Hilmi, Danial (2007) فعالية المدخل الاكتشافي فى تدريس مهارة الكتابة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
05910003.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Menulis merupakan salah satu keterampilan dalam bahasa dimana aspek pikiran, struktur dan tulisan sangat mempengaruhi kualitas isi dan penampilannya. Di dalam bahasa Arab, menulis digolongkan dalam keterampilan yang paling sulit karena membutuhkan kecakapan khusus dan banyak latihan sehingga isi dan kualitas tulisan dapat dipandang dalam berbagai sisi.
Pembelajaran menulis sebenarnya banyak diajarkan di berbagai lembaga pendidikan yang menyelenggarakan mata pelajaran bahasa Arab baik di tingkat menengah maupun tinggi. Akan tetapi, pembelajaran tersebut hanya sebatas mengajarkan kaidah bahasa Arab tanpa dilanjutkan dengan pengembangan ke dalam latihan mengarang, sehingga pembelajaran kaidah bahasa Arab tidak bisa diaplikasikan ke dalam bentuk keterampilan bahasa yang lebih tinggi setelah membaca, yaitu menulis.
Pendekatan Discovery merupakan sebuah pendekatan yang banyak dipergunakan dalam penemuan ilmu-ilmu eksak dengan metodenya berupa eksperimen yang dilakukan sendiri oleh siswa, sehingga mereka dapat memperoleh sendiri ilmu tertentu dan ternyata hasilnya dapat diserap serta membawa kesan pada diri mereka dan akhirnya ilmu yang diperoleh, sulit untuk dilupakan.
Madrasah Aliyah al-Maarif Singosari merupakan sebuah madrasah yang maju dan terkenal di masyarakat karena program-programnya jelas dan memiliki kualitas yang diakui oleh lembaga pendidikan di bawah naungan Departemen Pendidikan Nasional. Akan tetapi, mata pelajaran bahasa Arab kurang mendapatkan porsi yang mencukupi sebagai lembaga yang berbasis Islam, sehingga banyak siswa kurang mendalami penguasaan bahasa Arab terutama mata pelajaran Insya.
Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan pengetahuan tentang efektifitas pendekatan Discovery dalam pembelajaran menulis dan menghasilkan pengetahuan tentang tingkat keberhasilan pendekatan Discovery dalam mengembangkan kemampuan mengarang di Madrasah Aliyah al-Maarif Singosari, sementara sampelnya dibatasi pada para siswa kelas X (2 dan 5).
Jenis penelitian yang dipergunakan adalah penelitian kuantitatif yang mencakup hasil kerja siswa dalam pembelajaran menulis dengan pendekatan Discovery, sementara Disain penelitiannya adalah penelitian eksperimen yang melakukan uji coba keberhasilan mengarang dengan pendekatan dimaksud. Adapun hasil-hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah, bahwa penerapan pendekatan Discovery dalam pembelajaran menulis mempunyai nilai efektif dan tingkat keberhasilannya menempati angka signifikan dimana kelas yang diterapkan pendekatan Discovery menghasilkan rata-rata nilai yang sangat baik sementara kelas kontrol hanya menghasilkan rata-rata baik
ABSTRACT
Writing is one of skills in language which consists of thought aspect, structure and the written. They can influence the quality of the content and also the appearance. In Arabic, writing is categorized in skill which is difficult and complicated, because it needs special ability and a lot of exercises, till it can make the content and the written quality can be seen in every side.
Actually, writing learning has already been taught in several times, in every education institution which conducts Arabic subject whether in the junior or senior high school, but this kind of learning just teaches the theory of the Arabic grammar. It is not followed by the developing of skill in composition exercise, so the learning of Arabic grammar can not be applied in the pattern of language skill which is higher after reading, namely writing.
Discovery approach is one of approaches which is usually used in scientific knowledge discovery by the using experiment which is done by themselves. So that they can find or get that knowledge by themselves. The result of this method can be absorb and also it can give some impression to them. Finally the knowledge that they got will not be forgotten forever.
Islamic senior high school of Al-Maarif, Singosari is one of school which is developed and famous institution, because it has clear programmers. This institution has good quality which is admitted by national education department, but Arabic subject there get less proportion even this is Islamic Institution. So that there are many students do not get master in Arabic especially in the composition lesson, except the students who stay in the Islamic boarding school.
The functions of this kind of research is to produce some knowledge about discovery approach activity in the writing learning and also it can produce some knowledge about successfulness level in the discovery approach in the developing of the composition skill in the Islamic senior high school of Al-Maarif, Singosari, and the sample we give special limitation to the students in X class (2 and 5)
The research which is used to analyses is quantitative research which covers the students' worksheet in the writing learning by discovery approach, while the research design is experiment research which is done by trying the quality of the composition with this kind of approach.
The result which was got from this kind of research is that the application of the discovery approach in the writing learning has effective value and the successfulness level, and it takes place in the significant rate. The class which is applied by using discovery approach is better than another class which is not applied discovery approach. It can be proved that the class which used discovery approach the score on the very good standart, while the control class just get the score in the good standart.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Efektifitas; Discovery Learning; Pembelajaran; Ketrampilan Menulis; Effectiveness; Discovery Learning; Learning; Writing Skill. | ||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 22 Mar 2017 18:43 | ||||||
Last Modified: | 22 Mar 2017 18:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5830 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |