسلامية الحكومية لامبونج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10720030.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (66MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Tesis ini bermaksud mengembangkan video interaktif sebagai media pembelajaran dalam keterampilan menulis khat Arab bagi mahasiswa. Penelitian ini dilaksanakan di IAIN Raden Intan Lampung. Terdapat berbagai macam permasalahan dalam pembelajaran khat arab di sana, di antaranya adalah kurang sesuainya materi, metode dan media yang dapat mendukung peningkatan kemampuan mereka serta kurangnya minat mereka dalam pembelajaran khat.

Dari permasalahan di atas, penulis merumuskan dua rumusan masalah utama yaitu ; ١) Bagaimana cara mendesain video interaktif sebagai media dalam pembelajaran khat Arab untuk mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung Jurusan KI semester II? dan ٢) sejauhmanakah tingkat efektivitas penggunaan video interaktif dalam pembelajaran khat Arab untuk mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung Jurusan KI semester II?

Tujuan dari penelitian ini adalah; ١) mengetahui cara mendesain video interaktif sebagai media dalam pembelajaran khat Arab untuk mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung Jurusan KI semester II, dan ٢) mengetahui tingkat efektivitas penggunaan video interaktif dalam pembelajaran khat Arab untuk mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung Jurusan KI semester II.

Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif yang mencakup hasil kerja siswa dalam pembelajaran khat Arab dengan menggunakan dua kelas yaitu kelas kontrol dan kelas eksperimen. Adapun metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, Angket dan Tes.

Hasil penelitian ini adalah: ١) dalam mendesain sebuaah video interaktif, peneliti melalui beberapa tahap yaitu: pertama tahap perencanaan, kedua tahap menyusun program, ketiga tahap pelaksanaan dan terakhir tahap ujicoba dan pengembangan. Sehingga terselesaikannya video pembelajaran yang berisi materi- materi pengajaran menulis Arab berjudul ” Video Bimbingan Menulis Kaligrafi Arab Untuk Pemula” dengan baik sesuai kondisi dan kebutuhan siswa. ٢). Secara umum media ini baik, dan efektif untuk memperbaiki tulisan Arab siswa menjadi lebih baik dan benar sesuai kaidah pembentukan huruf-huruf Hijaiyah dan cara-cara menyambungkannya.

Tingkat efektifitasnya dengan membandingkan nilai pre test ٥٧,٥٦ dan nilai pos test ٧٠,٧٠, berarti terjadi peningkatan sebesar ١٣,١٣. Hal ini menunjukkan bahwa tingkat efektifitas media tersebut baik dan berpengaruh untuk meningkatkan kemampuan menulis huruf Arab bagi siswa.

ABSTRACT

This Thesis aims to develop interactive videos as the new media in teaching Arabic handwriting skill for students at Raden Intan State Islamic University of Lampung as one the state Islamic university in Indonesia. Some problems in teaching Arabic handwriting are the Medias, the Methods, the Materials as well as the student’s perceptions and attentions.

From the above problems, the researcher has formulated two main problems: ١) How is the design of interactive video for teaching the student’s Arabic handwriting skills at Raden Intan State Islamic University of Lampung? ٢) How is the effectiveness of interactive video to improve student’s Arabic handwriting skills at Raden Intan State Islamic University of Lampung?

The objectives of this research are ١) Designing interactive video for teaching the student’s Arabic handwriting skills at Raden Intan State Islamic University of Lampung. and ٢) knowing the effectiveness of interactive video to improve student’s Arabic handwriting skills at Raden Intan State Islamic University of Lampung.

In this research, the researcher applied the developmental research and experimental research design. The developmental research model that used was designing interactive video for teaching Arabic handwriting skill, and then, to estimate the effectiveness and the quality of the interactive video. The researcher puts it as the test towards the students of Raden Intan State Islamic University of Lampung.

The instruments that used for collecting data are observation, interview, questionnaire and test, and the researcher used Analysis Statistic Descriptive for analyzing the data.

The results of this research are : ١). In designing an interactive videos the researcher passed trough some steps, the first step is design and preparation, the second step is drafting the program, the third step is executing and the last step is the experiment and development.

And the product is the interactive video which carries the materials of the Arabic handwriting teaching by the title “Video Bimbingan Menulis Kaligrafi Arab Untuk Pemula” that completely finished well appropriating with the condition and the need of students. ٢) This media is effective to improve the student’s Arabic handwriting skill which is suitable to the Arabic letter structures.

The effectiveness of this media is showed by the result of student’s previous values ٥٧, ٥٦ becomes ٧٠, ٧٠. It is bigger than the standard value that the researcher has determined in the level ٧٠, ٠٠. It means that this media is effective to improve student’s handwriting skills.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Syaikhoun Mohamed, Mohammed and Syuhadak, Syuhadak
Keywords: تصميم الفيديو التفاعلي; فعالية; تعليم الخط العربي; Interactive Video Design; Effectiveness; Teaching Arabic Handwriting; Desain Video Interaktif; Efektivitas; Pembelajaran Khat Arab
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Muhammad Muhammad Syahriel
Date Deposited: 02 Sep 2017 06:22
Last Modified: 02 Sep 2017 06:22
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7965

Actions (login required)

View Item View Item