Wijaya, Kamal (2012) تطبيق مدخل التعلم التعاوني في تعليم النحو العربي: بحث تجريبي في معهد باب النجاح العصري بندا أتشية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720106.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (32MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pelajaran nahwu merupakan salah satu materi yang dianggap susah oleh siswa kelas 1 aliyah pesantren modern Babun Najah, dan proses belajar mengajarpun terasa kurang menarik dan membosankan bagi mereka. Adapun penyebab utama dari permasalahan tersebut yaitu terbatasnya kemampuan guru nahwu dalam penggunaan beragam metode-metode atau pendekatan-pendekatan pembelajaran yang sesuai dengan kebutuhan siswa, sehingga berdampak kepada terbatasnya kemampuan siswa serta minat mereka untuk mempelajari nahwu.
Berdasarkan pada aspek tersebut diatas, peneliti menerapkan pembelajaran kooperatif dalam pengajaran Nahwu dengan harapan agar kemampuan serta minat siswa untuk mempelajari ilmu nahwu meningkat, dan penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif serta metode eksperimen.
Penelitian ini bertujuan untuk: 1) Mengetahui bagaimana cara menerapkan pembelajaran kooperatif menggunakan metode STAD dengan materi Jumlah fi’liyah dan Maf’ul bih di pesantren modern Babun Najah. 2) Mengetahui pengaruh penggunaan pembelajaran kooperatif menggunakan metode (STAD) dengan materi Jumlah fi’liyah dan Maf’ul bih di pesantren modern Babun Najah.
3) Mengukur sejauhmana efektifitas penggunaan pembelajaran kooperatif menggunakan metode (STAD) untuk meningkatkan kemampuan siswa memahami nahwu dengan materi Jumlah fi’liyah dan Maf’ul bih.
Dan adapun hasil penelitian ini yaitu: berdasarkan perhitungan test t peneliti menemukan t = 3,31 lebih besar dari harga t kritik pada 1% = 2,42 dan 2,39 dan juga lebih besar dari harga t kritik pada 5% = 2,68 dan 1,68, ini menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran kooperatif dalam pengajaran nahwu merupakan pengajaran yang efektif dan mempunyai pengaruh efisien untuk siswa kelas 1 Aliyah di pesantren modern Babun Najah.
ABSTRACT
Arabic grammar lesson is one of difficult teaching materials on the perspective students in the first grade at modern Islamic boarding school “Babun Najah” Banda Aceh, and learning this lesson is not interested for them. The root of this problem is lack knowledge and ability of the teacher in teaching Arabic grammar with various methods teaching. So it causes lack comprehension and desire of students to the Arabic grammar.
Based on this aspect, so the researcher deal with application of cooperative learning approach in Arabic grammar as the hope it could raise students' ability and inclination to learn grammatical rules. The approach of this research is qualitative and quantitative on the experimental method.
The objectives of this research are: 1) know the mechanism of application cooperative learning approach in teaching grammar about verb sentence and object with the STAD technique at the modern Islamic boarding school "Babun Najah". 2) to know impact of using cooperative learning approach with the STAD technique in teaching grammar about verb sentence and object at the modern Islamic boarding school "Babun Najah". 3) to measure how far the effectiveness of cooperative learning approach with the STAD technique can raise ability of students to comprehend the grammar subjects (verb sentence and object).
The result of this study that the value of t(count) = 3,31 higher than t critical 1% = 2,42 and 2,39 and higher than t critical 5% = 2,68 and 1,68. The result indicating that the application of cooperative learning approach in teaching grammar is effective and best impact for first grade senior high school at the modern boarding school "Babun Najah".
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Al-Kamil, Mohammed Ali and Muzakki, Ahmad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطبيق; مدخل التعلم التعاوني; النحو العربي; application; cooperative learning approach; arabic grammar; Penerapan; Pembelajaran kooperatif; Nahwu | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2017 18:15 | |||||||||
Last Modified: | 27 Dec 2017 09:28 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7694 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |