منهج تعليم اللغة العربية في معهد جامعة ساطان طه سيف الدين الإسلامية الحكومية بجمبي

Irfan, Irfan (2011) منهج تعليم اللغة العربية في معهد جامعة ساطان طه سيف الدين الإسلامية الحكومية بجمبي. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09720034.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (15MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini adalah penelitian evaluative, yaitu evaluative yang bersifat eksternal yang dimulai dengan menggambarkan kejadian tertentu di lapangan dengan mengumpulkan data dan fakta melalui o bservasi langsung, menganalisa fenomena khusus dan menetapkan keadaan yang sebenarnya. Adapun pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dan kualitatif.

Setelah melakukan observasi ke lokasi penelitian penulis menemukan; pertama bahwa sebagian mahasiswa belum mampu berkomunikasi dengan Bahasa Arab secara baik, kedua bahwa keempat kemahiran berbahasa mereka belum memenuhi standar bagi seorang mahasiwa. Atas fakta ini penulis berasumsi adanya beberapa masalah yang dihadapi mahasiswa dan dosen di lembaga ini, diantaranya: (a) metode yang diterapkan dosen belum sesuai dengan kondisi mahasiswa, (b) media belajar yang tersedia sangat terbatas dan kurang menarik.

Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) sejauh mana kesesuaian metode yang diterapkan kepada mahasiswa untuk mencapai tujuan pembelajaran Bahasa Arab di Ma’had ‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi (2) sejauh mana kecukupan dan ketersediaan media belajar yang digunakan oleh dosen untuk mencapai tujuan pembelajaran Bahasa Arab di Ma’had ‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. Hipotesis penelitian ini adalah: (1) metode yang diterapkan untuk pembelajaran Bahasa Arab di Ma’had ‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi belum sesuai dengan kondisi mahasiswa yang sedang belajar di lembaga ini dengan latar belakang pendidikan yang berbeda ( dari Sekolah Menengah Umum dan Madrasah Aliyah), (2) media belajar, baik dari segi jumlah maupun macamnya belum memadai untuk menunjang proses pembelajaran di Ma’had ‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Adapun hasil penelitian ini adalah: (1) metode yang sering digunakan dosen ialah metode tata bahasa dan terjemah dan metode ceramah sehingga belum mampu mencapai tujuan pembelajaran Bahasa Arab yang maksimal di Ma’had
‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi , (2) media belajar yang tersedia di lembaga ini sangat terbatas, sehingga kurang dapat membantu dosen dan mahasiswa dalam mencapai tujuan pembelajaran bahasa Arab di Ma’had ‘Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

ABSTRACT

This is a evaluative research and specifically evaluative external, that begin to describe certain events in the field by collecting facts and data tahrough direct observation, describe specific phenomena and establish the real situation.Finally the researcher will analyze the real facts and data taken at field of research and evaluate them by external evaluation, reseacher means what is effect of the applied methods and media to reach the aims of Arabic teching at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. The approach used is a qualitative and quantitative approach.

After observing on field of research, researcher found; firstly that some students have not been able to communicate with Arabic as well, secondly student’s four language skills do not reach standards for a university student yet. According to this fact the researcher assumes that the students and lecturers face several problems at thisMa’had ‘Aliy, such as: (a) The applied methods by lecturers have not been in accordance with the conditions of students, (b) The prepared media in this Ma’had ‘Aliy are very limited and less interesting.

The formulation of the problem are: (1) the extent to which the appropriateness and adequacy of the methods applied to students at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi (2) the extent to which adequacy and availability of used media by the lecturer in Arabic teching at Ma'had' Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

The hypothesis of this research are: (1) the methods applied to teach Arabic at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi have not been in accordance with the conditions of students who are studying in this institution come from different educational backgrounds (from Senior High School and Senior Islamic School) , (2) the quantity and variety of teaching media have not been sufficient to support the learning process at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

The results of this research are: (1) the lecture often applies grammar and translation method and the speech method, therefore has not reach the aims of Arabic teching at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi , (4) teaching media that has been prepared by this institution are very limited, therefore it’s hard to help and suggest the lecture and the students to reach the aims of Arabic teching at Ma'had 'Aliy IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Shaikhoun Mohamed Sulaiman, Mohammed and Mujab Mashudi, Muhammad
Keywords: منهج; طريقة التدريس; الوسائل التعليمية; التقويم; kurikulum; metode pembelajaran; media belajar; evaluasi; curriculum; teaching methods; media; evaluative
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 01 Jun 2017 07:50
Last Modified: 01 Jun 2017 07:50
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6941

Actions (login required)

View Item View Item