Azhar, Muhamad (2016) Interaksi guru, murid dan orang tua dalam meningkatkan kedisiplinan belajar di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Kabupaten Lombok Tengah. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
14761020.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Guru, murid dan orang tua merupakan tiga komponen yang saling berkaitan dalam proses pembelajaran. Disekolah guru membimbing dan mengajari siswa untuk belajar sedangkan dirumah orang tua juga memiliki peran untuk mengawasi dan memfasilitasi anaknya dalam belajar, untuk itu guru, murid dan orang tua perlu menjalin interaksi atau hubungan yang baik di antara ketiganya.
Adapun tujuan penelitian ini Pertama, untuk menganalisis Interaksi Guru dan Murid dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Lombok Tengah. Kedua, untuk menganalisis Interaksi Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Lombok Tengah. Ketiga, untuk menganalisis Interaksi Guru, Murid dan Orang Tua dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Lombok Tengah.
Dalam penelitian ini peneliti menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara tak bersetruktur, observasi dan dokumentasi. Adapun informan penelitian adalah kepala sekolah, guru, siswa, dan orang tua di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Lombok Tengah. Setelah data diperoleh kemudian dianalisis, sedangkan pengecekan keabsahan data dilakukan dengan trianggulasi sumber dan metode.
Dalam penelitian ini peneliti menemukan beberapa temuan Interaksi Guru, Murid dan Orang Tua dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar di MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya Lombok Tengah (1) interaksi guru dan murid dalam meningkatkan kedisiplinan belajar melalui, perhatian atau pengawasan, pembiasaan, dan komunikasi. (2) interaksi guru dan orang tua dalam meningkatkan kedisiplinan belajar melalui, komite sekolah, komunikasi, kunjungan kerumah, dan pertemuan orang tua murid dan guru (POMG). (3) interaksi guru, murid dan orang tua dalam meningkatkan kedisiplinan belajar, melalui bimbingan konseling, kunjungan kerumah, dan melalui buku penghubung.
ENGLISH:
Teacher, students and parents are three interrelated components in learning process. The teachers guide and teach the students to study at school and parents have their own roles to monitor and facilitate their children during their study time at home. Therefore, they need to make an interaction in order to create a good relationship among them.
This study aimed First, to analyze the interaction between the teachers and the students in increasing the study disciplinary in MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya, Central Lombok. Second, to analyze the interaction between the teachers and the parents in incearsing the sudy disciplinary in MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya, Central Lombok. Third, to analyze the interaction among the teachers, the students and the parents in increasing the study disciplinary in MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya, Central Lombok,.
The researcher used a qualitative approach with a case study. The data collections is done through unstructured interview observation and documentation. The data involved school principal, teachers, students and parents of MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya, Central Lombok in this study. Then, the researcher analyzed the data dan checked the validity using the triangular source and method.
The result of this study shows that in MI Nahdatul Wathan Sekunyit Praya, Central Lombok, 1) The interaction between the teachers and the students in increasing the study disciplinary is by paying more attention and monitoring, conducting habituation and direct communication, 2) The interaction between the teachers and the parents in increasing the study disciplinary is done by conducting school comittee, direct communications, home visit, and parents and teacher meeting (PMOG), 3) The interaction among the teacher, the students and the parents in increasing the study disciplinary is done by conducting counseling, home visit, and daily book report.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyadi, Mulyadi and Aziz, Rahmat | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Interaksi; Belajar; Kedisiplinan dan Analisis; Interaction; Learning; Disciplinary; Analysis | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | |||||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2017 11:25 | |||||||||
Last Modified: | 29 Mar 2017 11:25 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6097 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |