Tika, Lutfiana (2016) تقويم تعليم مهارة الكلام باستخدام نظرية ميريل في قسم تعليم اللغة العربية جامعة مولانا ملك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12150118.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran maharah kalam atau fann al khitobah merupakan pembelajaran yang bertujuan untuk memberikan pemahaman dan skill kebahasaan dalam hal at-Ta’aamul kepada mahasiswa di Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, di antaranya Etika Fann al-Kalam, Pengertian berpidato, kegunaan pidato, hubungannya dengan ilmu lain, Macam-macam sistematika pidato, sistematika pembuatan teks pidato, Orator dan karakteristiknya, macam-macam pidato, menyusun teks pidato, Lahnu al-Khithoob, Qowaa’id al-lqoo’ an-Naajiih wa Fann al-Khithoobah, dan praktik pidato.
Evaluasi pembelajaran merupakan bagian terpenting dalam proses pembelajaran. Dimana dengan penerapan evaluasi pembelajaran yang tepat maka akan menghasilkan hasil pembelajaran yang optimal sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai dalam proses pembelajaran. Dalam proses evaluasi pembelajaran inilah peneliti akan melihat pembelajaran maharah kalam menggunakan perspektif merril yang dilakukan pada jurusan pendidikan bahasa arab universitas islam negeri maulana malik ibrahim malang berdasarkan teori merril.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana evaluasi pembelajaran maharah kalam menggunakan teori Merril di jurusan pendidikan bahasa arab fakultas ilmu tarbiyah dan keguruan universitas islam negeri maulana malik ibrahim malang.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif, Metode pengumpulan data dalam penelitian ini adalah metode observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Hasil penelitian pada evaluasi pembelajaran maharah kalam jurusan pendidikan bahasa arab kelas A dan B semester 4 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang menggunakan teori Merril ini menunjukan bahwa terdapat 2 indikator pada teori merril yang tidak terpenuhi yaitu pada indikator Tingkat Alih Belajar dan Kuantitas Unjuk kerja. Sedangkan pada indikator lain yaitu, Kecermatan penguasaan perilaku, Kecepatan Unjuk Kerja, Kesesuaian dengan prosedur, Kualitas hasil akhir, Tingkat alih belajar, dan Tingkat Retensi terpenuhi.
ENGLISH:
Speaking proficiency learning is learning that aims to provide an understanding and linguistic skill in terms of at-Ta'aamul Education to students in uArabic, including the ethics of Fann al-Kalam, the sense addressed, uses speech, its relation to other sciences, various systematics, systematics speech making the text of the speech, Orators and its characteristics, the various speeches, drawing up the text of the speech, Lahnu al-Khithoob, Qowaa'id al-lqoo ' an-Naajiih al-Khithoobah wa-Fann , and practice speeches.
Evaluation of learning is the most important part in the learning process. Where the application of the evaluation of learning with the right then it will generate the optimal learning outcomes in accordance with the objectives to be achieved in the process of learning. In the process of evaluation of learning this was the researchers will look at learning maharah kalam use perspective merril conducted on Department of education Arabic universitas islam negeri malang maulana malik ibrahim based on theory of merril As for the formulation of the problem in this research is how evaluation learning speaking skill use Merril theory in Arabic Education Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. Thesis. of Arabic Education Department. Faculty of Teaching and Learning State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang.
The research method used descriptive methods with the qualitative approach. Data collection method’s in this research is observation, interviews and documentation.
The results of the research on the evaluation of learning maharah kalam education Arabic class A and B 4th semester Universitas Islam Negeri Malang Maulana Malik Ibrahim used the theory of this indicates that there is a Merril 2 indicators on the theory of merril unmet in the indicator Level Instead of learning and Quantity performance. Whereas, in other indicator i.e., the intricate behavior of mastery, speed Performance, Compliance with the procedures, the quality of the end result, level control of learning, and retention rate are met.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تقويم بإستخدم نظرية ميريل, تقويم تعليم مهارة الكلام; Teori Merril, Evaluasi Pembelajaran Keterampilan Berbicara; Merril Theory, Evaluation in Learning Speaking Skills. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Muhammad Roji | ||||||
Date Deposited: | 09 Sep 2016 16:03 | ||||||
Last Modified: | 27 Dec 2017 14:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4854 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |