Baharuddin, Baharuddin (2011) تصميم مادة الخطابة بالحاسوب لترقية مهارة الكلام: بالتطبيق على مدرسة المتوسطة الحكمية تاراكن كاليمنتان الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720029.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (16MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran kemahiran berbicara bahasa arab di sebagian besar madrasah – termasuk di madrasah tsanawiyah Negeri Tarakan sangat minim dari perhatian. Salah satu penyebabnya adalah media pembelajaran yang terbatas untuk proses pembelajaran kemahiran Berbicara bahasa arab. Sementara kesediaan Pidato – sebagai salah satu media penunjang dalam pembalajaran kemahiran berbicara bahasa arab - masih sangat terbatas.
Berdasarkan problematika di atas, peneliti mendesign Materi Pidato dengan program komputer.(Macromedia Authoware) untuk meningkatkan kemahiran berbicara Peneliti mengajukan problematika dalam tesis ini sebagai berikut :
1. Bagaimana design Materi Pidato dengan menggunakan programKomputer ?
2. Seberapa efektifkah penggunaan Design pembelajaran Materi Pidato dengan Menggunakan program komputer dalam Meningkatkan kecakapan berbicara di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tarakan ?
Berdasarkan problematika di atas, peneliti mendesign Materi Pidato dengan program Komputer. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif kuantitatif dengan design riset dan pengembangan. Hasil produksi Materi yang telah selesai, diajukan ke ahli media spesialisasi program Komputer untuk memperoleh perbaikan, saran dan masukan guna perbaikan produk.
Desaign Materi Pidato yang telah melalui tahap revisi, dipaparkan di hadapan siswa dalam proses pembelajaran kemahiran berbicara bahasa arab di Madrasah tsanawiyah Madrasah Tsanawiyah Negeri Tarakan. Eksperimen bertujuan untuk memperoleh masukan dan perbaikan setelah aplikasi dalam kelas eksperimen.
Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX madrasah tsanawiyah Madrasah Tsanawiyah Negeri Tarakan tahun ajaran 2010 – 2011 yang berjumlah 332 orang. Dari jumlah populasi tersebut peneliti mengambil kelas IX B sebagai kelas eksperimen, dan kelas IX A sebagai kelas kontrol. Masing – masing dari kelas eksperimen dan kelas control berjumlah 40 siswa. Peneliti mengambil sampel secara purposif acak.
Eksperimen berlangsung pada jam pelajaran. Instrument yang digunakan berupa interview, observasi, tes dan angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa design Materi Pidato dengan program Komputer efektif untuk meningkatkan kemahiran berbicara bahasa arab siswa kelas IX Madrasah Tsanawiyah Negeri Tarakan. Hal ini terbukti dari hasil perhitungan statistik menggunakan uji T-Test Independent dengan hasil 3,047. Dan hipotesis yang diajukan diterima.
ABSTRACT
Learning to speak the Arabic language proficiency in the majority of Islamic schools, including the State Islamic Secondary School of Tarakan very minimal of attention. One reason is the limited medium of learning for learning Arabic Speaking proficiency. While the willingness of speech - as one of the supporting learning media proficiency in speaking the Arabic language - is still very limited.
Based on the above problems, speech researchers to design materials with a computer program. (Macromedia Authoware) to improve the proficiency to speak. Researchers propose problematic in this thesis as follows:
1. How to speech Material design using computer programs?
2. How effective is the use of learning materials Speech Design Using a computer program in Improving speech intelligibility in State Islamic Secondary School of Tarakan East Kalimantan?
Based on the above problems, researchers designed materials Speech with Computer program. In this study, researchers used a qualitative approach with quantitative research design and development. The material production has been completed, submitted to Computers program specialization media experts to obtain improvements, suggestions and input for product improvements.
Desaign Speech material that has been through the revision stage, presented in front of students in the process of learning to speak the Arabic language proficiency State Islamic Secondary School of Tarakan East Kalimantan. The experiment aims to obtain feedback and improvement after application of the experimental class.
The population in this study were students in grade IX of State Islamic Secondary School of Tarakan East Kalimantan , amounting to 332 people. Of the total population of researchers took a class IX B as the experimental class, and class IX A as the control class. Each of the experimental classes and control classes totaling 40 students. Researchers took a random sample of purposively.
The experiment took place in school hours. Instruments used were interviews, observation, tests and questionnaires. The results showed that the design Material Computer Speech with effective programs to improve the proficiency to speak the Arabic language in State Islamic Secondary School of Tarakan East Kalimantan grade IX is effective. This was evident from the results of statistical calculations using T-test Independent test with results of 3.047. And the hypothesis was accepted.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تصميم; مادة الخطابة ; ترقية مهارة الكلام; design;materials Speech; speaking skill; design; Materi Pidato; kemahiran berbicara | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 22 May 2017 09:42 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 10:54 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6801 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |