Santoso, Sugeng (2010) إعداد مواد التعليم لمهارة القراءة: باتطبيق على مدرسة "إنسان أمانة" الابتدائية الإسلامية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08720036.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menyusun buku ajar bagi siswa kelas empat semester dua dalam rangka meningkatkan ketrampilan membaca, dengan memperhatikan aspek-aspek pengetahuan yang dibutuhkan, latar belakang dan tingkat kemampuan berbahasa mereka.
Peneliti dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kulitatif-kuantitatif. Adapun jenis penelitian ini adalah termasuk bagian dari penelitian "Reseach &
Development.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas penggunaan Materi Ajar dalam mengembangkan keterampilan Siswa dalam membaca bahasa Arab.
Penelitian ini menggunakan prosedur eksperimen. Desain penelitian yang digunakan adalah Pretest-Posttest dengan latar pembelajaran di kelas yang telah ditentukan sebagai sampel yaitu kelas empat C yang terdiri dari 33 siswa-siswi Sekolah Dasar Islam Insan Amanah.
Hasil dari penelitian ini adalah 1). Tersusunnya buku ajar untuk maharah al-Qira 'ah bagi siswa kelas empat Sekolah Dasar Islam Insan Amanah. 2). Bahwa dengan buku ajar yang telah disusun proses belajar-mengajar memiliki efektifitas di dalam peningkatan keterampilan berbahasa yakni dalam keterampilan membaca, dan keberhasilan yang dicapai para siswa di dalam peningkatan kemampuan membaca dengan bahasa arab lebih baik.
Saran peniliti bagi para guru bahasa Arab khususnya di Sekolah Dasar Islam Insan Amanah (SDIA) serta bagi para peniliti yang selanjutnya: 1) mengkaji dan merencanakan ulang tujuan-tujuan umum pengajaran bahasa Arab yang sesuai bagi para siswa, tingkat kebutuhan mereka, dan lingkungan pengajaran, (2) menyiapkan dan mengembangkan materi-materi pelajaran yang sesuai dengan tujuan-tujuan yang telah ditetapkan dengan selalu memperhatikan kebutuhan dan minat siswa. 3) Bagi para peliti selanjutnya untuk meneruskan penelitian ini dengan menyusun buku ajar yang lebih baik untuk meningkatkan kemampuan berbahasa siswa dan ketrampilan membaca khususnya.
ABSTRACT
In fact, the Arabic teaching at this school is still applying the schoolbook whose contents are reading texts which aren't planned well and don't directly touch the students' life context. According to the researcher's finding, the content of the book used at the school doesn't touch the students' interest and have innovation on every of the exercises, neither the active activities nor the games.
Based on the background above, the researcher is intended to compile a teaching material to improve the reading skill of Islamic Elementary School of Insan Amanah' students especially grade 4C. This study is aimed to compile the teaching book for the students of grade 4 semester 2 to improve the reading skill by considering the needed knowledge aspects, the background and achievement level of their language.
In this study, the researcher uses qualitative-quantitative approach, and this study belongs to research and development. The objective of this study is to know the effectiveness of the use of the teaching material to improve the students' skill in reading Arabic language. This study uses experiment procedure. The research design is Pretest-Posttest, and the setting is in the class grade 4C which consists of 33 students.
The results of this study are: (1) The teaching book for maharah al- Qira 'ah for students grade 4 Islamic Elementary School of Insan Amanah can be compiled well. (2) The book can make the teaching and learning process more effectively to improve the reading skill, and the students successfully improve their reading skill to be better.
The suggestion for especially the teachers at Islamic Elementary School of Insan Amanah and the next researchers are: (1) to examine and re-plan the general objectives of Arabic teaching which is suitable to the students, their need level, and the teaching environment. (2) To prepare and improve the teaching material appropriate to the objectives which have been made before by considering the students' need and interest. (3) For the next researchers, to go on this research by compiling better teaching books to improve the students' language skills especially the reading skill.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Syuhadak Sholeh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | إعداد; مواد التعليم; مهارة القراءة ;Penyusunan; Materi Ajar; Keterampilan Membaca; Compilation; Teaching Materials; Reading Skill | ||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2017 09:44 | ||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:04 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6254 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |