تنمية مهارة القراءة بطريقة التعليم التعاون (بحث الإجرائي في الفصل بالمدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية عارمبي-عاوي)

Yanis Fathoni, Muhammad (2008) تنمية مهارة القراءة بطريقة التعليم التعاون (بحث الإجرائي في الفصل بالمدرسة الثنوية الإسلامية الحكومية عارمبي-عاوي). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06930016.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (843kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah adalah suatu proses kegiatan yang diarahkan untuk mendorong, membimbing, mengembangkan dan membina kemampuan berbahasa Arab fushâ, dengan memprioritaskan pada kemampuan membaca serta memahami bahan bacaan. Kemampuan berbicara dan menyusun kalimat ditujukan untuk memantapkan kemampuan membaca yang menjadi tujuan utama pembelajaran, yaitu kemampuan berkomunikasi disamping juga sebagai bekal untuk memahami ajaran Islam dari sumber aslinya: Al Qur’an dan Hadits.

Berdasarkan observasi Peneliti pada Madrasah Aliyah Negeri Ngrambe Ngawi, bahwa rendahnya kemampuan membaca siswa, disebabkan metode pengajaran kurang efektif, maka Peneliti ingin mengadakan perbaikan dan meningkatkan kemampuan membaca siswa dengan menggunakan metode Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achiefment Devision).

Adapun tujuan penelitian ini : Untuk mengetahui Pembelajaran Bahasa Arab kususnya materi Qiro-ah pada kelas satu di MAN Ngrambe Ngawi, untuk mengetahui peningkatan kemampuan Membaca siswa dengan menggunakan metode Kooperatif Tipe STAD pada kelas satu di MAN Ngrambe Ngawi.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas. Sumber data pada penelitian ini adalah guru bahasa arab dan siswa. Instrumen penelitian adalah; peneliti, pedoman interview dan pedoman observasi. Metode pengumpulan data adalah observasi, interview dan tes. Untuk menganalisis data digunakan tahap penyajian data dan analisis data.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan metode Kooperatif Tipe STAD : efektif dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa Madrasah Aliyah Negeri Ngrambe Ngawi , dan penelitian ini merekomendasikan kepada guru bahasa arab di Madrasah Aliyah Negeri Ngrambe untuk menggunakan metode ini dan merubah metode pembelajaran dari pembelajaran berbasis pada guru, ke pembelajaran berbasis pada siswa.

ABSTRACT

Learning Arabic language in Islamic Senior High school is a process aimed to support, guide, develop and improve the skill of using standard Arabic by giving a priority to reading ability and reading comprehension. Speaking and sentence making are directed to establish reading ability which is main purpose of learning. It is communication skills as well as supplies to understand Islamic teaching from genuine resources : Al quran and Sunnah.

Based on observation carried by researcher, it was found that reading skill of students of first year of Madrasah Aliyah Negeri Ngrambe Ngawi East Java is low. It is caused by in-effective used method. Therefore, instead of mentioned method the researcher used Cooperative learning.

The purposes of this research are knowing the teaching method used in first year class of MAN Ngrambe Ngawi; knowing the teaching application of reading ability in first year class of MAN Ngrambe Ngawi through Cooperative Learning method by STAD model.

This research applied Class Room Research approach. In order to get the needed data, in this research, researcher held observation and discussion with Arabic teacher. They were done to know the condition of teaching-learning process of reading ability and to understand problems faced by students. To get data, researcher also held interview and test.

The result of this study shows that utilization of Cooperative Learning Method STAD model in first year class of MAN Ngrambe Ngawi is effective to improve students ability in reading. It is shown that the average scores of students’ ability are poor in pre-test and good in post-test. The research recommends that the teacher must practice this method in the teach and learning process and change the teaching method from learning teacher centre to learning student centre.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Syuhadak, Syuhadak and Omer, Mohammed Ahmed
Keywords: Kemahiran Membaca; Pembelajaran Kooperatif; Reading skill; Cooperative Learning
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 22 Mar 2017 11:46
Last Modified: 22 Dec 2017 08:12
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5897

Actions (login required)

View Item View Item