استخدام الصور التعلمية في تنمية مهارة الكتابة ( دراسة تجربية في المدرسة المنورية الثنوية بلولونج مالانج جاوى الشرقية )

Toifah, Nur (2009) استخدام الصور التعلمية في تنمية مهارة الكتابة ( دراسة تجربية في المدرسة المنورية الثنوية بلولونج مالانج جاوى الشرقية ). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07910023.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Dalam tesis ini peneliti membahas tentang penggunakan media gambar dalam pembelajaran peningkatan keterampilan menulis, khususnya keterampilan menulis karangan deskriptif. Penelitian ini diadakan di Sekolah Menengah Atas Al-Munawwariyyah Bululawang Malang yang merupakan sebuah madrasah yang maju dan terkenal di masyarakat dan berada di dalam lingkungan pondok pesantren, sehingga semua siswa telah mengenal bahasa arab karena mereka berkomunikasi dengan bahasa arab selama 24 jam. Akan tetapi banyak siswa
kurang mendalami penguasaan bahasa Arab terutama dalam kemampuan menulis. Lemahnya kemampuan menulis siswa tersebut bukan disebabkan oleh sulitnya menulis dalam bahasa arab, namun diantara penyebabnya adalah kurangnya penggunaan media pembelajaran yang fariatif dan efektif di dalam pengajarannya. Oleh karena itu perlu diterapkan penggunaan media pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan keterampilan menulis bahasa Arab, yaitu suatu media pembelajaran yang mampu membuat proses pembelajaran keterampilan menulis bahasa Arab berjalan dalam suasana yang hidup, dinamis dan menyenangkan. Dengan demikian, perlu dilakukan penelitian tentang penggunakan media gambar pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan menulis bahasa Arab.

Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan pengetahuan tentang penerapan media gambar dalam pembelajaran menulis dan untuk mengetahui efektifitas pengggunaan media gambar dalam mengembangkan kemampuan menulis di Madrasah Aliyah Al-Munawwariyyah Bululawang Malang, sementara populasinya dibatasi pada para siswa kelas II.

Jenis penelitian yang dipergunakan adalah penelitian kuantitatif dan kualitatif yang mencakup hasil kerja siswa dalam pembelajaran menulis dengan menggunakan media gambar, sementara Desain penelitiannya adalah penelitian eksperimen semu (Quasi Eksperiment) yang melakukan uji coba keberhasilan menulis dengan menggunakan media tersebut dengan menggunakan Tes T untuk mengetahui efektifitas media ini. Adapun metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode observasi, wawancara, tes dan angket.

Hasil penelitian ini adalah: a) pembelajaran keterampilan menulis dengan menggunakan media gambar dilaksanakan dalam lima tahap, yaitu: 1) Pendahuluan, 2) Demonstrasi gambar, 3) Pengamatan gambar, 4) Penulisan, dan dalam tahap ini ada tiga tahapan, yaitu I: Pramenulis, guru membantu siswa untuk menentukan tema dan topik serta membatasi unsur-unsur yang akan ditulis dalam bentuk kerangka karangan (out line), II: menulis, guru membantu siswa untuk mengembangkan kerangka karangan tersebut dan menyusunnya dalam paragraf, III: pascamenulis, guru membantu siswa untuk merevisi, mengedit dan mengoreksi karangannya, dan 5) Refleksi. b) penggunaan media gambar dalam meningkatkan keterampilan menulis efektif yang dikuatkan dengan hasil test T yang menunjukkan taraf signifikansi 6, 413.

ABSTRACT

This research studied about Usage The Learning Pictures to Increase Writing Skill, especially descriptive composition. The research ran as experimental research at SMA (State Senior High School) of Al-Munawwariyyah
Bululawang Malang, which is developed and famous institution in the society. It’s in the Islamic Boarding school, and all the student have known the Arabic language because their communication by it along 24 hours, but most of their writing skill is in low level. This weakness of this weakness of writing skill does not come from the difficulty of writing arabic language, but it comes from uneffective teaching methods and media, there is not enough preparation in teaching of writing skill, the minimum of help for students about how to develop their writing, the low motivation students in learning writing skill, and the presentasion of themes and topics which are not suitable for their interest. Therefore, it is necessary to apply an effective media to increase student Arabic writing skill, an media which is effective to make the teaching and learning process of writing skill runs in a dynamic and interesting atmosphere, and which is effective to develop student innovation and creation, and make them comfortable in learning process of writing skill. So, it is necessary to research about the effect of lerning pictures to increase Arabic writing skill.

The functions of this kind of research is to produce some knowledge about usage learning pictures in the Arabic writing learning and also it can produce some knowledge about affectiveness of learning pictures in the developing of the writing skill in the Islamic senior high school of Al-Munawwariyyah, Bululawang Malang, and the sample given to special limitation to the students in II class.

The research which is used to analyses is quantitative and descriptive research which covers the students' worksheet in the writing learning by lerning pictures, while the research design is experiment research (Quasi Experiment) which is done by trying the quality of the writing skill with this kind of learning media. And the methods ti collect the data are observation method, interview method, test method, and questionnaire method.

The results of this research are: A) Teaching and learning process of Arabic writing skill by usage learning pictures is performed in five phases, they are: 1)Introduction, 2) Demonstration of pictures, 3) Obcervation of pictures, 4) Writing, and there are three phases in this phase, thye are, I: pre-writing phase, the teacher, in this phase, helps students for selecting theme and topic and narrowing the object they want to write, II: writing phase, the teacher, in this phase, helps students for developing topic by making details meaningful and organizing them in paragraphs, III: post-writing phase, the teacher, in this phase, help students for revising, editing and correcting their compositions, and 5) Reflection. B) Usege the learning pictures is effective to increase the writing skill with supported by “T” test result at the level of 6,413 significant.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Idris Jauhar, Nasarudin and Syaikhoun Mohamed Sulaiman, Mohamed
Keywords: استخدام الصور التعلمية; تنمية مهارة الكتابة; Media Gambar Pembelajaran; Meningkatkatkan keterampilan Menulis; Learning Pictures; Increase Writing Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 24 Mar 2017 04:11
Last Modified: 24 Mar 2017 04:11
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6033

Actions (login required)

View Item View Item