Solikhah, Nikmatus (2011) Analisis buku teks Pendidikan Agama Islam (PAI) kelas VII SMPN 13 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (fulltext)
07110038.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Belajar merupakan suatu proses kompleks yang terjadi pada diri manusia selama mereka hidup. Dalam proses pembelajaran tersebut, buku memiliki fungsi yang sangat penting, yaitu sebagai sarana, alat atau media pembelajaran sekolah. Walaupun demikian, penerbitan dan peredaran buku kurang mendapat pengontrolan serta penilaian dari pemerintah, sehingga sekarang ini di masyarakat banyak beredar buku-buku teks yang tidak mempunyai mutu yang jelas; banyak pihak yang tidak mengetahui kesesuaian materi buku teks dengan kurikulum KTSP yang berlaku.
Adanya persayaratan pemerintah yang menyatakan bahwa penggunaan buku teks PAI kelas VII SMP harus efektif, efisien serta sesuai dengan SK dan KD dan adanya hasil observasi yang menunjukkan bahwa saat ini banyak sekali Buku teks yang beredar di kalangan masyarakat atau lembaga-lembaga pendidikan kurang sesuai dengan kurikulum saat ini, hal inilah yang melatar belakangi peneliti untuk melakukan penelitianini. Berdasarkan latarbelakang tersebut, rumusan masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikt: 1) bagaimana kesesuaian isi buku teks PAI yang digunakan oleh kelas VII SMPN 13 Malang dengan SK dan KD untuk kelas SMP? 2) bagaimana kesesuaian rangkuman dalam buku teks PAI yang digunakan oleh kelas VII SMPN 13 Malang? 3) bagaimana kesesuaian soal atau latihan dalam buku teks PAI yang digunakan oleh kelas VII SMPN 13 Malang? 4) bagaimana kesesuaian gambar dalam buku teks PAI yang digunakan oleh kelas VII SMPN 13?
5) bagaimana kesesuaian sampul dalam buku teks PAI yang digunakan oleh kelas VII SMPN 13?
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif yang menggunakan dokumen sebagai objek kajian, sedangkan Pendekatan yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Data atau sumber data dalam penelitian ini diambil dari buku teks PAI terbitanYudhistira dan Cempaka Putih yang digunakan oleh guru dan siswa sekolah menengah pertama di Jalan Sunan Ampel II Malang. Pokok bahasan dan sub pokok bahasan dalam setiap buku teks PAI tersebut merupakan instrument penelitian.Dalam penelitian ini, peneliti juga merupakan instrument dengan menggunakan teknik non tes dan metode dokumentasi, selain itu, Teknik analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis deskriptif kualitatif.
Hasil penelitian menyimpulkan bahwa: 1) buku teks PAI yang digunakan oleh guru dan siswa SMPN 13, sudah sesuai dengan SK dan KD, dalam hal ini, isi materi buku terbitan Yudhistira lebih sesuai dari pada buku terbitan Cempaka Putih; 2) rangkuman dalam buku teks PAI yang digunakan oleh guru dan siswa SMPN 13, sudah sesuai dengan materi; 3) soal atau latihan dalam buku teks PAI yang digunakan oleh guru dan siswa SMPN 13 sudah sesuai dan mencakup materi yang terdapat dalam kurikulum KTSP 2006; 4) gambar yang ada dalam buku teks PAI yang digunakan oleh guru dan siswa SMPN 13, sudah sesuai dan mencakup materi yang ada dalam buku teks ; 5) sampul yang ada dalam buku teks PAI yang digunakan oleh guru dan siswa SMPN 13 sudah sesuai dengan isi materi.
ABSTRACT
Studying is a complex process happened in the human’s whole life. In that process of studying, book has a prior function that is as a mean or medium of studying especially school studying. Nevertheless, there is no government’s maximal control system and assessment controlling the process of publishing and distributing the books. That is why, recently there are many low grade and text improper books spreading. There are many people who do not know the compatibility of the text book content with the curriculum standardized (KTSP). In fact, there are many low grade and improper text books spread and used by social institution.
The government’s rules say that text books should be used as effective, efficient and proper as the SK (Standard Competence) and KD (Basic Competence) and the result of observations show that there are many teachers uses improper text books are a main points become a background of study that attracted the writer to conduct this study. Based on the background of study described, the problems statements want to be answered are: 1) how is the
compatibility of text books’ content used by 7th grade of SMPN 13 Malang with the SK and KD stated for junior high school grade? How is the compatibility of the text books’ summaries used by 7th grade of SMPN 13 Malang? 3) How is the compatibility of questions and assignment avail in the text books used by 7th grade of SMPN 13 Malang? 4) How is the compatibility of picture or illustration avail in the text books used by 7th grade of SMPN 13 Malang? How is the compatibility of
cover and picture avail in the text books used by 7th grade of SMPN 13 Malang?
The approach used in this study is descriptive qualitative approach using document as an object. The data in this study are taken from the PAI Text Books published by Yudhistira and Cempaka Putih used by teachers and students of SMPN 13, Jalan Sunan Ampel Malang. The study instrument of this study is every main and section of arrangement discussed in the text books. Technique of study used in this study is non-test technique and documentation. In addition this study includes in descriptive-qualitative analysis.
The result of study shows that: 1) the PAI Text Books used by teachers and students of SMPN 13 are properly arrange as a the SK and KD stated, in this case, the text book published by Yudhistira are more proper than that published by Cempaka Putih; 2) the summaries avail in the PAI text books used by teachers and students of SMPN 13 are suitable with the materials given; 3) question and
assignment avail in the PAI text books used by teachers and students of SMPN 13 are appropriate with and include the material stated in KTSP curriculum 2006; 4) pictures avail in the PAI text books used by teachers and students of SMPN 13 are appropriate with and include the material given; 5) covers avail in the PAI text books used by teachers and students of SMPN 13 are appropriate with the material given.
According to that analysis, the writer does hope that the teachers and school committee especially the teacher of Islamic education can be accurately select and use the PAI text books that suitably arrange based on the SK and KD on the KTSP curriculum. The writer does hope that the writer of the text book must be avail the summaries in every main and section of the materials given in the text books and avail the proper pictures and illustration as well that can support the materials given.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Masduki, Masduki | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Analisis; BukuTeks; PAI; Analysis; Text Book; PAI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Dec 2022 13:47 | ||||||
Last Modified: | 01 Dec 2022 13:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42010 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |