Arifin, Himatul Hindam Madina (2021) Tradisi pembacaan Ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran: Studi Living Qur’an di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17240018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (45MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran adalah tradisi yang selalu dilakukan oleh seluruh siswa di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang. Tradisi ini dilakukan sesuai dengan SOP (Stadar Operasional Pengajar) yang diberikan oleh pusat Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah yang ada di Bogor.
Rumusan masalah dari penelitian ini adalah apa motivasi dalam tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran, apa pengaruh dari tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran, serta apa makna yang terdapat pada tradisi tersebut . Penelitian ini akan menggunakan teori sosiologi pengetahuan dari Karl Mannheim. Selain itu, peneliti juga akan memaparkan motivasi serta pengaruh apa yang didapat oleh siswa ketika melakukan tradisi ini.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Dalam pencarian data, penulis menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apa motivasi dalam tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran dan apa pengaruh dari tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang.
Penelitian ini juga mengungkap apa makna dari adanya tradisi di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang. Berdasarkan hasil penelitian yang ada, dapat disimpulkan bahwa motivasi dalam tradisi pembacaan ayat Al Qur’an sebelum pembelajaran di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang ini adalah agar anak-anak selalu dekat dengan Al Qur’an dan lebih gampang dalam menghafal Al Qur’an. Pengaruh Tradisi Pembacaan surat sebelum pembelajaran di Sekolah Tahfizh Plus Khoiru Ummah Malang anak-anak lebih rajin lagi dalam beribadah, selain yang wajib, mereka juga rajin melakukan ibadah Sunnah. Makna dari tradisi ini yang pertama adalah makna Objektif yaitu tradisi ini telah muncul sejak pertama didirikannya sekolah di Bogor
dan mewajibkan seluruh sekolah tahfidz Khoiru Ummah cabang untuk melakukan tradisi ini. Makna kedua yaitu makna ekspresif untuk membiasakan anak-anak agar terbiasa berinteraksi dengan Al Qur’an.
Selanjutnya yaitu makna dokumenter dari tadisi ini adalah anak-anak menjadi lebih bersyukur dan menambah keimanan
mereka pada Allah. The tradition of reading the Al-Qur'an verse before learning is a tradition that is always practiced by all students at Tahfizh Plus Khoiru Ummah School Malang. This tradition is carried out in accordance with the SOP (Teacher
Operational Standard) provided by the center of the Tahfizh Plus Khoiru Ummah School in Bogor. The formulation of the problem of this research is what is the motivation in the tradition of reading the verses of the Qur'an before learning and what is the influence of the tradition of reading the verses of the Qur'an before learning, and what is the meaning contained in the tradition. This research will use the sociological theory of knowledge from Karl Mannheimm. In addition, the researcher will also explain what influence the students get when doing this tradition.This study uses a qualitative method. In searching the data, the writer used the method of observation, interview, documentation. The purpose of this research is to find out what is the motivation in the tradition of reading the verses of the Qur'an before learning and what is the influence of the tradition of reading the verses of the Qur'an before learning at Tahfizh Plus Khoiru Ummah School Malang.
This research also reveals the meaning of the tradition in the Khoiru Ummah Tahfizh Plus School Malang. Based on the results of existing research, it can be concluded that the motivation in the tradition of reading the Al-Qur'an verse before learning at the Tahfizh Plus Khoiru Ummah School Malang is so that the children are always close to the Al-Qur'an and it is easier for them to memorize the Al-Qur'an. The Influence of the Tradition of Reading letters before learning at the Tahfizh Plus Khoiru Ummah School Malang the children are more diligent in worshiping, apart from what is obligatory, they are also diligent in performing Sunnah worship. The first meaning of this tradition is the objective meaning, which is that this tradition has emerged since the first school establishment in Bogor and requires all branches of the Khoiru Ummah tahfidz schools to carry out this tradition. The second meaning is expressive meaning to familiarize children with interacting with the Al-Qur'an.
Furthermore, the documentary meaning of this tradition is that children become more grateful and increase their faith in Allah
بئة القرآءة آية القرآن قبل الِلَتعلم هن البئة يعمل دائما جلميع الطالب يف مدرسة اإلبِلَتدائية حت يظ خري أمة مباالن . هذه البئة يعمل مناسب إبجراءات الِلَتشغيل الِلَتعليمية الذي أعطى من املركز مدرسة حت يظ خري أمة يف بنغنر.
أسئلة البحث من هذا البحث يعين ما تشجيع يف البئة قرآءة آية القرآن قبل الِلَتعلم و ما آثر من البئة قرآءة آية القرآن قبل الِلَتعلم. هذا البحث سيسِلَتخدم النظرية علنم اإلجِلَتماعية من كرل منجيم )mannheimm karl .)وجانبجا، الباحثة سيِلَتعرض اآلثر الذي سيجد من الطالب حني يسِلَتعمل هذه البئة.
يسِلَتخدم هذا البحث منج الكي ي مبدخل اْلجناس البشرية. يف حبث البياانت، يسِلَتخدم الباحثة اْلسلنب مالحظة، مقابلة، واثئقة. و هدف من البحث يعين ملعرفة ما هن الشجاع يف البئة
قراءة آية القرآن قبل الِلَتعليم و ما آثر من البئة قراءة آية القرآن قبل الِلَتعليم مدرسة احل يظ خري أمة مباالن . هذا البحث سيعرض عن املعىن من النجند البئة يف مدرسة احل يظ خري أمة مباالن . على نِلَتائ البحث ، ميكن اسِلَتنِلَتاج أن الِلَتشجيع يف البئة قراءةً بناء القرآن قبل الِلَتعليم مدرسة احل يظ خري أمة مباالن هن لصناع الطالب يقارب مع القرآن و لسجنلة يف ح ظ القرآن. أما تشجيع اْلخرى من هذا البئة يعين ملعرفة الطالب أن اإلسالم قد يدبر كل الناحية احلياة و هم يسِلَتطيع أن يعمل العمل أمر املعروف و هني املنكر . أثر البئة قرآءة القرآن يف سنرة آل عمران ١٩٠-١٩١ و الثقافة اإلسالمية قبل الِلَتعليم يف مدرسة احل يظ خري أمة مباالن . ليكنن الطالب نشاط يف العبادة الناجب و يف العبادة السنة. ْلهنم يعؤفنن أن الشكر هلل يعين ابلِلَتقرب إِل هللا و يعمل العمل الذي حب هللا فيه و الطالب يزيد يف إمياهنم إِل هللا.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Anam, Khoirul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Tradisi; Motivasi; Pengaruh Tradition, Motivation, Influence البئة، الِلَتشجيع، اْلثر | ||||||
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220407 Studies in Religious Traditions (excl. Eastern, Jewish, Christian and Islamic Traditions) | ||||||
Departement: | Fakultas Syariah > Jurusan Ilmu Al-Qurân dan Tafsir | ||||||
Depositing User: | Himatul arifin | ||||||
Date Deposited: | 14 Jul 2021 12:56 | ||||||
Last Modified: | 14 Jul 2021 12:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/29319 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |