Malikhah, Anis (2014) Pengembangan media berbasis Macromedia Flash 8 untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Arab kelas IV di MI Mambaul Huda Banjarsari Ngajum Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140058.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan media berbasis macromedia flash 8 terhadap hasil belajar siswa masih tergolong rendah. Hal ini disebabkan kurangnya pemahaman siswa terhadap materi profesi terkait dalam pembelajaran Bahasa Arab belum menggunakan strategi dan media pembelajaran yang menarik. Oleh karena itu perlu adanya alternatif media pembelajaran, salah satunya dengan menggunakan media berbasis macromedia flash 8 yang interaktif dan menyenangkan.
Penelitian ini membahas tentang: (1) Bagaimana pengembangan media berbasis macromedia flash 8 untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Arab kelas IV di MI Mambaul Huda Banjarsari Ngajum Malang? (2) Bagaimana efektifitas penggunaan media berbasis macromedia flash 8 untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Arab kelas IV di MI Mambaul Huda Banjarsari Ngajum Malang? dan (3) Bagaimana pelaksanaan pembelajaran Bahasa arab dengan menggunakan media berbasis macromedia flash 8 untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV di MI Mambaul Huda Banjarsari Ngajum Malang?
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (R&D), dengan rancangan penelitian yang diadaptasi dari model pengembangan Borg and Gall. Berdasarkan prosedur tersebut terdapat empat tahap penelitian yaitu 1) tahap pra pengembangan, 2) tahap pengembangan, 3) tahap uji coba produk, 3) tahap pasca pengembangan. subjek penelitian dalam uji coba pengembangan ini adalah siswa kelas IV MI Mambaul Huda. Uji coba ini digunakan untuk mengumpulkan data dalam rangka mengetahui tingkat kevalidan media pembelajaran yang dikembangkan.
Hasil dari pengembangan media berbasis macromedia flash 8 untuk mata pelajaran Bahasa Arab memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 88%, ahli media mencapai tingkat kevalidan 95%, uji ahli pembelajaran mencapai tingkat kevalidan 94%, dan siswa mencapai tingkat kevalidan 95,36%. Hal ini menunjukkan bahwa media yang dikembangkan layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran.
ENGLISH:
The development of media in a basis of macromedia flash 8 towards students’ learning achievement is not widely conducted. This matter is likely caused by the lack of students’ coomprehension on the learning materials in Arabic which has not applied interesting media and strategy. Hence, the existance of alternative learning media i.e. in a basis of macomedia flash 8 is in dire need.
This research concerns on investigating: (1) how is the development of media in a basis of macromedia flash 8 for increasing the students’ learning achievement in Arabic Subject of IV grade of MI Mambaul Huda BanjarsariNgajum Malang? (2) how is the effectiveness of the application of media in a basis of macromedia flash 8 for increasing the students’ learning achievement in Arabic Subject of IV grade of MI Mambaul Huda BanjarsariNgajum Malang? (3) how is the implementation of Arabic learning using media in a basis of macromedia flash 8 for increasing the students’ learning achievement in Arabic Subject of IV grade of MI Mambaul Huda BanjarsariNgajum Malang?.
Further, this research employs Research and Development (R&D) method, in which the research design is adapted from development model of Borg and Gall. Based on this procedure, there are four steps of research: (1) pre- development (2) development (3) product testing and (4) post -development. The subject of this research is the students of IV grade of MI Mambaul Huda. This testing is used for obtaining the data to know the validity degree of the learning media developed.
The result of this study shows that the development of media in a basis of macromedia flash 8 in Arabic subject meets the validity criteria with the following results: 88% validity of material expert testing, 95% validity of media expert testing, 94% validity of learning expert testing, and 95,36% validity of students. Therefore, based on the results of the study, it can be said that macromedia flash 8 is worth developed in the process of learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Aziz, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Media berbasis Macromedia Flash 8; Hasil Belajar; Development; Media in a Basis of Macromedia Flash 8; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:18 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:18 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7523 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |