Saidah, Iftitakhul (2014) Implementasi pendidikan agama berbasis multikultural untuk mengembangkan sikap toleransi beragama siswa di SDN Mlancu 3 Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110033.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Indonesia adalah bangsa yang majemuk, baik dari sisi budaya, etnis, bahasa, dan agama. Di negara ini hidup berbagai agama besar di dunia, yaitu Islam, Kristen, Katolik, Hindu, Buddha, dan Konghucu serta berbagai macam aliran kepercayaan. Dalam hal ini SDN Mlancu 3 Kediri merupakan salah satu lembaga sekolah yang heterogen. Hal ini terlihat dari latar belakang siswa-siswi yang berasal dari agama yang berbeda-beda.
Adapun fokus penelitian ini meliputi: 1) bagaimana desain pembelajaran pendidikan agama berbasis multikultural di SDN Mlancu 3 Kediri? 2) bagaimana implementasi pendidikan agama berbasis multikultural untuk mengembangkan sikap toleransi beragama siswa di SDN Mlancu 3 Kediri? 3) bagaimana sikap toleransi beragama siswa di SDN Mlancu 3 Kediri? Sedangkan tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan tentang: 1) desain pembelajaran pendidikan agama berbasis multikultural di SDN Mlancu 3 Kediri. 2) implementasi pendidikan agama berbasis multikultural untuk mengembangkan sikap toleransi beragama di SDN Mlancu 3 Kediri. 3) sikap toleransi beragama siswa di SDN Mlancu 3 Kediri.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan menggunakan teknik penelitian yang meliputi: wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis deskriptif kualitatif. Sedangkan keabsahan datanya akan diperkuat dengan melakukan pengecekan data menggunakan teknik triangulasi.
Hasil penelitian ini adalah Pertama, desain pembelajaran pendidikan agama berbasis multikultural di SDN Mlancu 3 Kediri adalah setiap guru pendidikan agama membuat perencanaan pembelajaran berupa silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran. Kedua, implementasi pendidikan agama berbasis multikultural untuk mengembangkan sikap toleransi beragama siswa di SDN Mlancu 3 Kediri terjadi dalam dua fase yaitu implementasi pendidikan agama berbasis multikultural di dalam kelas, dan di luar kelas. Ketiga, sikap toleransi beragama di SDN Mlancu 3 Kediri dapat ditinjau secara toleransi agama dan toleransi sosial.
ABSTRACT
Indonesia is pluralist nation, both in terms of culture, ethnicity, language and religion. In this country live a variety of the world's major religions, namely Islam, Christianity, Catholicism, Hinduism, Buddhism, and Confucianism, as well as a wide range of beliefs. In this case SDN Mlancu 3 Kediri is one of the schools that heterogeneous institutions. This is apparent from the background of the students that come from different religions.
The focus this research includes: 1) how design learning the islamic education based multicultural at SDN 3 Mlancu Kediri? 2) how implementation the islmaic education based multicultural to develop attitude religious tolerance students at SDN 3 Mlancu Kediri? 3) how attitude religious tolerance students at SDN 3 Mlancu 3 Kediri? While the objective of research is to describe about: 1) a design learning of islamic education based multicultural at SDN 3 Mlancu Kediri. 2)implementation of islamic education based multicultural to develop attitude religious tolerance at SDN 3 Mlancu Kediri. 3) The attitude religious tolerance students at SDN 3 Mlancu Kediri.
This research using qualitative research and technique that includes: interview, observation, and documentation. Technique analysis of data used in this research is a technique descriptive qualitative analysis.While the validity of the data will be reinforced with checking data used technique triangulation and use of reference material.
The result of this research is, First, design learning the islamic education based multicultural at SDN 3 Mlancu Kediri is every religious education teachers make planning of learning such as the syllabus and implementation plan of learning. Second, the implementation of Islamic education based multicultural to develop students attitude of religious tolerance at SDN Mlancu 3 Kediri occurs in two phases, namely the implementation of islamic educatio based multicultural in the classroom, and the implementation of islamic education based multicultural outside of the classroom. Third, the attitude of religious tolerance at SDN Mlancu 3 Kediri can be reviewed on religious tolerance and social tolerance.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan Agama; Pendidikan Multikultural; Sikap Toleransi Beragama; Islamic Education; Multicultural of Education; Attitude of Religious Tolerance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 14:00 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 14:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39805 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |