تطبيق خرائط المفاهيم للمواد النحوية على كتاب " الأجرومية" في مدرسة بوستان المتعلمين كارانج باندن رجوصو باسوروان

Faris, Muhammad Sukarno Nouval (2015) تطبيق خرائط المفاهيم للمواد النحوية على كتاب " الأجرومية" في مدرسة بوستان المتعلمين كارانج باندن رجوصو باسوروان. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10150055.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (10MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Ilmu Nahwu telah banyak diajarkan di lembaga-lembaga pendidikan di Indonesia, khususnya di Madrasah Diniyah yang menerapkan metode klasik dan menggunakan kitab kuning dalam setiap pembelajarannya. Namun terkadang, proses pembelajaran di Madrasah Diniyah terkadang terkesan kolot dan sulit dicerna atau difahami oleh murid saat ini sesuai dengan perkembangan zaman. Hal ini disebabkan oleh pembelajaran yang hanya terfokus pada penerjemahan kitab kuning dan keterangan dari seorang guru.

hanya dari menerjemahkan dari kitab, sehingga materi tidak tersampaikan dengan baik, oleh karena itulah penelitian ini mengadakan perlakuan berbeda dalam pembelajaran nahwu khususnya pada pembelajaran nahwu di Madrasah Diniyah, yakni menggunakan peta konsep yang dikemas sesuai dengan materi yang diajarkan, agar nantinya proses pembelajaran lebih efektif dengan hasil sesuai yang diharapkan.

Dalam penelitian ini, peneliti mengajukan dua pertanyaan bagaimana langkah-langkah dalam menggunakan peta konsep dan keefektifannya untuk meningkatkan kemampuan murid dalam memahami kitab Jurumiyah di Madrasah Diniyah Bustanul Muta’allimin Karang Pandan Rejoso Pasuruan.

Metodologi penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan pendekatan kuantitatif karena data yang didapat mencakup data numerik yang dijabarkan menggunakan rumus-t dengan menganalisis data yang didapat dari tes.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: proses penggunaan peta konsep untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami kitab jurumiyah di Madrasah Diniyah Bustanul Muta’allimin Karang Pandan berjalan dengan baik sesuai dengan langkah-langkah yang digunakan berdasarkan persiapan peneliti ketika proses pembelajaran dan terbukti efektif berdasarkan hasil analisis t-tes yang didapatkan dari pre-test dan post test pada dua kelompok yang menjadi sampel penelitian.

ENGLISH:

Nahwu science has been widely taught in educational institutions in Indonesia, particularly in the religious schools that apply the classical methods and using the yellow book in every lesson. But sometimes, the learning process in the religious schools sometimes seem old-fashioned and poorly digested or understood by the students at this time in accordance with the times. This is due to learning have focused on the translation of the yellow book and a description of a teacher only from translating of the book, so that the material is not conveyed properly, that's why this research hold different treatment in study nahwu particularly on learning nahwu in religious schools, which uses concept maps are packed in accordance with the material being taught, so that later the learning process more effective with results as expected.

In this study, researchers asked two questions of how the steps in using concept maps and effectiveness to enhance the student's ability to understand the book Jurumiyah religious school Bustanul Muta'allimin Karang Pandan Rejoso Pasuruan.

Then the researchers focused on two objectives: to describe His steps in using concept maps and uncovers effectiveness to increase the ability of students to understand the book Jurumiyah religious school Bustanul Muta'allimin Karang Pandan Rejoso Pasuruan.
Methodology This study used an experimental method with quantitative approach because the data obtained include numeric data are translated using the formula t by analyzing data obtained from the test.

The results showed that: the use of concept maps to enhance the students' ability to understand the book jurumiyah religious school Bustanul Muta'allimin Karang Pandan goes well according to the measures used by researchers preparation when the learning process and proven effective based on the results of the analysis t-tests were obtained from the pre-test and post-test on two groups of the study sample.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Hilmi, Danial
Keywords: نحو، خرائط المفاهيم، الأجرومية ; Nahwu; Peta Konsep; Jurumiyah; Mind Mapping
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 09 Sep 2016 03:54
Last Modified: 09 Sep 2016 03:54
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4851

Actions (login required)

View Item View Item