Hasibuan, Ilham Bagus Pratama (2013) Peningkatan kemampuan kognitif mata pelajaran Fiqih dengan dengan strategi Guided Note Taking : Analisa penerapan pada siswa kelas XI MAN Sooko Mojokerto pelajaran 2012/2013. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110173.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa penerapan metode belajar guided note taking pada siswa kelas XI MAN Sooko Mojokerto dalam kaitannya dengan peningkatan kemampuan kognitif siswa. Keberhasilan proses belajar siswa salah satunya ditentukan oleh metode belajar yang digunakan di dalam kelas, karenanya penerapan metode belajar yang baru haruslah memperhatikan asas keefektifan dalam menunjang proses belajar siswa.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan pre-post test design, yang bertujuan untuk mendapatkan pengukuran yang detil dari efek perlakuan (penerapan metode belajar guided note taking) pada kelas experiment, yaitu kelas XI-IPS MAN Sooko Mojokerto.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa metode guided note taking efektif meningkatkan kemampuan kognitif siswa kelas XI-IPS MAN Sooko Mojokerto pada mata pelajaran fiqh dengan adanya peningkatan kosentrasi, pemahaman dan ingatan siswa. Selain itu metode ini juga mendapatkan respon positif dari siswa pembelajar maupun guru pengajar.
ABSTRACT
This research conducted to analyze the implementation of guide note taking as an a learning method for XI-IPS class of MAN Sooko Mojokerto students in aim to increase the cognitive ability. The success of students learning process depends on several things one of them is the learning method that used in the class. So the implementation of the new learning method must concern to the learning effectiveness.
The research method that used in this research is class action research with pre –post design, this design enabling researcher to analyze a details assessment of the intervention effect (implementation of guided note taking method) to the experiment class.
The result of this research shows that guide note taking method effectively increase the cognitive ability in fiqh subject for the XI IPS class of MAN Sooko Mojokerto student. Increasing cognitive ability in this research is knowledge and comprehension aspect as mentioned in operational definition of this research for the term.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amrullah, Abdul Malik Karim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | guided note taking; proses belajar-mengajar; kemampuan kognitif; guided note taking; learning process; cognitive ability | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2022 11:14 | ||||||
Last Modified: | 01 Aug 2022 11:14 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39369 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |