Arifin, Zainal (2011) تطبيق الكفاءة التعليمية و الكفاءة المهنية لدى مدرسى مركز اللغة العربية بالمدارس المتوسطة الإسلامية بمنطقة رمبانج جاوى الوسطى. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09720077.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Guru merupakan salah satu komponen dari enam komponen utama yang merupakan faktor penentu keterlaksanaan dan suksesnya program pendidikan, yaitu: 1) guru, 2) siswa, 3) materi/ kurikulum, 4) sarana dan prasarana, 5) manajemen atau pengelolaan, dan 6) lingkungan. Untuk itu, guru sebagai agen pembelajaran dituntut untuk mampu menyelenggarakan proses pembelajaran dengan sebaik-baiknya dalam kerangka pembangunan pendidikan.
Untuk dapat melaksanakan fungsinya dengan baik, guru wajib memiliki syarat tertentu, salah satu di antaranya adalah kompetensi, terutama kompetensi yang berhubungan langsung dengan kegiatan pembelajaran, yaitu kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional. Di samping itu, dipegang prinsip bahwa kompetensi guru itu perlu dibuktikan dengan penerapannya di lapangan, sehingga pernyataan tentang telah atau belum dikuasainya kompetensi tertentu harus diuji dengan hasil pengamatan kegiatan guru dalam pembelajaran.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: “Bagaimana penerapan kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional dalam kegiatan pembelajaran di kalangan guru Bahasa Arab pada Madrasah Tsanawiyah se-Kabupaten Rembang?
Penelitian ini bertujuan untuk memberikan masukan kebijakan kepada para pengambil keputusan kebijakan (decision makers) dan pengelola satuan pendidikan mengenai gambaran lapangan tentang penerapan kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional dalam kegiatan pembelajaran di kalangan guru Bahasa Arab pada Madrasah Tsanawiyah se-Kabupaten Rembang.
Hipotesa dari penelitian ini adalah penerapan kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional di kalangan Guru Bahasa Arab dalam kegiatan pembelajaran relatif berbeda-beda dan relatif masih rendah.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif evaluatif dengan teknik survei. Populasi penelitian ini adalah guru Bahasa Arab pada Madrasah Tsanawiyah se-Kabupaten Rembang dengan menggunakan teknik sampling berupa proportional random sampling. Adapun instrumen penelitian ini adalah peneliti sendiri, angket, pengamatan, dan wawancara.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional guru di kalangan guru Bahasa Arab dalam kegiatan pembelajaran relatif berbeda-beda dan relatif masih rendah.
ABSTRACT
Teacher is one component of the six main components which are keys of carrying out and successing of educational programs, namely: 1) teacher, 2) student, 3) material / curriculum, 4) facility and infrastructure, 5) management, and 6) environment. To that end, teacher as agent of learning is required to be able to organize learning process as well as possible within framework of educational development. To be able to perform its function well, teacher is required to have certain conditions, one of which is competence, particularly competence that relate directly to learning activities, namely pedagogical competence and professional competence. In addition, the principle which has to be held is competence of Arabic language teachers which is necessary to prove with its implementation in the field, so that claims to have or have not mastered certain competencies to be tested with observations of teachers in learning activities.
Problem statement of this research is: “How is application of pedagogical competence and professional competence in learning activities among Arabic language teachers in The Islamic Junior High Schools in Rembang?”
This research purposed to provide policy input to decision makers and managers of the educational unit of the image field about application of pedagogical competence and professional competence in learning activities among Arabic language teachers in The Islamic Junior High School in Rembang.
Hypothesis of this research is application of pedagogical competence and professional competence in learning activities among Arabic language teachers is relatively different and relatively low.
This research used descriptive-evaluative method with survey technique. Subject of this research was Arabic language teachers in The Islamic Junior High School in Rembang in academic year 2010/2011. Sampling technique used was proportional random sampling. Instruments for this research were researcher himself, questionnaire, observation, and interview.
Research finding showed that application of pedagogical competence and professional competence in learning activities between Arabic language teachers is relatively different and relatively low.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Masqon, Dihyatun and Huda, Miftahul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تطبيق; الكفاءة التعليمية; الكفاءة المهنية; مدرسى مركز اللغة العربية; Application, Pedagogical Competence; Professional Competence; Arabic Language Teacher; Penerapan; Kompetensi Pedagogik; Kompetensi Profesional; Guru Bahasa Arab | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 09:00 | |||||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 09:00 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7453 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |