فعالية استخدام أسلوب الأسئلة والاجوبة في تعليم مهارة الكتابة (بحث تجريبي بالمدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية كاليمنتان الجنوبية)

Arifin, Ahmad (2009) فعالية استخدام أسلوب الأسئلة والاجوبة في تعليم مهارة الكتابة (بحث تجريبي بالمدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية كاليمنتان الجنوبية). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
07910003.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (12MB)

Abstract

ABSTRAK

Menulis merupakan salah satu kompetensi dari empat kompetensi bahasa. Oleh karena itu, empat kompetensi ini tidak dapat dipisahkan satu sama lain melainkan saling keterkaitan yang kuat antara satu dengan yang lain agar tercapainya tujuan dalam pembelajaran bahasa Arab.

Kompetensi menulis bukan hanya sekadar menulis indah, atau memindahkan huruf (naqol) saja, melainkan suatu proses berfikir atau nalar yang teratur; dengan adanya kompetensi menulis, maka kebudayaan akan mudah menyebar luas, ilmu akan selalu berkembang dari masa ke masa yang akan datang.

Permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah: 1) Bagaimana efektifitas metode tanya jawab dalam meningkatkan kompetensi menulis siswa kelas 2 di Madrasah Tsanawiyah Negeri Kalimantan Selatan?

Pendekatan metode yang digunakan pada penelitian ini adalah Quasi- eksperiment yaitu menggunakan kelompok eksperiment dengan perlakuan yang khusus dan kelompok control tanpa adanya perlakuan yang khusus.

Adapun populasi yang digunakan pada penelitian ini adalah seluruh siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri Kalimantan Selatan tahun 2008/2009 yang berjumlah 454 siswa, sedangkan sampel yang digunakan adalah siswa kelas 2 yang berjumlah 147 siswa. Adapun instrument pengumpulan data pada penelitian ini yaitu: observasi, wawancara, angket dan tes.

Hasil penelitian yang didapat sebagai berikut: 1). Penggunaan metode Tanya jawab dalam pembelajaran menulis dapat mempengaruhi kompetensi menulis siswa. Hal ini dapat dilihat pada nilai pre tes berjumlah 823, rata-rata
22,85, dan standar deviasi 11,869. sedangakan nilai pos tes berjumlah 2734, rata- rata 75,94, dan standar deviasi 12,393. 2) Penggunaan metode taqlidiyyah dalam pembelajaran menulis juga dapat mempengaruhi kompetensi menulis siswa. Hal ini dapat dilihat pada nilai pre tes berjumlah 586, rata-rata 16,28, dan standar deviasi 3,769. sedangakan nilai pos tes berjumlah 2352, rata-rata 65,33, dan standar deviasi 8,441. 3). Setelah menggunakan analisis perbandingan antara nilai kelompok control dan eksperiment ditemukan bahwasanya tidak adanya signifikansi, akan tetapi kalau dilihat pada deskriptif statistics, nilai rata-rata kelompok ekspriment lebih tinggi dari kelompok control. Hal ini dapat dilihat pada nilai rata-rata siswa berada 53,08, dan standar deviasi 16,154 dengan menggunakan metode tanya jawab, sedangkan metode taqlidiyyah nilai rata-rata siswa berada 49,60, dan standar deviasi 8,148.

ABSTRACT

Writing is one competence of four language competences. In consequence, these four competences inseparable but have a strong dependability between one another in order to reach targets in Arabian language study.

Writing competence not merely beautiful writing, or move letters (naqol) only, but an organized process of thinking or reasoning; with existence of writing competence, then cultures will be easy to widely disseminate, and science will always expand from time to time.

Problems that assessed in this research are: 1) How the effectiveness of question and answer method in improving writing competence of second grader students in Madrasah Tsanawiyah Negeri of South Kalimantan?

Method approach that used in this research is the Quasi-experiment that is use experiment group with special treatment and control group without any special treatments.

As for population that used in this research is all the students of Madrasah Tsanawiyah Negeri of South Kalimantan in 2008/2009 that amount to 454 students, whereas the samples that used are second grader students that amount to 147 students. As for data collecting instruments in this research that is: observation, interview, questionnaire and test.

The obtained research results as follows: 1). The usage of question and answer method in writing study can influence writing competence of students. This condition can be seen at pre test value amounts to 823, the average is 22.85, and deviation standard is 11.869. Whereas post test value amounts to 2734, the average is 75.94, and deviation standard is 12.393. 2). The usage of taqlidiyyah method in writing study can also influence writing competence of students. This condition can be seen at pre test value amounts to 586, the average is 16.28, and deviation standard is 3.769. Whereas post test value amounts to 2352, the average is 65.33, and deviation standard is 8.441. 3). After using comparative analysis between value of control group and value of experiment group, we can know that there is no significant relation, but based on statistics descriptive, the value average of experiment group higher than control group’s. This condition can be seen at the average value of students that is at 53.08, and deviation standard is 16.154 by using question and answer method, whereas by using taqlidiyyah method the average value of students is at 49.60, and deviation standard is 8.148.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ainin, Mohammad and Shaikhoun Mohamed Sulaiman, Mohamed
Keywords: Pembelajaran Kompetensi Menulis; Metode Tanya Jawab; Improving Writing Competence; Question and Answer Method
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 21 Mar 2017 12:31
Last Modified: 21 Mar 2017 12:31
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5977

Actions (login required)

View Item View Item