Hubungan sikap asertif dengan kebahagiaan pada santri remaja putri Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk

Fitriani, Badriyah (2012) Hubungan sikap asertif dengan kebahagiaan pada santri remaja putri Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
08410034_Pendahuluan.pdf

Download (265kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Introduction Abstract: Indonesia)
08410034_Indonesia.pdf

Download (14kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
08410034_Inggris.pdf

Download (14kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
08410034_Arab.pdf

Download (57kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
08410034_Bab_1.pdf

Download (213kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
08410034_Bab_2.pdf

Download (420kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
08410034_Bab_3.pdf

Download (265kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
08410034_Bab_4.pdf

Download (299kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
08410034_Bab_5.pdf

Download (169kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
08410034_Daftar_Pustaka.pdf

Download (26kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
08410034_Lampiran.rar

Download (2MB)

Abstract

INDONESIA:

Asertif sering diasumsikan sebagai sikap yang mencerminkan tentang kebebasan emosi individu dalam gerak langkahnya di lingkungan sosial. Sikap ini memberikan kontribusi positif bagi pelaku asertif maupun orang-orang disekitarnya serta menjadi sebuah senjata yang membuat individu mampu mempertahankan hak-haknya dan tetap menghargai hak orang lain. Pada masa remaja, perkembangan sosial ditandai dengan meningkatnya hubungan dengan teman sebaya, sehingga sikap asertif penting agar remaja bisa mengalokasikan keinginannya sesuai dengan hati dan pemikiran juga sebagai mediasi remaja untuk tetap membentengi diri dari efek negatif teman sebaya. Hal tersebut berkaitan erat dengan kepuasan hidup remaja yang mengarah pada kebahagiaan. Kebahagiaan sendiri merupakan emosi positif yang dirasakan individu sebagai hasil persepsinya terhadap kehidupan sehingga menghasilkan kepuasan, keceriaan, pola pikir yang positif, serta harga diri yang tinggi. Persinggungan antara asertif dan kebahagiaan ini perlu dikaji lebih dalam pada santri yang menetap di Pondok Pesantren yang memiliki budaya tersendiri serta ciri khas yang unik.

Mengacu pada latar diatas problematika masalah yang dibahas dan yang akan dijawab dalam penelitian ini adalah bagaimana tingkat sikap asertif santri remaja putri di Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk, bagaimana tingkat kebahagiaan santri remaja putri di Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk, dan bagaimana hubungan antara sikap asertif dengan kebahagiaan santri remaja putri di Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk.

Rancangan penelitian menggunakan penelitian kuantitatif korelasi. Sampel penelitian sebanyak 82 santri remaja putri Pondok Pesantren Miftahul Mubtadiin Nganjuk, dan pengambilan data menggunakan metode angket dan wawancara. Pada pengolahan data menggunakan Product Moment Correlation dari Pearson, dan uji validitas serta realibilitas memakai Alpha Cronbach. Pengolahan data tersebut diolah dengan program SPSS 16.0 for Windows.

Berdasarkan analisa penelitian, diperoleh hasil sebagai berikut: pada variabel sikap asertif, yakni kategori sikap asertif tinggi memiliki prosentase 98,8%, sedangkan sikap asertif sedang 1,2%, sedangkan pada variabel kebahagiaan, yakni kebahagiaan tinggi memiliki prosentase 52,4%, kategori kebahagiaan sedang 43,9%, dan kebahagiaan rendah 3,7%. Pada hasil analisa uji hipotesis diperoleh hubungan yang signifikan yakni sebesar 0.325 (rxy = 0.325 ; sig = 0.003 < 0.05). dengan demikian semakin tinggi sikap asertif santri maka akan semakin tinggi pula kebahagiaannya.

ENGLISH:

An assertive often assumed as an attitude that reflects on freedom of individual emotion in his motion in the social environment. This attitude is contribute positively to assertive actors and the people around him and becomes a weapon that makes an individual able to defend their rights and respect for the rights of others. During adolescence, social development characterized by the increase of relationship with their peers, so that assertiveness is important that teenagers can allocated their desires according to their heart and thoughts as well as teen mediation to fortify themselves from the negative effects of peer. It is closely related to life of adolescent satisfaction’s that lead to happiness. Happiness itself is a positive emotion that is felt as a result of individuals perception of life so as to produce satisfaction, happiness, positive mindset, high self-esteem as well. The intersection between assertive and happiness is needs to be studied more on students who live in boarding school that have a distinctive culture and unique characteristics.

Referring to the background of study above, the problematic issues that to be discussed and which will be answered in this research is how the level of assertiveness of young women students at Miftahul Mubtadiin Islamic boarding school Nganjuk, how happiness level of young women students at Miftahul Mubtadiin Islamic boarding school Nganjuk, and how the relationship between assertiveness with happiness of young women students at Miftahul Mubtadiin Islamic Boarding School Nganjuk.

The research design using quantitative correlation. Research sample of 82 young women students of Miftahul Mubtadiin Islamic boarding school Nganjuk, and retrieval of data using the questionnaire and interview methods. In the processing of data using Product Moment Correlation from Pearson, test of validity and reliability using Alpha Cronbach. Processing of data was processed with the program SPSS 16.0 for Windows.

Based on the analysis of research, obtained the following results: the assertiveness variables, ie category of high assertiveness have percentage of 98.8%, while the medium assertiveness 1.2%, while the variables of happiness, that happiness have high percentage of 52.4%, 43.9% medium category of happiness, and low happiness 3.7%. In the analysis results testing the hypothesis obtained a significant association ie 0.325 (rxy = 0.325 ; sig = 0.003 < 0.05). Thus the higher assertiveness students then the higher happiness they will feel.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Nuqul, Fathul Lubabin
Keywords: Asertif; Kebahagiaan; Assertive; Happiness
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170112 Sensory Processes, Perception and Performance
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170112
Depositing User: Ratih Novitasari
Date Deposited: 29 Sep 2015 08:46
Last Modified: 29 Sep 2015 08:46
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2267

Actions (login required)

View Item View Item