Vita, Maria (2008) Hubungan antara kebutuhan berafiliasi dengan rasa kepercayaan diri pada remaja di MA Ma’arif Udanawu Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (FULLTEXT)
01410036.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
|
Archive (APPENDICES)
Lampiran.zip Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (55kB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA :
Setiap manusia yang lahir pasti mempunyai kebutuhan baik kebutuhan fisik,psikologis juga kebutuhan berafilisai dan setiap manusia pasti juga membutuhkan orang lain dalam menjalani hidupnya. Kebutuhan ini dapat beraneka ragam,
menjadi suatu sistem kebutuhan yang dialami oleh setiap orang. Banyak ahli membagi-bagi atau mengklasifikasikan sistem kebutuhan pada remaja. Pokok bahasan dari penelitian ini adalah kebutuhan berafiliasi serta rasa percayadiri
remaja.
Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa MA Ma’arif Udanawu Blitar yang berjumlah 538 remaja sedangkan sampel yang diambil 20% dari penelitian ini menjadi 111 siswa, Adapun sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik random sampling, dimana individu diambil secara acak dari kelas 1 sampai kelas 3. Dintaranya remaja yang masih bersekolah di MA Ma’arif Udanawu Blitar, berjenis kelamin laki-laki dan perempuan.
Dari penelitian yang telah dilakukan pada siswa MA Ma’arif Udanawu Blitar diketahui bahwa kebutuhan berafiliasi menunjukkan kategori sedang yaitu pada 76 siswa atau 61,15%. 17 siswa atau 18,87% pada kategori tinggi serta 18
siswa atau 19,98% pada kategori rendah. Sedangkan tingkat rasa percaya diri juga menunjukkan kategori sedang yaitu pada 73 siswa atau 57,82%. 20 siswa atau 22,2% pada kategori tinggi serta 18 siswa atau 19,98% siswa memiliki rasa
percaya yang rendah.
Untuk pengujian kualitas alat ukur digunakan korelasi Product Moment karl person untuk menguji validitasnya dan Alpha Cronbarch untuk menguji reliabilitas aitem angket. Untuk menguji hipotesisnya, digunakan rumus korelasi
Product Moment dari Pearson, dengan hasil r xy = 0,872 dengan P=0000 taraf signifikansi <0,050 yang berarti bahwa hipotesis dalam penelitan ini semakin tinggi kebutuhan berafiliasi remaja maka semakin tinggi pula rasa percaya dirinya diterima. Serta dari penelitian ini di dapat koefisien determinasinya sebesar sebesar r 2 = 0,872 2 = 0,7604 yang artinya ada sumbangan efektif 76,04% variabel kebutuhan Afiliasi dengan semua aspek yang terkandung didalamnya terhadap kepercayaan diri.
Saran peneliti bagi orang tua agar dapat memenuhi kebutuhan afiliasi remaja akan keakraban dan kehangatan yang memang perlu baginya di dalam keluarga. Sehingga dapat memupuk kepercayaan diri anak dan perasaan aman untuk dapat
berdiri dan bergaul dengan orang lain.
ENGLISH :
Every man who borne surely had a need, either of physical, psychological, or affiliates need, and every man also require others in experiencing his life. These needs can be multifarious, becomes a need system experienced by each and everyone. Many experts assort or classify the need system at adolescents. The discussion fundamental from this research is the need of affiliates and self confidence of the adolescents.
The population in this research is all the students of MA Ma'arif Udanawu Blitar which amounts to 538 adolescents, while the sample taken by 20% from this research becomes 111 students. As for samples in these research applies
random sampling techniques, where, individual is taken at random from class 1 until class 3. Among them which still studying in MA Ma'arif Udanawu Blitar, is men and women.
From this research which has been done at students of MA Ma'arif Udanawu Blitar, is known that need of affiliates shows medium category by 76 students or 61,15%, 17 students or 18,87% at high category, and 18 students or
19,98% at low category. While the level of self confidence also shows medium category by 73 students or 57,82%, 20 students or 22,2% at high category, and 18 students or 19,98% students have a low self confidence.
For examine the quality of graduated apparatus is applied a correlation of Product Moment Karl Pearson to test its validity, and Alpha Cronbarch to test the reliability of the inquiry items. To test the hypothesis, is applied the formula of Product Moment correlation from Pearson, which results r xy = 0,872 with P=0000 significant level < 0,050, meaning that the hypothesis in this research with increasingly height of affiliates need of the adolescents hence excelsior of their self confidence. And, from this research is found the coefficient of determination equal to r 2 = 0,872 2 = 0,7604 with the meaning there are effective contribution of 76,04% of affiliates need variable with the all aspects consisted to the self confidence.
The suggestion from the researcher for the old fellows to be able to fulfill the need of friendliness and warm feeling of the adolescents that is of course is needed by them in the family. So can fertilize the self confidence and safeness of the children to be able to stand up and interacts with others.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ardani, Tristiadi Ardi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kebutuhan Berafiliasi; Kepercayaan Diri; Affiliates Need; Self Confidence | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Alexander Malik | ||||||
Date Deposited: | 12 Aug 2016 03:16 | ||||||
Last Modified: | 12 Aug 2016 03:16 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4355 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |