Pemahaman masyarakat terhadap jasa simpanan pendidikan di Koperasi Shunduqul Maal Syariah (SMS An-Najah) Denanyar Jombang

Febrianto, Eko (2013) Pemahaman masyarakat terhadap jasa simpanan pendidikan di Koperasi Shunduqul Maal Syariah (SMS An-Najah) Denanyar Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
09220067_Pendahuluan.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
09220067_Indonesia.pdf

Download (14kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
09220067_Inggris.pdf

Download (16kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
09220067_Arab.pdf

Download (87kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
09220067_Bab_1.pdf

Download (280kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
09220067_Bab_2.pdf

Download (601kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
09220067_Bab_3.pdf

Download (181kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
09220067_Bab_4.pdf

Download (661kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
09220067_Bab_5.pdf

Download (165kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
09220067_Daftar_Pustaka.pdf

Download (21kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
09220067_Lampiran.rar

Download (3MB)

Abstract

INDONESIA:

Berkembangnya koperasi di lingkungan pondok pesantren dilatarbelakangi oleh motif ekonomi dari NASABAH kecil untuk mengangkat perekonomian mereka, kehadiran koperasi An-Najah memberikan harapan bagi mereka yang dapat mengangkat taraf perekonomian mereka. Koperasi An-Najah muncul sebagai lembaga keuangan yang membantu mengurangi angka kemiskinan. Di samping itu juga, koperasi An-Najah mempunyai produk baru yaitu produk jasa simpanan pendidikan yang bermula beranggotakan hanya 8 orang. Akan tetapi, pada tahun 2011 koperasi ini mengalami penurunan anggota hingga 18 orang dari total 2000 anggota pengguna bermacam-macam produk yang ada. Dari hal tersebut, timbul suatu permasalahan yaitu pada tahun 2010 terjadi penurunan anggota yang sebelumnya masih berjumlah 36 orang menjadi 18 orang. Oleh karenanya, peneliti ingin meneliti apa yang menyebabkan penurunan anggota yang terjadi pada Koperasi An-Najah.

Dari uraian di atas, peneliti mengkaji beberapa masalah untuk dijadikan pokok pembahasan. Pertama, apa karakteristik produk jasa simpanan pendidikan pada koperasi SMS An-Najah Ds. Denanyar Jombang? Kedua, bagaimana pemahaman NASABAH terhadap produk dan kerakteristik Jasa Simpanan Pendidikan di Ds. Denanyar Jombang?

Penelitian ini merupakan penelitian empiris, dalam hal ini penelitian akan menggali informasi mengenai pemahaman NASABAH terhadap jasa simpanan pendidikan di koperasi An-Najah. Pendekatan kualitatif, skripsi ini mendeskripsikan dan menguraikan data-data yang diperoleh dari lapangan dengan metode wawancara, dokumentasi, teknik pengecekan keabsahan data kemudian dilakukan analisis data pada penelitian ini adalah reduksi data, penyajian data, verifikasi dan kesimpulan.

Dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa karakteristik produk jasa simpanan pendidikan yang diterapkan koperasi An-Najah diantaranya: Bagi hasil sebesar 50%, boleh diambil 2 kali tahapan dalam jangka waktu 1 tahun, tidak dikenakan administrasi bulanan, setoran yang bervariasi tidak berlaku pada berapa pun nominal uang yang akan ditabungkan serta koperasi ini mempunyai keunggulan yaitu tabungan yang berprinsipkan syariah. Dari hal tersebut dapat diambil kesimpulan bahwa NASABAH belum paham tentang produk dan karakteristik Jasa Simpanan Pendidikan di koperasi An-Najah, tapi mereka merasakan manfaatnya (keuntungan) dari produk Simpanan Pendidikan An-Najah.

ENGLISH:

Development of cooperatives in the boarding school environment is motivated by economic motives from small communities to encourage their economies. An-Najah cooperative existence gives hope to those who may have been improving their economy. An-Najah cooperative emerged as a financial institution that helps reduce poverty. In addition, An-Najah cooperative has a new product that is education savings service,that started from only 8 people. However, in 2011 this cooperative members decreased to 18 from a total of 2000 members of a variety of users of existing products. From this, a problem that arises in 2010, a decline that previously were members of the 36 people to 18 people. Therefore, researchers wanted to know what caused the decline in membership occurred at An-Najah Cooperative.

From the description above, the researcher reviewed some of the problems to be a main discussion. First, what are the characteristics of service products in the cooperative education savings SMS An-Najah Ds. Denanyar Jombang? Second, how is people’s understanding of the products and characteristics Services Education Savings on Ds. Denanyar Jombang?

This research is empirical, therefore the researcher will dig up information on people's understanding of education services in cooperative savings An-Najah. Qualitative approach, this paper describes and outlines the data obtained from the field with interviews, documentation, data validity checking techniques. Then conducted data analysis using data reduction, data presentation, verification and conclusion.

From this study it can be concluded that the characteristics of the product and services savings cooperative education implemented by An-Najah including: for results of 50% revenue can be taken two times a stage in a period of 1 year, without incurring a monthly administration, varying deposit does not occur in any number of nominal money to be funded, and superiority of this cooperative savings principle that is sharia. From this case, it can be concluded that people do not understand about the characteristics of products and services in co-operative Savings Education An-Najah, but they feel the benefits (profits) of the product An-Najah Education Savings.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Fakhruddin, Fakhruddin
Keywords: Pemahaman; Jasa Simpanan Pendidikan; Koperasi Shunduqul Maal Syariah; Understanding; Education Saving Services; Shariah Shunduqul; Maa Cooperative
Subjects: 18 LAW AND LEGAL STUDIES > 1801 Law > 180127 Mu'amalah (Islamic Commercial & Contract Law) > 18012799 Mu'amalah (Islamic Commercial & Contract Law) not elsewhere classified
Departement: Fakultas Syariah > Jurusan Hukum Bisnis Syariah
Location: 18012799
Depositing User: Heni Kurnia Ningsih
Date Deposited: 07 Jun 2016 08:33
Last Modified: 07 Jun 2016 08:36
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2486

Actions (login required)

View Item View Item