إ عداد المواد التعليمية الحاسوبية لمهارة القراءة: بحث تطويري تجريبي في قسم اللغة العربية وأدابها كلية العلوم الانسانية والثقافة جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج مالانج جاوا الشرقية

Sholahuddin, Mohammad (2011) إ عداد المواد التعليمية الحاسوبية لمهارة القراءة: بحث تطويري تجريبي في قسم اللغة العربية وأدابها كلية العلوم الانسانية والثقافة جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية بمالانج مالانج جاوا الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09720042.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (17MB)

Abstract

ABSTRAK

Sudah sepatutnya pembelajaran bahasa Arab khususnya maharah Qira’ah pada sa’at ini dilakukan secara aktif, kreatif, komunikatif, dan menyenangkan. Oleh karena itu dalam hal ini peneliti menganggap bahwa mendesain bahan ajar elektronik untuk pembelajaran maharah Qira’ah adalah suatu yang penting.

Adapun tujuan penelitian ini adalah : 1. Mengetahui desain bahan ajar elektronik untuk maharah al‐Qira’ah dengan program Microsoft Power Point, 2. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan bahan ajar elektronik dalam pembelajaran makna kata dari konteknya, 3. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan bahan ajar elektronik dalam memahami makna kalimat dalam paragraf dan menghubungkannya dengan makna kalimat lainnya, 4. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan bahan ajar elektronik dalam mengetahui pokok pikiran dalam suatu paragraf dan menghubungkannya dengan pokok pikiran di paragraph lainnya.

Berdasarkan tujuan tersebut, peneliti mendesain bahan ajar elektronik untuk maharah al‐Qira’ah dengan program Microsof Power Point, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif kuantitatif dengan desain riset dan pengembangan. Hasil produksi bahan ajar elektronik yang telah selesai, diajukan ke ahli media spesialisasi program Microsof Power Point untuk memperoleh perbaikan, saran dan masukan guna perbaikan produk.

Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab semester II tahun akademik 2010 – 2011 yang berjumlah 120 orang. Dari jumlah populasi tersebut peneliti mengambil kelas B sebagai kelas eksperimen, dan kelas A sebagai kelas kontrol. Masing – masing dari kelas eksperimen dan kelas control berjumlah 25 orang. Peneliti mengambil sampel secara purposif acak. Eksperimen berlangsung pada jam pelajaran.

Instrument yang digunakan berupa interview, observasi, tes dan angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar elektronik untuk maharah al‐Qira’ah sangat berpengaruh dalam meningkatkan kemahiran membaca bahasa Arab mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Arab Fakultas Humaniora dan Budaya UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Hal ini terbukti dari hasil perhitungan statistik menggunakan uji T‐Test Independent dengan hasil 3,379. Dan hipotesis yang diajukan diterima.

ABSTRACT

The objectives of this study are: 1. To know electronic teaching materials design for reading skill using Microsoft Power Point programme, 2. To know the level of effectiveness of the use of electronic teaching materials in learning words meaning from the context, 3. To know the level of effectiveness the use of electronic teaching materials in understanding the meaning of sentence in paragraph and relate it to another meaning of sentence, 4. To know the level of effectiveness the use of electronic teaching materials in knowing main ideas in a paragraph and relate it to main ideas on another paragraphs.

Based on these objectives, the researcher designed electronic teaching materials for reading skill using Microsoft Power Point programme, the researcher used qualitative quantitative approach by research design and development.

The production of complete electronic teaching materials proposed to the media expert specialized Microsoft Power Point Programme to get correction, criticism and suggestion for the product improvement.

The population in this study is 120 students of second semester of Arabic Letters and Language Department on 2010 – 2011 academic year. From the total population, the researcher took class B as the experiment class and class A as the control class. The total students of each experiment and control class is 25 students. The researcher took the sample purposively random.

The experiment taken place on lecture time. The research used interview, observation, test and questionnaire as the instruments. The result of research shows that electronic teaching materials for reading skill influence in improving the students’ arabic language reading proficiency of Arabic Letters and Language Department Humanities and Culture Faculty State Islamic University Maulana Malik Ibrahim, Malang. It is proven from the statistical calculations using T-Test Independent test with the result 3,379. The proposed hypothesis can be accepted.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ali Kamil, Muhammad and Mujab Mashudi, Muhammad
Keywords: المواد التعليمية الحاسوبية; مهارة القراءة; Design; Electronic Teaching Materials; Microsoft Power Point; Arabic Language Reading Proficiency; Desain; Bahan Ajar Elektronik; Microsoft Power Point; Kemahiran Membaca Bahasa Arab
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 04 Aug 2017 08:19
Last Modified: 04 Aug 2017 08:19
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7654

Actions (login required)

View Item View Item