Risnawati, Chusniah (2012) تطوير كتاب تعليم اللغة العربية على شكل الكتاب الالكتروني: بالتطبيق على مدرسة روضة الطلبة الثنوية اللإسلامية كديري. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720088.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Dari hasil pengamatan, peneliti menjumpai fenomena siswa MA Raudlatut thalabah yang bosan saat pelajaran bahasa arab, terutama pada ketrampilan membaca. Mereka kurang berminat membaca, maka dari itu mereka malas dalam pelajaran ketrampilan membaca . Apabila mereka sudah kurang minat membaca maka sudah tentu kemampuan baca mereka akan rendah.
Berdasarkan permasalahan di atas, peneliti melakukan penelitian pengembangan yaitu mengembangkan buku pelajaran dalam bentuk e-book. Peneliti melihat fenomena kecenderungan siswa saat ini adalah kegemaran menggunakan internet. Bahkan mereka menggunakannya setiap waktu dan tempat. Maka dari itu peneliti ingin menggabungkan kecenderungan siswa dalam menggunakan internet dan kewajiban mereka untuk belajar bahasa arab. Menurut peneliti hal ini akan berpengaruh positif pada minat baca siswa sebagaimana kegemaran mereka dalam penggunaan internet. Apabila minat baca mereka telah tumbuh tentu kemampuan baca mereka akan meningkat.
Tujuan penelitian ini adalah 1) untuk mengetahui karakteristik e-book untuk pembelajaran ketrampilan membaca. 2) untuk mengetahui keefektifan penggunaan e- book untuk meningkatkan minat baca siswa dan kemampuan mereka dalam ketrampilan membaca.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif-kuantitatif dan metode penelitian dan pengembangan (Research & Development).
Hasil dari penelitian ini adalah: 1) E-book untuk pembelajaran ketrampilan membaca meliputi pendahuluan buku, materi pembelajaran, latihan, tata bahasa, permainan bahasa, dan daftar kosakata. 2) Penggunaan e-book dalam pembelajaran membaca memiliki efektifitas yang sangat baik di dalam peningkatan minat baca siswa dan peningkatan kemampuan mereka dalam keterampilan membaca.
Hal-hal yang perlu disarankan dan diusulkan dalam penelitian ini adalah: 1) guru hendaknya mengembangkan materi ajar dengan baik dan sesuai dengan kemampuan serta pemilihan judul yang mudah dan punya keterkaitan dengan keseharian mereka sehingga mereka tidak bosan. 2) Guru hendaknya menggunakan media yang menarik dalam pembelajaran bahasa arab terutama untuk ketrampilan membaca supaya kegiatan belajar mengajar menyenangkan-tidak membosankan. 3) Peneliti hanya mendesain e-book khusus untuk ketrampilan membaca siswa Madrasah Aliyah kelas XI semester 2. Peneliti berharap ada penelitian selanjutnya mengenai pengembangan materi dan desain media untuk pembelajaran ketrampilan membaca atau ketrampilan lain dan untuk tingkatan yang lain pula.
ABSTRACT
From the observations, the researchers encountered the phenomenon of MA students Raudlatut Thalabah bored when learning the Arabic language, especially reading. They are less interested in reading, and therefore they are lazy in their reading lessons. If they have less interest in reading literacy then of course they will be low.
Based on the above problems, the researchers conducted a study that is developing a textbook development in the form of e-book. Researchers looked at the phenomenon is the tendency of students currently use the Internet craze. They even use it all the time and place. Thus the researchers want to combine the tendency of students in using the internet and their obligation to learn the Arabic language. According to researchers this will have positive influence on students' interest in reading as their favorite in Internet usage. When they have grown up reading course will increase their readingability.
The purpose of this study was 1) to investigate the characteristics of the e-book for teaching reading skills. 2) to assess the effectiveness of using e-books to improve students' reading skills and their ability to read.
This study uses qualitative-quantitative approaches and methods of research and development(Research&Development).
The results of this study are: 1) E-book for teaching reading skills include introductory books, learning materials, exercises, grammar, language games , and vocabulary lists. 2) The use of the e-book in learning to read has a very good effectiveness in improving students' reading interest and increase their skills in reading skills.
Things that need to be suggested and proposed in this study were: 1) teachers should develop teaching materials properly and in accordance with the ability and the selection of titles in an easy and have a daily relationship with them so they do not get bored. 2) Teachers should use the media interest in learning the Arabic language, especially for reading skills so that teaching and learning activities fun-not boring. 3) Researchers only e-book designed specifically for students' reading skills class XI Madrasah Aliyah semester 2. Researchers hope there is further research on the development of materials and design of media for learning and reading or other skills to another level as well.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Mubarok, Zulfi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطوير; الكتاب الالكتروني; Development; E-book; Pengembangan; E-book | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 07 Aug 2017 18:15 | |||||||||
Last Modified: | 05 Jan 2018 09:57 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7669 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |