Khoiriyah, Asma'ul (2014) Pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler kaligrafi dalam meningkatkan kemampuan menulis ayat-ayat Al-Qur’an di SMP Ar-Rohmah Putri “Boarding School" Dau Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10110146.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ABSTRAK
Kegiatan Ekstrakurikuler atau pengembangan diri merupakan salah satu kegiatan pendidikan di luar mata pelajaran sebagai bagian integral dari kurikulum sekolah yang dianggap mampu memenuhi tujuan pendidikan. Kegiatan ekstrakurikuler / MPD (Melejitkan Potensi Diri) di sekolah ini menjadi program penunjang kegiatan yang ada di asrama, diniyah dan akademik. Untuk kegiatan ekstrakurikuler kaligrafi sebagai penunjang kegiatan diniyah ynag ada di pesantren yaitu pembelajaran imla‟/khat.
Fokus masalah skripsi ini telah diarahkan kepada studi tentang pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler kaligrafi dalam meningkatan kemampuan menulis ayat-ayat Al-Qur‟an diantaranya : Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi dalam meningkatkan kemampuan menulis Ayat-ayat Al-Qur‟an. Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi dalam meningkatkan kemampuan menulis Ayat-ayat Al-Qur‟an. Faktor-Faktor Pendukung Dan Kendala Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakulikuler Kaligrafi dalam meningkatkan kemampuan menulis Ayat-ayat Al-Qur‟an di SMP Ar-Rohmah Putri “BOARDING SCHOOL” Dau Malang.
Dalam penelitian ini, penulis menggunakan Pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk menganalisis data digunakan metode deskriptif kualitatif.
Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat diketahui bahwa pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler kaligrafi dalam meningkatkan kemampuan menulis Ayat- ayat Al-Qur‟an menggunakan kurikulem KTSP untuk pengembangan diri dan di desain untuk disesuaikan pada visi dan misi disekolah yaitu pendidikan berbasis tauhid. Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi di SMP Ar-Rohmah Putri “BOARDING SCHOOL” Dau Malang sebagai pendukung kegiatan diniyah yaitu pembelajaran imla‟/khat. Siswa belajar bagaimana menulis ayat-ayat pada pembelajaran imla‟ dan siswa belajar bagaimana menulis ayat-ayat dengan benar dan indah sesuai kaidah khat. Adapun faktor pendukung yang dilakukan sekolah yaitu dipilihnya waktu yang tepat, dipilihnya program kegiatan yang menarik sekaligus mengasah potensi minat dan bakat anak, dipilihnya guru-guru ustadzah-ustadzah pengajar yang memiliki kompetensi mengajar kegiatan ekskul, adanya pembinaan, dan adanya koordinasi rutin dengan bidang kesiswaan. Adapun kendala yang dihadapi guru seperti kedisiplinan anak yang kurang, anak mengantuk ketika proses pembelajaran ekstra berlangsung dan tidak membawanya media/alat untuk menulis kaligrafi
ABSTRACT
Extracurricular activities or personal development is one of the educational activities outside subject as integral part of curriculum of school which is able to achieve the goal of education. Extracurricular activities/MPD (Increasing Your PersonalPotential) in the school becomes program to support the activities in the dormitory, in the aspect of Diniyah and academic. The kinds of extracurricular of Caligraphy which support Diniyah activities in the Islamic boarding School is learning of writing Arabic {Imla‟}.
The focus of this research is study about the implementation of extarcurricular caligraphy in increasing capabilty of writing the verses of Al- Quran, including; the implementation of extarcurricular caligraphy in increasing capabilty of writing the verses of Al-Quran, the role of the implementation of extarcurricular caligraphy in increasing capabilty of writing the verses of Al- Quran, and factors are supporter and obstacle in the implementation of extarcurricular caligraphy in increasing capabilty of write the verses of Al-Quran in SMP Ar-Rohmah girl “BOARDING SCHOOL” Dau, Malang.
In this study, the writer uses qualitative approach with technique of collected the data from observation, interview, and documentation. In analysis the data, the writer uses qualitative descriptive method.
Based on the result of the research, it can be seen that the implementation of extarcurricular of caligraphy in increasing capabilty of write the verses of Al- Quran using KTSP for self development and design for achieve visi and mission in school which have basic of Unity of God (Tauhid). The role of Calighraphy extracurricular in SMP Ar-Rohmah girl “BOARDING SCHOOL”, Dau, Malang as the support of Diniyah activities in the part of writing arabic (Imla‟). Student learns about how to write verses of Al-Quran in the Imla‟ learning and student also learn about how to write verses of Al-Quran with beautiful and right font base on the appropriate Khod. Moreover, the supporter factors which is done by school is choosen the appropriate time, be choosen interesting program and improving the interest potential and talent of the student, be choosen techers who have competition to teach extracullicular of school, development, and coordination continuestly with students devision. In addition, the obstacle is less dicipline of students, students feel sleepy in the learning process, and students do not bring tools or media to write caligraphy.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rossidy, Imron | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Ekstrakurikuler Kaligrafi; Kemampuan Menulis; Extracullicular of calligraphy; writing ability | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:45 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39941 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |