Fitroh, Uswatun (2012) Pengaruh regulasi emosi terhadap sosial adjustment (penyesuaian sosial) remaja di Pondok Pesantren Terpadu Al-Kamal Kunir Wonodadi Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Introduction)
08410148_Pendahuluan.pdf Download (732kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Indonesia)
08410148_Indonesia.pdf Download (50kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: English)
08410148_Inggris.pdf Download (37kB) | Preview |
|
|
Text (Abstract: Arabic)
08410148_Arab.pdf Download (528kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 1)
08410148_Bab_1.pdf Download (284kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 2)
08410148_Bab_2.pdf Download (597kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 3)
08410148_Bab_3.pdf Download (323kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 4)
08410148_Bab_4.pdf Download (447kB) | Preview |
|
|
Text (Chapter 5)
08410148_Bab_5.pdf Download (51kB) | Preview |
|
|
Text (References)
08410148_Daftar_Pustaka.pdf Download (36kB) | Preview |
|
Other (Appendices)
08410148_Lampiran.rar Download (705kB) |
Abstract
INDONESIA:
Regulasi emosi merupakan serangkaian proses baik yang bersifat otomatis atau terkontrol, yang terjadi sebelum atau sesudah aktivitas emosi dan tersedia untuk meningkatkan kekuatan, menjaga atau mengurangi intensitasnya.aspek regulasi emosi antara lain: sensitivity, recovery dan impairment yang dikembangkan oleh Prince-Embury dalam skala The Emotional Reactivity. Regulasi emosi merupakan faktor penting dalam menentukan keberhasilan seseorang dalam proses penyesuaian sosial dengan lingkungan.Penyesuaian sosial merupakan suatu keberhasilan seseorang untuk menyesuaikan diri terhadap orang lain atau kelompok dimana individu itu berada. Aspek penyesuaian sosial adalah penampilan nyata, penyesuaian diri terhadap kelompok, sikap sosial dan kepuasan pribadi.
Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat regulasi emosi remaja, tingkat penyesuaian sosial remaja serta untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh regulasi emosi terhadap penyesuaian sosial. Penelitian menggunakan metode kuantitatif. Alat pengambilan data berupa angket, sampel berjumlah 51 responden santri putri kelas X usia 13-17 tahun, pada tahap remaja awal yang bertempat tinggal di Pondok Pesantren Terpadu Al Kamal yang menetap di Firqoh Al Munawaroh. Analisis dalam penelitian ini menggunakan korelasi Product moment Pearson kemudian dianalisis dengan menggunakan analisis regresi linear sederhana (anova) untuk mencari pengaruh antara variabel bebas dan terikat.
Dari hasil analisis diperoleh bahwa tingkat regulasi remaja pada taraf tinggi 12% sebanyak 6 santri, sedang 61% sebanyak 31 santri dan regulasi emosi rendah 27 % sebanyak 14 santri. Untuk penyesuaian sosial 69% berada pada tingkat penyesuaian yang tinggi sebanyak 35 santri, taraf sedang 31% sebanyak 16 santri dan kategori rendah 0 % atau tidak ada. Ada pengaruh signifikan positif dengan koefisien korelasi sebesar 0, 297 dengan probabilitas (sign) sebesar 0,034 dengan 51 responden.Nilai ini lebih besar dari r tabel (0,297 > 0,243), dan probabilitas lebih kecil dari 0,050 (0,034 < 0,050).Analisis regresi, diperoleh nilai F= 4,743, p(sig)= 0,034 sedangkan R= 0,297 dimana taraf signifikansi adalah 0,050. 0,034<0,050 untuk taraf signifikansi 5% terdapat pengaruh positif antara regulasi emosi terhadap penyesuaian sosial, dengan sumbangan pengaruhnya sebesar 0,297.Atau regulasi emosi berpengaruh 29.7% terhadap penyesuaian sosial. Berdasarkan hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa adanya pengaruh positif signifikan antara regulasi emosi dengan penyesuaian sosial remaja di pondok pesantren terpadu Al Kamal, artinya semakin tinggi tingkat regulasi emosi santri semakin tinggi tingkat penyesuain sosialnya.
ENGLISH:
Emotion regulation is series of processes that has automatic or controlled characteristic, which occurred before or after the emotion activity and available to increase strength, maintain or reduce its intensity. The aspects of emotion regulation include: sensitivity, recovery and impairment which are developed by Prince-Embury in The Emotional Reactivity scale. Emotion regulation is an important factor in determining a person's success in the process of social adjustment to the environment. Social adjustment is someone’s success to adjust to another person or group of individuals where they are existed. Aspects of social adjustment is a real appearance, adjustment to the group, social attitudes and personal satisfaction.
The Purpose of this study are to determine the level of teenagers emotion regulation, level of social adjustment for teenagers, and to know whether there is the influence of emotion regulation on social adjustment or not.
This research uses quantitative methods. The data collection includes questionnaire, sample who consists of 51 respondents coming from female’s students in X grade aged 13-17 years old in the early stages of teenagers who live in Compacted Islamic Boarding house who stay in firqoh al munawaroh. The analysis in this study use correlation of Product moment and then it is analyzed using simple linear regression analysis (ANOVA) to find the influence of free and bound variables.
From the results of analysis, it is obtained that the level of regulation of teenagers on a high level of 12% as many as six students, while 61% as many as 31 students and 27% lower emotion regulation as many as 14 students. For the social adjustment of 69% are at a high level of customization as many as 35 students, the medium level was 31% as many as 16 students and low categories of 0% or no. There is a significant positive effect with correlation coefficient of 0,297 with probability (sign) of 0.034 with 51 respondents. This value is greater than r table (0.297> 0.243), and the probability is smaller than 0.050 (0.034 <0.050). Regression analysis, it was obtained the value of F = 4.743, p (sig) = 0.034, while R = 0.297 where the significance level is 0.050. 0.034 <0.050 for 5% significance level there is a positive influence on the regulation of emotion on social adjustment, the contribution of the effect of 0.297. Or emotion regulation influence 29.7% of social adjustment. Based on the results of hypothesis test showed that there are significant positive effect between emotion regulations with teenagers’ social adjustment in the Compacted Islamic Boarding House al kamal. It means that the higher level of emotion regulation of class X students of Al Kamal Compacted a Relegious Boarding Cottage is the higher level of social adjustment.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yusuf, Aris Yuana | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Regulasi Emosi; Penyesuaian Sosial; Emotion Regulation; Social Adjustment | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170102 Developmental Psychology and Ageing | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Location: | 170102 | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 28 Sep 2015 09:00 | ||||||
Last Modified: | 28 Sep 2015 09:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/2127 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |