El Wildani, Azza Jihad (2019) Pengembangan media BARJA (Belajar Aksara Jawa) melalui metode Iqro untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas III di MIN 2 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15140090.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Keterampilan berbahasa dalam kurikulum di sekolah biasanya mencakup empat segi, yaitu menyimak, berbicara, membaca, dan menulis. Dalam aspek membaca dan menulis, siswa diajarkan keterampilan membaca dan menulis bahasa Jawa dalam huruf latin dan jawa yang sudah kita kenal dengan aksara Jawa. Kurangnya waktu tatap muka dalam pembelajaran satu kali dalam satu minggu dapat menjadi pemicu kesulitan hafalan aksara Jawa bagi siswa. Dengan adanya pengembangan media BARJA (Belajar Aksara Jawa) diharapkan dapat membantu siswa dalam memahami dan menghafalkan huruf aksara Jawa.
Tujuan pengembangan ini adalah untuk mendesain media produk pengembangan media BARJA melalui metode iqra, mengetahui pengembangan validitas, kepraktisan dan peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan media BARJA. Dengan adanya media BARJA ini siswa dapat dengan mudah menghafal dan memahami huruf legena dasar.
Metode penelitian yang digunakan oleh pengembang adalah Research and Development (R&D) dengan model yang dikembangkan oleh Dick & Carey. Teknik pengumpulan data pada pengembangan ini menggunakan angket, hasil pre-test dan post-test, dan observasi. Data yang dihasilkan dianalisis secara kuantitatif dan deskriptif kualitatif.
Hasil pengembangan ini yaitu,
1.Desain pengembangan produk yang dihasilkan berupa media interaktif
2.Tingkat validitas ahli desain sebesar 92,3%, ahli materi sebesar 88,8%, dan ahli pembelajaran 94%,
3.Adanya peningkatan hasil belajar siswa dari nilai pre-test dan post-test dengan total gain score sebesar 655 dan N-gain sebesar 0,73 yang berada pada kualifikasi tinggi
ABSTRACT
Language skills in school curriculum usually covers four aspect, those are listening, speaking, reading, and writing. Reading and writing aspects, students were taught the skills of reading and writing javanese language in latin and javanese letters that we know as javanese alphabet. Lack of face to face time in once a week learning can be the trigger of memorizing javanese alphabet trouble for students. Through the BARJA (Javanese Alphabet Study) Media Development, students were expected can be helped in understanding and memorizing the letters of javanese alphabet.
The goal of this development is to design development product BARJA media through iqra method, know the validity development, praticality, and enhancement of students learning outcomes by using the BARJA media. As is BARJA media, the students can easily memorize and understand the basic of legena letters.
The method that used by researcher is Research and Development (R&D) with model that develop by Dick and Carey. Data collection technique in this research use questionnaire, pre-test and post-test results, and observation. Data generated then analyzed quantitatively and descriptive qualitative. The results of this development,
1.Design of product development that generated from this development is interactive media
2.Level of validity from design master is 92,3%, material master is 88,8%, and learning master is 94%,
3.There has been an increase of students learning outcomes from the pre-test results and post-test with total gain score is 655 and N-gain is 0,73% that located at high qualified.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Faizah, Maryam | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media pembelajaran; media BARJA (Belajar Aksara Jawa); materi aksara Jawa; hasil belajar; learning media; BARJA (Javanese Alphabet Study) media; javanese alphabet material; learning outcomes | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130202 Curriculum and Pedagogy Theory and Development | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 01 Mar 2023 14:12 | ||||||
Last Modified: | 01 Mar 2023 14:12 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/47572 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |