استخدام الصور المتسلسلة لتنمية مهارة الكتابة: بحث تجريبي في برنامج الخاص لتعليم اللغة العربية بالجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج

Amanah, Khoiril (2010) استخدام الصور المتسلسلة لتنمية مهارة الكتابة: بحث تجريبي في برنامج الخاص لتعليم اللغة العربية بالجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06910006.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Menulis merupakan suatu ketrampilan yang penting, bahkan ketrampilan menulis merupakan salah satu tujuan utama dalam pembelajaran bahasa asing. Namun demikian, ketrampilan para pelajar dalam menulis ini masih rendah.

Lemahnya kemampuan menulis tersebut bukan disebabkan oleh sulitnya menulis dalam bahasa asing, namun ia disebabkan oleh sarana dan metode pembelajaran yang tidak efektif dan menunjang.

Adapun tujuan penelitian ini adalah 1) untuk melatih mahasiswa dalam mengembangkan tulisan dengan kalimat yang sederhana dan susunan sistematis serta menyenangkan.2) Membantu mahasiswa untuk merevisi, mengedit dan mengoreksi karangan. 3) Meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam ketrampilan menulis bahasa Arab.

Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dalam bentuk Experiment reseach dalam proses pembelajaran ketrampilan menulis dengan menggunakan sarana gambar berseri. Model pembelajaran ini terdiri dari empat langkah yaitu: perencanaan, tindakan, pengamatan, dan refleksi.

Adapun data penelitian ini dari kegiatan dosen dan mahasiswa dalam proses pembelajaran ketrampilan menulis dan hasil karangan mahasiswa Program Khusus Perkuliahan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Maulana malik Ibrahim Malang. Semester II, kelas F -1 dan F-5. Penelitian ini dilakukan pada bulan Februari sampai dengan Maret 2010.

Hasil penelitian dengan menggunakan gambar berseri ini untuk kelas Experimen 65 (Pre-Tes), 76 (Post-Tes pertama) dan 86,7 (Post-Tes ke-Dua). Sedangkan kelas Control 64,8 (Pre-Tes), 68,8 (Post- Tes pertama) dan 71,16 (Post-Tes ke-Dua). Banyak terjadi peningkatan dalam proses pembelajaran ketrampilan menulis di kelas experiment

ABSTRACT

Writing is a kind of important skills. Moreover, writing skill is one of the main objectives in learning foreign language. However, students’ skill is still lowgrade in this writing skill.

The condition of this lowgrade is not caused by the difficulty of foreign language writing but it is caused of the ineffective and unsupportive teaching tools and teaching media.

The purposes of this study are: 1) to train the university students in developing of writing using simple and pleased sentences and also systematic structure. 2) to assist the university students in revision, editing, and correcting the articles. 3) to improve the university students’ skill in Arabic writing skill.

This study applied qualitative research especially experimental research in writing skill during teaching learning process using serial pictures media. This teaching style consists of 4 levels. They are planning, action, observation, and reflection.

Research data are from lecturers’ and university students’ activities during teaching learning process of writing skill and the university students’ articles of Arabic Classes Special Program in Islamic State University of Maulana Malik Ibrahim, Malang, especially semester 2, Class F-1 and F-5. This research was conducted on February 2010 – March 2010.

The result of this study of applying serial pictures for Experimental Class are 65 (Pre-Test), 76 (first Post-Test), and 86,7 (second Post-Test). Then the result of Control Class are 64,8 (Pre-Test), 68,8 (first Post-Test), and 71,16 (second Post-Test). There are many improvement during teaching learning process of writing skill in Experimental Class.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sholeh Nur, Syuhadak and Mahmoud Adam Ibrahim, Faisal
Keywords: الصور المتسلسلة; مهارة الكتابة; Gambar Berseri; Ketrampilan Menulis; Serial Pictures; Writing Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 05 Apr 2017 10:08
Last Modified: 05 Apr 2017 10:08
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6190

Actions (login required)

View Item View Item