Hubungan antara self esteem dengan social anxiety remaja awal Siswa Kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek

Hidayati, Lilik (2012) Hubungan antara self esteem dengan social anxiety remaja awal Siswa Kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
08410150_Pendahuluan.pdf

Download (650kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
08410150_Indonesia.pdf

Download (51kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
08410150_Inggris.pdf

Download (80kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
08410150_Arab.pdf

Download (443kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
08410150_Bab_1.pdf

Download (273kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
08410150_Bab_2.pdf

Download (480kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
08410150_Bab_3.pdf

Download (328kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
08410150_Bab_4.pdf

Download (418kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
08410150_Bab_5.pdf

Download (200kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
08410150_Daftar_Pustaka.pdf

Download (121kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
08410150_Lampiran.rar

Download (355kB)

Abstract

INDONESIA:

Pada saat siswa yang lulus sekolah dasar dan melanjutkan ke sekolah menengah pertama, maka siswa akan banyak bertemu dan berinteraksi dengan orang-orang yang baru mereka kenal. Namun siswa yang malu atau takut berkenalan dengan orang lain akan kesulitan untuk dapat berinteraksi dengan teman-teman barunya. Hal ini disebabkan adanya kecemasan sosial pada diri siswa. Kecemasan dapat dipengaruhi oleh kekhawatiran, evaluasi diri yang negatif, perasaan diri dan orientasi diri yang negatif. Evaluasi dan perasaan diri yang negatif juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan harga diri yang rendah. Problematika seperti ini juga peneliti temukan di SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek. Dalam studi pendahuluan, peneliti melihat beberapa siswa baru yang mengalami kecemasan jika berinteraksi dengan teman-temannya. Ini kemungkinan merupakan kegagalan dari faktor pembentukan harga diri siswa.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat self esteem pada siswa kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek, untuk mengetahui tingkat social anxiety siswa kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek, dan untuk mengetahui hubungan antara self esteem dengan social anxiety siswa kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui rancangan penelitian korelasional. Self esteem sebagai variabel bebas dan social anxiety sebagai variabel terikat. Responden penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Terpadu Al-Anwar Trenggalek yang berusia 11-13 tahun yang berjumlah 102 siswa. Instrumen pengumpulan data menggunakan dua skala yaitu skala harga diri dan skala kecemasan sosial. Data yang diperoleh dianalis dengan menggunakan metode analisa data korelasi product moment dari Karl Pearson.

Dari hasil analisis data menunjukkan tingkat self esteem sebagian besar berada pada kategori rendah yakni sebanyak 65 siswa (63,72%) sedangkan tingkat social anxiety sebagian besar berada pada kategori tinggi yakni sebanyak 52 siswa (50,98%). Berdasarkan hasil korelasi analisis uji korelasi product moment didapatkan hasil rxy = -0,533 dan p =0,000. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara self esteem dengan social anxiety, artinya semakin tinggi self esteem maka semakin rendah social anxiety, sebaliknya semakin rendah self esteem maka semakin tinggi social anxiety. Adapun sumbangan efektif self esteem dengan social anxiety adalah sebesar 28,4% sehingga masih terdapat sumbangan sebesar 71,6% ditentukan oleh faktor-faktor lain yang tidak diungkap dalam penelitian ini.

ENGLISH:

The student that graduates from elementary school and continues his/her study to junior high school will meet and interact with many new students. However, the student that is shy or afraid to get acquainted with other students will be difficult to interact with his/her new friends. This case is caused of the student’s social anxiety. The anxiety can be influenced by the anxiousness, negative self evaluation, negative self opinion and self orientation. The negative evaluation and self opinion are also the factors that cause low self esteem. This kind of case is also found by the researcher at Junior High School of Terpadu Al- Anwar, Trenggalek. At the previous study, the researcher observes some new students that get anxiousness when they interact with their friends. It can be the failure of formation factor on the student’s self esteem.

The purpose of this research is to know the self esteem level, the social anxiety level, and the relationship between self esteem and social anxiety on 7th grade at Junior High School of Terpadu Al-Anwar, Trenggalek .

This research uses quantitative method through correlation research plan. Self esteem is as free variable and social anxiety is as attached variable. The respondents of this research are 7th grade students on Junior High School of Terpadu Al-Anwar, Trenggalek that attain the age of 11 to 13 years and amount to 102 students. The instruments of data collection use two kinds of scales; they are self esteem scale and social anxiety scale. The data are analyzed using the data analysis method of product moment correlation by Karl Pearson.

The result of data analysis shows that the self esteem level is mostly at low category, that is 65 students (63,72%) whereas the social anxiety level is mostly at the high category, that is 52 students (50,98%). Based on the correlation result of product moment correlation test analysis, getting the result of rxy = -0,533 and p = 0,000. This case shows that there is significant negative relationship between self esteem and social anxiety. It means that the higher the self esteem, the lower the social anxiety. On the contrary, the lower the self esteem, the higher the social anxiety. The effective contribution of self esteem and social anxiety is 28,4%, so there is still contribution amount to 71,6% decided by other factors that have not been revealed in this research.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ardani, Tristiadi Ardi
Keywords: Self Esteem; Social Anxiety; Remaja Awal; Early Teenager
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170102
Depositing User: Ratih Novitasari
Date Deposited: 28 Sep 2015 03:21
Last Modified: 28 Sep 2015 03:21
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2187

Actions (login required)

View Item View Item