Fauzi, Nanang (2016) The role of school cooperation as a media of enterpreneurship education student in State Senior High School 01 Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12130127.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ENGLISH:
Absolutely essential entrepreneurship’s are owned by everyone, with entrepreneurship in addition can be a lucrative profession can also open employment for others and also contributes to the development of the real economy of this nation that does require the entrepreneur number currently is very little. Entrepreneurship education is felt be things that need to be done at this time to make up the entrepreneurial soul early on. This is the strategic layout of the cooperative school, which is not only seen from the Cooperation course. But more broadly as a vehicle of instruction. And of cooperative students can get some benefits. First, students can directly get to know, see, do life cooperation life. Secondly, the cooperative school is a learning or the media trying to probe students in fostering entrepreneurial soul.
This research aims to (1) analyze and describe the role of school cooperation as a media of entrepreneurship education based on different perspective (2) analyze and describe the benefits of the students get from school cooperation (3) analyze and describe the level of students Participation in the cooperation management of the school. The subject of this study are supervisor of cooperation, and staff. This research is a descriptive qualitative approach using case studies. Data collection procedure using the techniques of observation, in-depth interviews, and documentation.
From the result of this study indicate that the role of school cooperation as a media of entrepreneurship education in State Senior High School 1 Batu still not too visible this is because of a few things. First, a program made by the administrators of the cooperative has not been done properly. Second, student Participation in the management of cooperatives are also less. But the benefits if cooperation can function should have been the benefit are student get can be extremely large. Third, the process of cadre recruitment in cooperation student have not go well
Based on the result of this research, researcher suggested that school cooperation must be used as an education and entrepreneur place cooperation activity field practice for students, not just as a for-profit business in it. Programs that can nurture the soul of entrepreneurship student should immediately be implemented properly in order for the purpose of cooperative student can be implemented well and the student get a good benefits.
INDONESIA:
Jiwa kewirausahaan mutlak penting dimiliki oleh setiap orang, dengan berwirausaha selain dapat menjadi profesi yang menguntungkan juga dapat membuka lapangan pekerjaan bagi orang lain dan juga memberikan kontribusi nyata terhadap perkembangan perekonomian bangsa ini yang memang membutuhkan wirausahawan yang jumlahya saat ini sangatlah sedikit. Pendidikan kewirausahaan dirasa menjadi hal yang perlu untuk dilakukan saat ini untuk membentuk jiwa kewirausahaan sejak dini. Disinilah letak strategis koperasi sekolah, yang bukan hanya dilihat dari sisi perkoperasian saja. Tetapi lebih luas lagi, yakni sebagai wahana pembelajaran. Dari koperasi siswa dapat mendapat beberapa manfaat. Pertama, siswa dapat secara langsung mengenal, melihat, melakukan kehidupan berkoperasi. Yang kedua, koperasi sekolah merupakan wahana atau media pembelajaran berusaha siswa dalam menumbuhkan jiwa kewirausahaan.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Menganalisis dan mendeskripsikan peranan Koperasi Sekolah SMA Negeri 1 Batu sebagai media pendidikan kewirausahaan siswa berdasarkan pandangan tiap-tiap civitas sekolah (2) Menganalisis dan mendeskripsikan manfaat yang didapat siswa dari koperasi sekolah (3) Menganalisis dan mendeskripsikan sejauh mana tingkat partisipasi siswa dalam pengelolaan koperasi sekolah.
Subyek Penelitian ini adalah Koperasi Sekolah SMA Negeri 1 Batu dengan sumber data yaitu : Pembina koperasi, karyawan koperasi, dan siswa. Penelitian ini adalah pendekatan kualitatif deskriptif dengan menggunakan studi kasus. Prosedur pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara mendalam, dan dokumentasi.
Dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peran kopearsi sekolah sebagai media pendidikan kewirausahaan siswa di SMA Negeri 01 Batu masih belum terlalu terlihat hal ini karena beberapa hal. Pertama, program yang dibuat oleh pengurus koperasi belum terlaksana dengan baik. Kedua, pertisipasi siswa dalam pengelolaan koperasi juga kurang sekali. Padahal manfaat yang di dapatkan siswa jika koperasi dapat berfungsi senagaimana mestinya sangatlah besar. Ketiga, proses kaderisasi dalam koeperasi siswa belum berjalan dengan baik.
Berdasar hasil penelitian ini, disarankan koperasi sekolah seharusnya benar-benar digunakan sebagai tempat pendidikan praktek lapangan berkoperasi dan berwirausaha bagi siswa, bukan hanya sebagai usaha yang mencari laba di dalamnya. Program-program yang dapat menumbuhkan jiwa entrepreneurship siswa sebaiknya segera dilaksanakan dengan baik agar tujuan koperasi siswa dapat terlaksana dengan baik dan siswa mendapatkan manfaat yang baik pula.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muhayani, Ulfah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Entrepreneurships education, School Cooperation; Pendidikan kewirausahaan, Koperasi sekolah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Desy Putri Andika | ||||||
Date Deposited: | 22 Jul 2016 13:05 | ||||||
Last Modified: | 22 Jul 2016 13:05 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3628 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |