Korelasi antara potensi akademik, motivasi belajar dengan prestasi akademik pada siswa kelas x program unggulan MAN Tambakberas Jombang

Afiah, Izmah (2012) Korelasi antara potensi akademik, motivasi belajar dengan prestasi akademik pada siswa kelas x program unggulan MAN Tambakberas Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Introduction)
08410047_Pendahuluan.pdf

Download (228kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Indonesia)
08410047_Indonesia.pdf

Download (8kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: English)
08410047_Inggris.pdf

Download (54kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Abstract: Arabic)
08410047_Arab.pdf

Download (37kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 1)
08410047_Bab_1.pdf

Download (172kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 2)
08410047_Bab_2.pdf

Download (353kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 3)
08410047_Bab_3.pdf

Download (339kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 4)
08410047_Bab_4.pdf

Download (316kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Chapter 5)
08410047_Bab_5.pdf

Download (153kB) | Preview
[img]
Preview
Text (References)
08410047_Daftar_Pustaka.pdf

Download (12kB) | Preview
[img] Other (Appendices)
08410047_Lampiran.rar

Download (522kB)

Abstract

INDONESIA:

Pengembangan sumber daya manusia (SDM) merupakan hal yang sangat penting dalam pembangunan nasional. SDM yang berkualitas dapat dihasilkan oleh lembaga pendidikan yang berkualitas. Salah satu indicator lembaga pendidikan yang berkualitas adalah kualitas prestasi peserta didiknya. Selama ini banyak orang yang berpendapat bahwa untuk meraih prestasi yang tinggi diperlukan inteligensi (IQ) yang juga tinggi. Namun nyatanya, inteligensi hanya memberikan gambaran global mengenai kemampuan intelektual umum. Sedangkan potensi akademik memberikan gambaran profil intelektual yang menampilkan kekuatan dan kelemahan akademik individu. Selain potensi akademik, faktor yang mempengaruhi prestasi akademik adalah motivasi belajar. Rendahnya motivasi belajar peserta didik kerap dituding sebagai penyebab rendahnya prestasi peserta didik. Pada lembaga pendidikan, faktor ini menimbulkan persoalan dilematis, karena dengan rendahnya motivasi belajar tidak mungkin peserta didik dapat menguasai bahan ajar dengan baik, sehingga peserta didik memperoleh prestasi belajar rendah dan berpengaruh pada kualitas lembaga.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat prestasi akademik, potensi akademik dan motivasi belajar siswa kelas X program unggulan MAN Tambakberas dan untuk mengetahui korelasi antara potensi akademik, motivasi belajar dengan prestasi akademik pada siswa kelas X program unggulan MAN Tambakberas.

Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Subyek penelitian ini adalah keseluruhan siswa kelas X program unggulan MAN Tambakberas. Dan pengumpulan data yang dilakukan dengan cara tes, skala dan dokumentasi. Sedangkan teknik analisis data yang digunakan adalah korelasi product moment, yang sebelumnya dilakukan dengan pencarian rata-rata dan standar deviasi serta kategorisasi dari masing-masing variabel tingkat prestasi akademik, potensi akademik dan tingkat motivasi belajar siswa.

Berdasarkan hasil perhitungan yang telah dilakukan didapatkan hasil bahwa tingkat prestasi akademik, potensi akademik dan motivasi belajar siswa kelas X program unggulan MAN Tambakberas bertaraf sedang dengan prosentase prestasi akademik 85%, prosentase potensi akademik 62%, dan prosentase motivasi belajar 65%. Hasil perhitungan korelasi dengan menggunakan product moment didapatkan hasil 0,345 untuk korelasi antara prestasi akademik dengan potensi akademik dan 0,394 untuk korelasi antara prestasi akademik dengan motivasi belajar, artinya terdapat hubungan positif antara kedua variabel tersebut dengan prestasi akademik.

ENGLISH:

Human resource development (HRD) is very important in national development. Qualified human resources can be generated by a qualified educational institution. One indicator of a quality educational institution is the quality of the student’s achievement. During this time many people argue that to achieve the high performance required of high intelligence (IQ). But in fact, intelligence is only providing a general intellectual ability. While academic potential provide intellectual profile that describestudent’s strengths and weaknesses of academic. In addition to academic potential, the factors that affect academic achievement is the learning motivation. Low motivation of students is often blamed for the low achievement of students. In educational institutions, these factors posed a dilemma, due to the low motivation to learn, students is not possible to understand the teaching material as well, students who has low academic achievement can affect the quality of the institution.

This research aims to determine the level of academic achievement, academic potential and motivation of first grade students of excellent class MAN Tambakberas and to determine the correlation between academic potential, motivation to academic achievement in first grade of excellent class MAN Tambakberas.

This research is quantitative. The respondents of the research isall students in first grade of excellent class MAN Tambakberas. And the datas are collected by testing, scale and documentation. The data analysis technique used is the product moment correlation, which was previously done by the average search and categorization and standard deviation of each variable levels of academic achievement, academic potential and level of student motivation.

Based on the calculations that have been carried out showed that the academic achievement, academic potential and motivation of students of excellent class MAN Tambakberasis at the level of standard.Which the achievement percentage is 85%, 62% percent of academic potential and motivation percentage of 65%. The results of calculation using the product moment correlation with results obtained 0.345 for the correlation between academic achievement and academic potential and 0.394 for the correlation between academic achievement and learning motivation, it means there is a positive relationship between both
variables with academic achievement.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ridho, Ali
Keywords: Prestasi Akademik; Potensi Akademik; Motivasi BelajarAcademic; Achievement; Academic Potential; Learning Motivation
Subjects: 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170103 Educational Psychology
Departement: Fakultas Psikologi
Location: 170103
Depositing User: Ratih Novitasari
Date Deposited: 28 Sep 2015 03:16
Last Modified: 28 Sep 2015 03:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2174

Actions (login required)

View Item View Item