Rizqiyah, Wasilatur (2009) Pengaruh Iklan Televisi terhadap pembentukan Ekuitas Merek produk Mi Instan di Super Market Ratu Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
04610115.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (626kB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Iklan merupakan salah satu strategi yang sangat penting dalam persaingan merebut pangsa pasar, karena dengan iklan yang jitu akan membentuk ekuitas merek. Untuk mewujudkan ekuitas merek tersebut, Indomie yang merupakan produk mi instan, dalam perkembangannya harus menyajikan iklan ditelevisi dengan memperhatikan dimensi iklan yaitu, humor, atribut produk, informasi, dan manfaat produk.
Penelitian ini merupakan explanatory research dengan menggunakan metode survai yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh iklan televisi terhadap pembentukan ekuitas merek produk mi instan Indomie di Super Market Ratu Malang. Untuk mengetahui hal tersebut maka digunakan analisis regresi linier berganda dengan uji F dan uji t. Jumlah sampel dalam penelitian ini sebanayk 114 responden dengan penentuan sampel menggunakan teknik sampel aksidental. Teknik pengumpulan data dengan penyebaran kuesioner dan wawancara. Sedangkan untuk pengujian instrumen menggunakan uji validitas dan uji reliabilitas.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel humor (X1), atribut produk (X2), informasi (X3), dan manfaat prduk (X4) secara simultan dan parsial berpengaruh signifikan terhadap ekuitas merek (Y). Dari perhitungan uji F diperoleh F hitung 43,108 ≥ F tabel 2,44 dengan nila p sebesar 0,000 ≤ 0,05. Selain itu nilai Adjusted R Square yang diketahui sebesar 59,8%. Dan dari hasil uji t diketahui bahwa secara parsial, variabel humor, atribut produk, informasi, dan manfaat produk berpengaruh secara signifikan dengan perhitungan t hitung variabel humor 3,195 ≥ t tabel 1,980; nilai t hitung atribut produk 2,508 ≥ t tabel 1,980; nilai t hitung informasi 4,188 ≥ t tabel 1,980; nilai t hitung manfaat produk 3,029 ≥ t tabel 1,980. Variabel yang dominan pengaruhnya adalah variabel informasi dengan konstribusi sebesar 0,377.
ABSTRACT
Advertisement is one of very important strategies to compete in market. Due to its high-quality, it implies brand equity. To realize that, Indomie, it is one of noodle instants products’, it must be able to perform it’s competence in television advertisement by considering these dimensions. Those are humor, product attribute, information and product benefit.
This research is including into explanatory research and using survey method. The aim of this research is to know the influence of television advertisement in performing the equity of brand product of Indomie noodle in Ratu Supermarket Malang. The researcher analyzed it by using double linier regression analysis with F and t test. Amount of the samples are 114 respondents. Sample determination used accidental sample technique. To collect the data, the researcher used questionnaires and interviewees. To test the data, the researcher used validity and reliability.
The result of the research showed that the variable of advertisement (X1), product attribute (X2), information (X3) and product benefit (X4) simultaneously and partially influence to the brand equity significantly (Y). The result of accounting of F test is for about 43,108 > table of F is for about 2,44 and the value of p is 0,000 < 0,05. Besides, the value of Adjusted R Square is for about 59,8%. From the result of t test, it showed partially that variable of humor, product attribute, information and product benefit are influence significantly. Considering the account of t humor variable t account is 3,195 > t table is 1,980; the value of t account of product attribute is 2,508 > t table is 1,980; the value of t account of information is 2,508 > t table is 1,980; the value of t account of product benefit is 3,029 > t table is 1,980. The most influence dominant variable is information variable with its contribution is for about 0,377.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasan, Irmayanti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Iklan Televisi; Ekuitas Merek; Television Advertisement; Brand Equity | ||||||
Subjects: | 15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1505 Marketing > 150502 Marketing Communications | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 13 Jan 2023 08:06 | ||||||
Last Modified: | 13 Jan 2023 08:06 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/44229 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |